הרבצ"ר: "מחדלי בית שמש לא יהיו בצה"ל"

תא"ל הרב רפי פרץ שיגר אגרת מיוחדת למפקדי צה"ל, בה הוא מבקר בחריפות כל תופעה של אפליית נשים, בשם הדת, בתוך צה"ל. "ההלכה אינה מאפשרת שום אפליה או פגיעה בנשים", כתב הרבצ"ר

חדשות כיפה אורי פולק 29/12/11 23:08 ג בטבת התשעב

הרבצ"ר: "מחדלי בית שמש לא יהיו בצה"ל"
דובר צהל, צילום: דובר צהל

"אני פועל לכך שלא יחלחלו לתוך הצבא רעיונות קיצוניים ומוטעים המהווים רקע לאירועי אפליית נשים בחברה הישראלית. מחדלי בית שמש לא יהיו בצה"ל" - כך קובע הרב הצבאי הראשי, תא"ל הרב רפי פרץ, באגרת מיוחדת ששלח לכלל מפקדי צה"ל, זאת בהתייחס לסוגיית הדרת הנשים בישראל.

"בעת האחרונה אנו עדים לתופעה חמורה שבה נשים מופלות לרעה מחוץ לצבא ואף, לצערי הרב, אנו שומעים על מספר מקרים של אפליית נשים בתוך צה"ל", מתאר הרבצ"ר למפקדים וכותב כי הוא "מתקשה לעמוד מנגד נוכח מקרים חמורים מעין אלו. מקרים אלו אינם מוסריים, אינם תואמים את דרך צה"ל ואת ערכיו ועומדים בניגוד מוחלט לרוח היהדות". לדבריו, "רוח ההלכה היהודית אינה מאפשרת בשום אופן אפליה או פגיעה בנשים, על כל רקע ועל שום ביסוס".

תא"ל הרב פרץ התייחס למקרה של נעמה מרגוליס בבית שמש, שנרדפה על ידי קיצונים חרדים, וכתב כי "ילדה קטנה השרויה בפחדים בעטיו של קוד לבוש שונה במעט, הפרדת מדרכות על רקע מגדרי וכפייה דתית, עומדים בניגוד מוחלט לרוח היהדות הדוגלת בהליכה משותפת, ברעות ובאחווה. אין כל מקום לפרשנויות קיצוניות ושגויות של ההלכה המשמשות תירוץ לאפליית נשים לרעה. הרוח היהודית, מסורת אבותינו, דורשת לכבד את האישה".

"בצה"ל, פקודות הצבא, הן ורק הן, מכתיבות את אופיו של הצבא ואת האווירה השוררת בו, וקובעות מה יש לעשות במקרים השונים", הדגיש הרבצ"ר, שציין כי מהיכרותו עם פקודות אלו, הוא "יודע בוודאות כי הן אינן מותירות כל מקום לאפליה לרעה של נשים".

הרב תא"ל פרץ ציין כי הוא פועל למען ההליכה המשותפת של מערכת הפקודות הצבאית עם מערכת הערכים ההלכתיים ולהליכה משותפת של כל חיילי צה"ל, מכל רקע ומכל סוג שהוא, זאת "על מנת למנוע מקרים, ולו בודדים, של אפליית נשים בשם הדת בתוך הצבא".

"ההליכה המשותפת בצה"ל, משמעותה כי הפרט אינו מעצב את המרחב הצבאי, אלא מכבד אותו יודע כי הצבא עושה הכל על מנת לכבד את הפרט", סיכם הרבצ"ר.