העולם נערך למהפכה? יזמים מעוניינים לגדל מריחואנה כשרה למהדרין

בעוד בישראל המאבק הינו עוד בתחילתו, בארה"ב כבר דנים במשמעויות הפרקטיות. יזמים דתיים מתמודדים במרכז "מיליארד הדולר" במסגרתו יוכלו לגדל מריחואנה רפואית כשרה למהדרין

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 30/06/15 11:22 יג בתמוז התשעה

העולם נערך למהפכה? יזמים מעוניינים לגדל מריחואנה כשרה למהדרין
Shutterstock, צילום: Shutterstock

בעוד רוב מוחלט של הרבנים בישראל אינם מביעים דעה בנושא, וגם בפוליטיקה מתמהמהים, בארצות הברית כבר דנים במשמעויות הפרקטיות של עישון מותר ומאושר של מריחואנה, כשבחלק מהמקרים מדובר בשימוש רפואי ובחלק בשימוש פרטי.

בפברואר סיירו קבוצת רבנים בקלורדו במפעלי מריחואנה, שם הייצור של הסם מותר, במטרה ללמוד את הנושא ולראות כיצד ישולבו משגיחי כשרות במפעלים, וכעת הנושא עובר לפן הפרקטי: התמודדות על מכרז ענק לייצור מריחואנה.

בימים אלו מתקיים בניו יורק מכרז 'מיליארד הדולר' בו ייבחרו חמש חברות שיקבלו זיכיון בלעדי לגידול, הפצת ומכירת מריחואנה לצרכים רפואיים בניו יורק. בין 43 המתחרים ישנה חברה בבעלות שני חסידים המבטיחים לייצר מריחואנה כשרה למהדרין, דבר אשר יאפשר לשומרי כשרות לצרוך את הסם באופן מותר הלכתית.

לטענת היוזמים, שני חסידי סאטמר בעלי רשת בתי אבות, הם מאמינים כי יש שוק למריחואנה כשרה למהדרין, זאת מכיוון שבניו יורק חי מספר שומרי הכשרות הגדול ביותר בארצות הברית. שני היזמים רכשו קרקע מוכנה לזריעה על מנת שיוכלו לספק מריחואנה כבר ב-2016.

שאלת הכשרות למריחואנה עדיין לא נידונה באופן משמעותי ביותר, אך הרב דוד בלייך, פרופסור לתלמוד בישיבה יונברסיטי קבע בפסק הלכה כי מריחואנה רפואית בצורת כדורים אינה צריכה הכשר מיוחד, אך לעומת זאת מריחואנה בקפסולות או בנוזל צריכה בעיות כשרות. כמובן, מריחואנה הנצרכת בדברי מאפה או אוכל זקוקה לכשרות. מנגד, קבע הרב משה אלפנט, ראש ה-OU העולמית כי צריך להוציא כשרות לכל מוצר המכיל מריחואנה. "אין לי ניסיון אישי עם מריחואנה, אבל גילינו שהוא באמת צמח מרתק ואנחנו מאמינים שיש לצמח ולמוצריו מקום בתוך עולם הכשרות", אמר הרב אלפנט בביקור במפעל מריחואנה בפברואר האחרון.

בתחילת השנה הבאה יהפוך השימוש במריחואנה רפואית בניו יורק לחוקי, אך יוגבל לשימוש בשמנים, משחות ומוצרי מזון בלבד. לא יותר שימוש בעישון. עם זאת, ההערכה היא כי בשנים הקרובות יותר ויותר מדינות יאשרו שימוש במריחואנה ועל כן מדובר בשוק אשר קורץ מאוד למשקיעים וליזמים.