הרבצ"ר ימני קיצוני

חוברת שהופצה לחיילים ערב הכניסה לעזה על ידי תחום תודעה יהודית ברבנות הצבאית, מרתיחה את ארגוני השמאל

חדשות כיפה אדם צחי 26/01/09 00:00 א בשבט התשסט

הרבצ"ר ימני קיצוני
אלעד יצחק, צילום: אלעד יצחק

תנועות "יש דין" ו"שוברים שתיקה" פנו אמש לשר הביטחון בדרישה להדיח מתפקידו לאלתר את הרב הצבאי הראשי תא"ל הרב אבי רונצקי. העילה, לטענתם, היא חוברת בשם "לכו לחמו בלחמי", שחולקה לחיילים טרם כניסתם לעזה על ידי תחום תודעה יהודית ברבנות הצבאית הראשית. בחוברת, שהגיעה לידי נציג התנועות, עו"ד מיכאל ספרד, על ידי חיילים לשעבר מארגון "שוברים שתיקה", מלוקטת דרשות, שאלות ותשובות בענייני לחימה ומוסר לחימה, רובן מספריו של הרב אבינר. לדברי העותרים כוללת החוברת "מסרים פוליטיים בנושאים המצויים במחלוקת קשה בחברה הישראלית, מסרים משפילים ומבזים על גבול ההסתה לגזענות נגד העם הפלסטיני וכן מסרים שניתנים לפירוש כקריאה שלא לפעול בהתאם למגבלות של דיני הלחימה הבינלאומיים".


במכתב לשר הביטחון מונה ספרד מספר ציטוטים המוגדרים על ידו כ"חמורים", וכ"ניצול שמנצל הרב הצבאי הראשי את מעמדו ואת הגישה החופשית שיש לו לחיילי צה"ל, להטיף אידיאולוגיה לאומנית ולעשות נפשות לתפיסת עולם פוליטית מסוימת". בין הציטוטים ה"חמורים", הלקוחים מתשובות שנתן בעבר הרב שלמה אבינר:


"... מצווה מן התורה לסדר ולבנות בה מדינתנו, ואיסור מדאורייתא לוותר על מילימטר אחד ממנה לגויים, בצורת כל מיני סילופי טומאה והבל של אוטונומיה, מובלעת, ושאר חולשות לאומיות. לא נניח אותה ביד עם אחר, אף לא אצבע ממנה, אף לא חתיכת ציפורן", "כשמרחמים על אויב אכזרי, בכך מתאכזרים על חיילים תמימים וישרים. זהו חוסר מוסריות נורא ואיום. לא מדובר כאן במשחקים בלונה-פארק בהם הרוח הספורטיווית מלמדת לוותר. מדובר כאן במלחמה ברוצחים. ובמלחמה כמו במלחמה", וכן ציטוט ממאמרי הראי"ה, המפרש כי "אכזריות היא מידה רעה אך כאשר היא נצרכת היא מידה טובה".


במכתבו לשר הביטחון לא שוכח ספרד גם לציין את העובדה כי הרב רונצקי הינו "מתנחל מההתנחלות איתמר, שעד למינויו לתפקיד הרבצ"ר שימש כראש הישיבה בהתנחלות איתמר, שלמיטב ידיעתנו הינה מאחז בלתי חוקי המכונה הנקודה - נ.ג. 664". ספרד מסיים את מכתבו בקביעה כי "עמדת מרשי היא כי מעשיו של הרבצ"ר מכתימים את צה"ל כולו וחומרתם כה קשה עד שאין מנוס אלא מהעברתו מתפקידו".


בנוסף קורא עו"ד ספרד לגנוז את כל העותקים שנותרו מהחוברות שחילק תחום תודעה יהודית, ולאסור על הפצת כל חומר כתוב נוסף עד לבדיקה יסודית של תחום תודעה יהודית.

מדובר צה"ל נמסר כי "ככלל, מכתבים הממוענים לרמטכ"ל נבדקים ותוכן התשובה נמסר לפונה שלא באמצעות כלי התקשורת." מסביבתו של המטכ"ל מסרו כי מכתבו של עו"ד ספרד כלל לא הגיע ללשכת המטכ"ל.