הרבנות יוצאת למתקפה: מכתבי התראה חולקו לעסקים עם כשרות קהילתית

לא מבזבזים זמן: ברבנות הראשית הגיבו במהירות להחלטת בג"צ ויצאו באכיפה מהירה נגד הכשרות האלטרנטיבית שהפסידה בעתירה בבג"צ. בכיר ברבנות: "הם יכולים לבוא בטענות רק לעצמם"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 08/06/16 09:35 ב בסיון התשעו

הרבנות יוצאת למתקפה: מכתבי התראה חולקו לעסקים עם כשרות קהילתית
Shutterstock, צילום: Shutterstock

ברבנות הראשית לא מבזבזים זמן על חגיגות הניצחון לאחר הכרעת בג"צ כעמדת הרבנות בנושא הכשרות ויום לאחר מתן פסק הדין האוסר על השימוש במילה כשר או שימוש במצג כשרות שאינו תחת השגחת הרבנות קיבלו בעלי עסקים המחזיקים בתעודות כשרות אלטרנטיביות, מכתבי התראה ממחלקת ההונאה ברבנות הראשית, צעד אחרון לפני שהם משיתים קנסות על בעלי העסקים.

כזכור, מדובר היה במאבק משפטי שארך כשנה וחצי במרכזו עמדה המחלוקת בין היועץ המשפטי לממשלה הקודם, יהודה ויינשטיין שטען בניגוד לעמדת הרבנות כי ניתן להשתמש במילה כשר אף שלא תחת השגחת הרבנות. ברבנות הראשית הגישו חוות דעת עצמאית נגדו וביום שני הכריע בג"צ ברוב של שני שופטים (דתיים) נגד אחד כי עמדת הרבנות מתקבלת נגד עמדתו של ויינשטיין.

העתירה שהוגשה על ידי שני בעלי עסקים שהוסרה מהם ההשגחה על ידי הרבנות והם עברו להשגחה הפרטית, הביאה בסופו של דבר לחיזוקה של הרבנות ולגושפנקה משפטית לה הייתה צריכה כדי לאכוף את חוק ההונאה בכשרות.

בהשגחה הפרטית עדיין לא ממש עיכלו את ההחלטה של בג"צ ומכתבי ההתראה נפלו עליהם כרעם ביום בהיר. הרב אהרן ליבוביץ׳, מייסד ״השגחה פרטית״ וחבר מועצת העיר מטעם סיעת ״ירושלמים״ הגיב ואמר: ״צר לנו, כי הרבנות הראשית לא נתנה לבעלי העסקים המחזיקים בתעודת כשרות אלטרנטיבית, שהות להתארגן ולהיערך לאחר פסיקת בג״צ אמש, וכבר היום בצהרים (ג') הזדרזה לשלוח לבעלי העסקים מכתבי התראה לפני קנסות".

"הדבר מוכיח שוב, כי הרבנות הראשית נוהגת בשיטות מאפיה ומתעמרת בבריונות ובאטימות לב בבעלי עסקים קטנים והגונים, שכל חטאם הוא שאינם מכפיפים עצמם להשגחתה הבלעדית, השגחה הלוקה, כידוע, בבעיות רבות ונגועה בשחיתות", האשים ליבוביץ' הנזעם.

גורם בכיר ברבנות הראשית, ציין ל'כיפה' כי "הכשרות הקהילתית עוברת על החוק זה זמן רב. לאחר העתירה שהגישו לבג"צ בה הם הפסידו הם טוענים שאנחנו מחלקים דוחות. הם אלו שמסמאים את עיני הציבור ולא נותנים כשרות אמיתית הם יכולים לבוא בטענות רק לעצמם".

"בג"צ בעצם קבע כי כל תעודת כשרות אחרת מלבד תעודת הכשרות היא בעצם תעודת כשרות מזוייפת. זה כמו שמחר יקום גוף ויוציא תעודת זהות/ תעודת בגרות או רישיון נהיגה חלופי וילין על כך שהחוק לא מתיר לו לעשות זאת", הוסיפו ברבנות הראשית.

מהרבנות הראשית לישראל נמסר בתגובה: ״אנו מציעים לגופי הכשרות הפיראטים הפועלים בניגוד לחוק להפסיק עם הבכי והנהי על ההתראות (ולא קנסות) שנשלחו להם בגין עבירה על החוק. בגצ בפסיקתו נתן גושפנקא נוספת לחוק שעליו עוברים נותני תעודות הכשרות הללו אשר מלבד לסמא את עיני הציבור אין מאחוריה דבר״.

(צילום: צילום מסך)