מהפכה הלכתית: ארגון רבני צהר פוסק שחרשים מחויבים במצוות

בארגון רבני צהר פוסקים כי לאחר התייעצות עם המכון לקידום החירש בישראל, חירש בימינו שווה לכל אדם ומחויב במצוות ומצטרף למניין ואף יכול להיות חזן. כעת פועלים בארגון להנגיש את בתי הכנסת לבעלי המוגבלויות שונות

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 03/12/15 09:59 כא בכסלו התשעו

מהפכה הלכתית: ארגון רבני צהר פוסק שחרשים מחויבים במצוות
חגי שכטר, צילום: חגי שכטר

לקראת 'שבת הנגישות' שתצוין בשבת הקרובה, בארגון רבני צהר מצהירים על פסק הלכה מהפכני הקובע, כי חירש בימינו מחויב במצוות ככל אדם אחר, יכול להשלים מנין, להיות חזן ולעלות לתורה. "חובה על כל אחד ואחד מאיתנו לקבל חירשים ובעלי לקויות כשווה בין שווים", אומרים בארגון.

על פי ההלכה היהודית המוכרת, הדעה הרווחת היא שחירש שאינו שומע ואינו מדבר דינו כמי שאינו בן דעת, ולכן אינו חייב במצוות ואינו כשיר לביצוע פעולות משפטיות, ואילו חירש מדבר הוא כבן דעת לכל דבר. על מנת להבין את הסוגיה לעומקה נעזרו הרבנים במכון לקידום החירש בישראל.

"בדורות האחרונים, עם התפתחות הטיפול בחירשים ושילובם בחברה, דנו הרבה מן הפוסקים בעניינם של מי שהם בגדר "חירשים" מן הבחינה הפורמלית, אך הם מתפקדים כבני דעת לכל דבר ועניין לדעתנו, דינם של רובם המכריע של החירשים בימינו כדין פיקחים לכל דבר וכי רוב החירשים הם בני דעת ומתקבלים כשווים בין שווים בחברה, ודאי שיהא זה בגדר ביזוי לחירשים אם רק בבית הכנסת יורע מעמדם", אמרו בצהר והוסיפו כי מי ששומע בעזרת מכשירים או התקן קוכליארי הוא בגדר בן חיוב לכל דבר: יכול מצטרף למניין, יכול להיות חזן (בהתאם לדיבור ברמה הבסיסית המובנת), ויכול לצאת ידי חובתו בשמיעת קריאת המגילה, בקידוש, בהבדלה ובשאר ברכות.

צפו בשמע ישראל בשפת הסימנים: [embed]https://www.youtube.com/watch?v=qrg9FJmvu5s[/embed]

כאמור, בשבת הקרובה יציין הארגון את שבת הנגישות ברחבי הארץ. בארגון קרואים לרבנים לשוחח עם הציבור על נגישות לבעלי מוגבלויות ולהגביר את המודעות באופן כללי בעניינים אלו ואחרים דוגמת התאמת בתי הכנסת לנכים ואפילו רכישת סידורים מונגשים.

"בקהילות בהן אנו חיים ומכהנים ישנו אחוז גדול של אנשים שבית הכנסת כפי שהוא, אינו מונגש להם. אנו בדרך כלל לא שמים לב לכך, כיוון שבעיות נגישות מזוהות אצלנו עם כסאות גלגלים או קביים, וכיוון שאין אנו רואים אותם אנו סבורים שאין צורך של ממש" אומרים בצהר, ומוסיפים כי "נגישות אינה רק הגעה למקומות מסוימים, אלא גם התייחסות למוגבלויות נוספות, כמו האם יש לנו סידורים מתאימים למתקשים בראיה, האם המתקשים בשמיעה יכולים להיות חלק מכל הנעשה בקהילה, האם השירותים פותרים גם את בעיית הסובלים מבעיות מעיים, ועוד".