הסכמתי לזוז אחורה

גישתך תבוסתנית ומתרפסת, ורואה את בני הציונות הדתית כחגבים. זבולון אורלב משיב לעזי פויכטונגר

חדשות כיפה זבולון אורלב 22/03/09 00:00 כו באדר התשסט

הייתה לי תקווה גדולה שהציונות הדתית על כל שלל דעותיה וגווניה תהיה גורם משמעותי בזירה הפוליטית הקובעת. זו הדרך אותה הצגתי בועידת המפדל, שאישרה כמעט פה אחד את האמנה להקמת המפלגה הציונית הדתית והמסורתית המאוחדת מייסודן של המפדל והאיחוד הלאומי. גם היום, חרף הפילוג של האיחוד הלאומי, אני סבור שהחמצנו הזדמנות פז לצמצם את הפער הבלתי מתקבל על הדעת בין מעמדה המשמעותי של הציונות הדתית בחיי המדינה - לרבות בתחומים החיוניים לקיומה כמו הביטחון, החינוך, ההתיישבות, המדע ועוד - לבין חולשתה הניכרת בכנסת ובממשלה, בה מעצבים ומנהלים את המדינה והחברה. 16 ח"כים ציוניים דתיים ב 10 מפלגות, בכנסת ה-17 אינם רלוונטיים. הובלתי את המהלך מפני שהאיחוד הלאומי (ליתר דיוק: תקומה ומולדת) הסכימו על סדר יום חדש למפלגה המאוחדת החדשה שבראשו החינוך, המאבק על זהותה היהודית של מדינת ישראל, הצדק החברתי, כמובן יחד עם המשך יישובה של ארץ ישראל וחיזוק יישוביה.

עד היום נשגב מבינתי מדוע גבר חיידק הפילוג של האיחוד הלאומי אחרי שהתחייב בחתימה ובפומבי על המהלך המאחד. שתי עובדות ברורות מעידות כשמש בצהריים שהאחריות על הפילוג נופלת כל כולה על האיחוד הלאומי: האחת היא מכתבו של האלוף (מיל.) עמידרור שפורסם בפומבי, והשנייה היא התנגדותו של ח"כ לשעבר צבי הנדל, יו"ר תקומה, לפילוג ותמיכתו הגלויה ב"בית היהודי - מפדל החדשה".

התופעה הנפוצה במחננו, לזרוק בוץ ולהטיח האשמות שווא אישיות ראויה לכל גינוי ואחת דינה להפסק. חבל שנכשלת בכך והלבנת את פני ברבים ללא כל יסוד. העובדות הן שמזה שלוש כנסות (16,17,18) היה בהישג ידי לעמוד בראש הרשימה לכנסת (המפד"ל, האיחוד הלאומי-מפדל, והבית היהודי), אולם משיקולים ציבוריים, שכל כולם העדפת האינטרס הציבורי של הציונות הדתית על פני האינטרס האישי, הסכמתי לזוז אחורה. בשונה מחברי כנסת ציוניים-דתיים רבים, אני מכהן בכנסת על-פי בחירה דמוקרטית של גוף דמוקרטי - ועידת המפדל- שנבחרה על-יי למעלה מ-70,000 איש.


מכהן בכנסת על-פי בחירה דמוקרטית של גוף דמוקרטי (צילום: שוקי זהר)


שנית, טעית טעות חמורה בהבנתך שהבית שהיה לנו במשך שנים רבות התחסל, כלשונך. לידיעתך, "הבית היהודי-מפדל החדשה" בנוי כולו בדמותה ובצלמה של המפדל והוא ממשיכה הן מהבחינה הציבורית, הן מהבחינה המהותית והן מהבחינה המשפטית. "הבית היהודי-מפדל החדשה" ראוי שיערוך התרעננות והתחדשות ארגונית ומבנית. שום בית לא חוסל ולא יחוסל אם בני הציונות הדתית, כמוך, לא יחסלו אותו ואת מנהיגיו.

גם גישתך לחסל את המפד"ל ולהיטמע בליכוד אינה מחזיקה מים. לפי גישתך זו יש להטמיע את החינוך הדתי בחינוך הכללי, את תנועת "בני עקיבא" ב"נוער העובד והלומד" או ב"בית"ר" ואת "הקיבוץ הדתי" בקיבוצים החילוניים. מי סופר כיום את חברי הכנסת הדתיים בליכוד? איזו השפעה יש להם? איזה מעמד יש להם לשבת כיום עם נתניהו ולדבר עימו על הנחלת ערכי הציונות הדתית למדינת ישראל ועל שיקומם, ביסוסם ופיתוחם של מוסדות הציונות הדתית, החינוך הציוני-דתי, ההתיישבות שלנו, תנועות הנוער שלנו והארגונים הרבים? את כל אלו עושה כיום סייעת "הבית היהודי-מפדל החדשה" רק בזכות היותה עצמאית. כל מי שמציע להיטמע בליכוד מציע להמיט חורבן על העצמאות הפוליטית של הציונות הדתית במערכת השלטונית - בכנסת ובממשלה. בעיני, גישתך זו היא תבוסתנית ומתרפסת, הרואה את בני הציונות הדתית כחגבים. אין שום סיבה שבעולם שהעוצמה, ההשפעה והמעמד של הציונות הדתית בכל תחומי החיים לא תבוא לידי ביטוי גם בזירה הפוליטית, ובאותו משקל לפחות. רק גישה חסרת חוט שידרה ציוני-דתי יכולה להחזיר אותנו לימי שנות ה-50 וה-60 בהם הייתה המפדל בעיקר משגיחת הכשרות וקובעת המזוזה של המדינה, ותו לא.

הוכחת לצערי גם בורות מוחלטת בהבנת התהליך המביא להרכבת ממשלה חדשה בישראל. לא גודל המפלגה קובע על מי יטיל הנשיא את מלאכת הרכבת הממשלה. מספר חברי הכנסת התומכים במועמד מסוים הוא הקובע. גם אם הליכוד היה מקבל פחות עשרה מנדטים, שהיו עוברים אלינו, היה הנשיא מטיל את הרכבת הממשלה על נתניהו מאותה הסיבה שבגללה ובזכותה הטיל הנשיא פרס על נתניהו להרכיב את הממשלה. מאחורי נתניהו התייצב גוש של 65 ח"כים ולא הייתה חשובה החלוקה הפנימית בתוך הגוש.

בשל יכולת האיפוק והריסון שלי, ורצוני שלא לגלוש לעניינים אישיים - שהרי אנו מכירים שנים רבות היטב איש את רעהו - לא ארד לרמה האישית כפי שאתה עשית. אני מקווה שאם תרצה להמשיך בדו-שיח, תדע גם אתה להתעלות ולא לרדת לשפל מדרגת ההשמצות האישיות.

כולי תקווה שבתקופה הקרובה נדע כולנו להתלכד כדי לקדם את ערכי הציונות הדתית והמסורתית בכנסת ובממשלה.



ח"כ זבולון אורלב - יו"ר סיעת "הבית היהודי-מפדל החדשה" בכנסת