הנשים נקראות לדגל: דגלים לשמחת תורה – הגרסה הפמיניסטית

המעצב דב אברמסון ראה את מעגלי הריקודים הגבריים של שמחת תורה והחליט להציב להדרת הנשים מענה אמנותי בדמות "דגלים שוויוניים" עליהם מופיעים מעגלי ריקוד משותפים לגברים ונשים

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 05/10/12 13:12 יט בתשרי התשעג

הנשים נקראות לדגל: דגלים לשמחת תורה – הגרסה הפמיניסטית
דגלים לשמחת תורה, צילום: דגלים לשמחת תורה

בכל שנה, כששמחת תורה מתקרב, מתעוררת לא פעם התחושה מצד הנשים הדתיות שבעוד הגברים רוקדים עם ספרי התורה, הן לעומתם נותרות להשקיף עליהם מאחורי המחיצה ועם תחושת חוסר שייכות. בקהילות רבות מצאו פתרונות רבים כמו ריקודים בעזרת נשים עם ספרי התורה או אפילו שיעורי תורה ורב שיח נשי המתקיים במקביל להקפות אך נראה שהשנה נמצא פתרון חדש - דגלים שוויוניים.

סטודיו דב אברמסון לעיצוב החליט השנה לייצר דגלי שמחת תורה עם אמירה לחברה הדתית. בעוד ששמחת תורה מצטייר כחג גברי, בדגלים של דב אברמסון תוכלו למצוא נשים רוקדות עם ספרי תורה ואף יותר מכך, נשים וגברים רוקדים יחד אחוזי ידיים.

(צילום: סטודיו דב אברמסון)

"בעקבות שיחה עם ידידה בנוגע לשמחת תורה עלה לי הרעיון שלא יזיקו דגלים שוויוניים", אומר לכיפה אברמסון, "שמנו לב שהדגלים שיש כיום לא משקפים נשים ואין עליהם נשים ובטח שלא תמצא עליהם נשים עם ספרי תורה. בראשית הציונות היו דגלים של בנים ובנות והיום זה כבר נעלם והיה יכול להיות נחמד גם דגלים שיהיו בהם בנות עם ספרי תורה".

מי שעיצב את הדגלים הוא המעצב אלעד ליפשיץ שקיבל יד חופשית בעבודתו ואברמסון החליט שלא להציע את הדגלים לגוף מסוים אלא למכור אותם דווקא מהסטודיו שלו. "היה לי חשוב לשמור את הדגלים כמוצר עצמאי של הסטודיו בגלל הרגישויות שבין הקצוות של הקשת היהודית שאנחנו עובדים איתם. וויתרנו על מה שהיה יכול להיות ביזנס טוב ונמנענו מהצבת לוגו של תנועות ודעות, דווקא כי לא רצינו לנטות אל הפוליטיקה המגזרית. גם כשפרסמתי באתר שלנו לא צרפתי הסבר כי היה לי חשוב להניח שהמבין יבין. אין לי רצון לדפוק על הראש עם אג'נדה. אני רוצה לשמור על אווירה חיובית כדי שמי שמתאים לו יקנה ומי שלא. אני מעדיף להרבות שמחה ואהבה ולא מחלוקות".

מה אתם מנסים להביע בדגלים השוויוניים?

"בעיקר שמחה בלב והרגשה שלגיוון, אמרתי לבנות שלי בסוכה שצריך להיות כולם אגודה אחת שזה אומר איחוד השונים. יש כל מיני סוגי יהודים שחוגגים עם ספר תורה ואני חושב שהדגל הוא ביטוי של הביחד הזה. יש בדגלים עניין של בנים ובנות יחד וגם של חילוניים ודתיים יחד וזה בכל זאת דבר חיובי".

מעבר לעבודה בסטודיו, אברמסון עצמו מתבטא גם באומנות עצמית שם הוא מנסה "להראות זווית חדשה ורעננה בחיי התרבות היהודית", כדבריו. חשוב לו להדגיש שהוא עוסק יותר ב"שאלות של זהות יהודית ופחות בתשובות להן, שאלות שמנהלות משחק עם גבולות הגזרה של ההלכה והתרבות היהודית".

על אף שנמנעו בסטודיו מהפצה מסודרת ושיווק מחושב הם מדווחים על היענות עצומה והזמנות של דגלים רבים ולכל רחבי הארץ. מבחינתם זה מוכיח שהדגל עונה על צורך ממשי בשטח. בעקבות ההצלחה מתכוון אברמסון וחברי הסטודיו להפתיע אותנו עם מוצר נוסף לחג החנוכה ואחריו עוד אחד נוסף לחג הפסח. בשלב זה הוא מסרב לנדב מידע אך ברור כי תהיה למוצרים החדשים אמירה דומה. האם זו תהיה חנוכייה עם נשות המכבים או בנוסף לאליהו הנביא יעצבו בסטודיו כוס יין גם לדבורה הנביאה? נחכה ונראה.

לפניות לכתב - desk@kipa.co.il