המשטרה תפתח בחקירה נגד הרבנים

היועץ המשפטי לממשלה החליט לפתוח בחקירה נגד הרבנים שקראו למנוע העסקת ערבים. רובם ככולם מהציבור הדתי לאומי

חדשות כיפה אדם צחי 30/12/08 00:00 ג בטבת התשסט

עשרים וחמישה רבנים, רובם מהציבור הדתי לאומי, ייחקרו ככל הנראה בימים הקרובים, בחשד לפרסום הסתה לגזענות. כך החליט השבוע היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז. זאת בעקבות פנייה התנועה הרפורמית ותנועת שלום עכשיו, שביקשו ממנו לפתוח בחקירה לאחר פרסום כרוז בעקבות הטבח בישיבת מרכז הרב, ובו קריאה לעצור את העסקת הפועלים הערבים. באחד הכרוזים, שפורסם לפני כחצי שנה בעלון קוממיות, נכתב כי "העבודה הערבית הזולה, כביכול, גובה מאיתנו מחיר דמים יקר מכל. הטרקטורים הרצחניים הנהוגים בידי ערבים ממזרח ירושלים הם רק קצה-הקרחון של בעיה לאומית... הגיע הזמן לומר את האמת: מתן פרנסה לאויבים מביא לתוצאות חמורות- יצא שכרו המדומה (עבודה זולה) בהפסדו... הנהגה יהודית מתוקנת צריכה לפעול לעידוד העבודה העברית בכל הענפים ולהחזרת כבודו של הפועל היהודי, "וחי אחיך עמך"... כל אחד ואחד צריך לעשות לפחות צעד אחד של תשובה ותיקון לחיזוק עבודה עברית ושלא לפרנס שונאי ישראל. גם מי שבשלב זה קשה לו לעבור לעבודה עברית מלאה, צריך להתחיל לתקן. לדוגמא: להשתדל לבצע קניות בחנות שמעסיקה יהודים בלבד... כצעד ראשון למעשה אנו קוראים להפסיק להעסיק את האויב הערבי לפחות במעגל הקרוב אלינו: לא נכניס אויבים לבתינו, לא נקנה אצל אויבים, לא נעסיק אויבים באופן ישיר".


על הכרוז היו חתומים, בין השאר, הרב יצחק גינזבורג, הרב יעקב יוסף, הרב דב ליאור,

הרב עידוא אלבה, הרב שמואל אליהו, הרב ישראל אריאל, הרב גדי בן זמרה , הרב דוד דודקביץ, הרב דוד דרוקמן, הרב שמואל יניב והרב דניאל סטבסקי. בין הנחקרים יהיו גם המוציאים לאור של עלון השבת "קוממיות" שפרסם את הכרוז.


המודעה שהתחילה את הסערה


בשיחה לכיפה מאשרת מירב, דוברת התנועה, כי הגשת המכתבים המעודדים לכאורה גזענות, נעשתה על ידי המחלקה המשפטית של התנועה הרפורמית. עינת הורוביץ, עורכת הדין של התנועה לפלורליזם יהודי, כתבה ליועץ המשפטי לממשלה כי לאחר הפיגוע בישיבת מרכז הרב, "פורסמו וקרו מקרים רבים של הסתה גזענית וגילויי אלימות גזענים כלפי ערבים. עוד טרם יבש דם הקורבנות והסתיימה ישיבת השבעה, פרסמו מספר רבנים - ובהם נושאי משרות ציבוריות - קריאה לשפיכות דמים נוספת ועידוד פעולות תגמול נגד ערבים בישראל... נבקשכם, אפוא, להיכנס לעובי הקורה ולהורות על חקירה מהירה של העבירות הפליליות הנחשדות הללו - ובכלל זה תפקידם של רבנים ומורים רוחניים ובהתאם לתוצאותיה להורות על העמדה לדין פלילי ו/או משמעתי של האישים החשודים".

בין השאר, אומרת מירב, הוגש ליועץ המשפטי גם פסק הדין של הרב חיים קנייבסקי שהוצא בעקבות הטבח, ובו נאמר כי "על פי ההלכה אסור בשום אופן להעסיק ערבים, ובפרט בישיבות. זה חשש סכנת נפשות, הרי אנחנו במלחמה איתם". בעקבות הפסק החלו פקחים חרדים לאכוף העסקת עובדים יהודיים בלבד בישיבות.



על פי מסמכים שהגיעו לכיפה, החליט המשנה לפרקליט המדינה, שי ניצן, לפתוח בחקירה פלילית כנגד הפקחים, אך לא לפתוח בחקירה כנגד הרב קנייבסקי, בין השאר עקב גילו המופלג.

עוד ביקש המרכז לפלורליזם יהודי לפתוח בחקירה עקב כרוזים שנתלו בקריית משה לאחר הטבח בישיבת מרכז הרב, בהם נקרא הציבור ליזום "פעולות מקומיות מבורכות" ולהפסיק את העסקת העובדים הערבים, וכן עקב ראיון עם הרב דב ליאור בעלון "ארץ ישראל שלנו", בו הבהיר כי "מאחר שמדובר בסכנת נפשות של ממש, חל איסור בתכלית האיסור להעסיק ערבים בישיבות, במפעלים, בבתי מלון ובכל מקום, כמו גם להשכיר להם בתים בארץ ישראל". נגד הרב דב ליאור, כך הוחלט, תיפתח חקירה.

החקירה המשמעותית ביותר תיפתח, כאמור, כנגד 24 הרבנים החתומים על הכרוז שהתפרסם בעלון "קוממיות". עו"ד ניצן כתב כי "לאחר בדיקת הדברים הגעתי למסקנה, על דעת פרקליט המדינה, כי יש מקום לפתיחה בחקירה נגד מפרסמי העלון ונגד הרבנים החתומים על כרוז זה, בחשד לביצוע עבירת איסור פרסום הסתה לגזענות לפי סעיף 144ב לחוק העונשין, וכך הוריתי גם למשטרה".


בשיחה עם כיפה אמר הרב שמואל אליהו כי הוא איננו מודע לחקירה וטרם קיבל הזמנה מהמהשטרה. גם הרב שמואל יניב מגבעת שמואל, הופתע ששמע על ההחלטה אך הודה כי חתם על הכרוז נגד העסקת ערבים. כשאני מתנצל בפניו על הבשורה הלא נעימה שאני מוסר לו, הוא מתפלא וטוען כי הבשורה דווקא איננה בלתי נעימה בשבילו: "דווקא נעים לשמוע שאני נחקר. זו שמחה גדולה כשאדם עושה מצווה. רק עכשיו גמרתי עם משפט בנושא ארץ ישראל - עשיתי פשע נורא, ומחיתי נגד הגירוש (המעצרים המנהליים של אלוף פקמ"ז יאיר נווה. א.צ.). אם לא הייתי עושה את הפשע הזה, הייתי נחשב באמת פושע. אשמח מאוד לשבת על זה בבית סוהר, אין לי שום קושי בזה. זה אפילו לא כמו שיוסף יושב בבית סוהר, כי שם אי אפשר היה ללמוד תורה. פה אני יכול להניח תפילין, ללמוד, אפילו ביטול תורה אין לי, רק שמחה יש לי מזה. אמרנו שיהודי יעסיק יהודי, ואהבת לרעך כמוך, וחי אחיך עימך. זה שאני דואג לאחים שלי, בגלל זה צריכים לשים אותי בבית סוהר? שישימו!".


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368