הרב אבינר על קמפיין צהר: אין להשתמש בקב"ה לצרכים עצמיים

הרב אבינר התייחס לפסק ההלכה של ארגון צהר שפורסם הבוקר בנוגע למעמדו ההלכתי של החירש ומזכיר כי מדובר בפסק בן 150 שנה וכי מדובר בשימוש לצרכי פרסום

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 03/12/15 12:30 כא בכסלו התשעו

הרב אבינר על קמפיין צהר: אין להשתמש בקב"ה לצרכים עצמיים
הרב שלמה אבינר, צילום: הרב שלמה אבינר

הרב שלמה אבינר מתייחס לפסק ההלכה שפורסם היום על ידי רבני צהר בנוגע לחירשים ואומר ל'כיפה' כי בניגוד לכותרות של רבני הארגון שהצהירו כי מדובר ב"פסק הלכה חדש ומהפכני" כבר לפני יותר ממאה חמישים שנה רבנים פסקו כך וכי מדובר בשימוש בהלכה לצרכים עצמיים.

"זה לא פסק חדש כלל" אומר בשיחה עם 'כיפה' הרב שלמאה אבינר, שבעבר היה חבר בארגון רבני צהר. "רבי יעקב עטלינגר שחי לפני יותר ממאה חמישים שנה כתב בספר השאלות ותשובות שלו 'בנין ציון' כי למרות שכתוב בגמרא חירש דינו כשוטה הסיבה לכך כי הוא מנותק מהסביבה ולא יודע מה קורה סביבו, אך הוא ביקר בבית ספר של חירשים אילמים וראה שהם חכמים ונבונים, טובים ומעולים", מצטט הרב אבינר.

הוא מוסיף ומפנה אל דברי השולחן ערוך, שגם הוא פוסק במפורש ש"חירש המדבר ואינו שומע או שומע ואינו מדבר הרי הם כפקחים ומצטרפים למניין". הרב אבינר מציין כי על פי ההלכה החזן צריך להשמיע לאוזניו, כלומר לשמוע את מה שהוא מדבר ולכן צריך לבחון כל מקרה לגופו, אך זה כניסה לפרטים הקטנים של ההלכה, אך "באופן כללי חירש הוא לא שוטה ברוך השם ואם הציבור מבינים מה שהוא מדבר הוא בהחלט יכול להיות חזן. באופן אישי הכרתי הרבה חירשים אילמים שהיו מאד חכמים, כמו האישה הלן קלר (סופרת מצליחה ופעילה חברתית אמריקאית חירשת-עיוורת נ"ל)".

"זה לא שינוי של ההלכה וזה לא מהפכה", תוקף הרב אבינר את השימוש התקשורתי של רבני צהר בפסק ואומר "אנחנו צריכים לעבוד את השם ולא להשתמש בקדוש ברוך הוא בשבילנו".

גם הרב שאול ענבר, העוסק בנושאי הלכה ומוגבלויות ומחברו של הספר 'נגישות למקום', מסכים בשיחה עם 'כיפה' עם דבריו של הרב אבינר ואומר כי אכן, בפסק ההלכה של צהר אין חידוש. מאחורי הרב ענבר עומד סיפור ייחודי הוא בעצמו חולה CP ׁ(שיתוק מוחין) עם 100% נכות אך הצליח להתחתן, לקבל הסמכה לרבנות וכאמור אף חיבר ספר הלכתי שעוסק בנושא. הרב ענבר עומד גם בראש עמותת 'עינבר הכרויות' העוסקת בשידוכים לבעלי מוגבלויות.

הרב ענבר התייחס לסוגיה ההלכתית של חזן חירש והוסיף כי "שפת סימנים כפי שנראית בסרטון של צהר זה דבר אחר ומורכב הרבה יותר מבחינה הלכתית".