המשטרה: נערכים לעלייה המונית של יהודים להר הבית במהלך החגים

ועדת הפנים של הכנסת עסקה בהיערכות המשטרה לעליית יהודים להר הבית בחגי תשרי. נציג המשטרה בדיון הסביר כי כניסת יהודים להר הבית נמנעה במהלך חלק מחודש הרמדאן, זאת מחשש להתפרעויות מוסלמים

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 11/08/13 15:37 ה באלול התשעג

המשטרה: נערכים לעלייה המונית של יהודים להר הבית במהלך החגים
מטה הר הבית, צילום: מטה הר הבית

ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת קיימה היום (א‘) דיון בנושא היערכות המשטרה לעליית יהודים להר הבית בחגי תשרי. כמו כן, עסק הדיון במניעת עלייתם של יהודים להר הבית במהלך תקופת הרמדאן.

בפתיחת הדיון, תיאר יהודה גליק, יו"ר הקרן למורשת הר הבית והמקדש, את עליית היהודים להר הבית במהלך חודש הרמדאן שזה עתה הסתיים. על פי תיאורו, נתקלו העולים להר הבית בקבוצות של מוסלמים שקראו לעברם קריאות גזעניות ופוגעות. לדבריו, המשטרה סגרה את כניסת היהודים להר הבית במשך 21 יום, ולא רק במהלך ימי חג עיד אל-פיטר, כפי שעשתה בשנים קודמות. הוא הביע חשש לגבי היערכות המשטרה לחגי תשרי המתקרבים, ולעלייה של מספר רב של יהודים ותיירים להר הבית.

משה דגן, סמנכ"ל בכיר במשרד לשירותי דת, אמר כי באחריות משרד הדתות לעדכן ולהסדיר את התקנות שיאפשרו כניסת יהודים להר הבית.

חברי הכנסת זאב ניסים, אורית סטרוק ודוד צור הסכימו על כך שהטיפול בסוגיית העלייה להר הבית היא בידי משרד ראש הממשלה, ושעליו להבהיר את מדיניותו בנושא. אף נציג ממשרד ראש הממשלה לא נכח בדיון, בדומה לדיונים הקודמים שהתקיימו בנושא עליית יהודים להר הבית, כך שמדיניות משרד ראש הממשלה בעניין, עדיין לא הובהרה.

לבקשתה של ח"כ מירי רגב, המשטרה הציגה את פעילותה במהלך הרמדאן, ואת היערכותה לקראת חגי תשרי בכל הנוגע לסגירה ופתיחה של כניסת יהודים ותיירים להר הבית. נצ"מ משה ברקת, מפקד מרחב דוד, אמר כי מדיניות הכניסה של יהודים להר הבית במהלך חודש הרמדאן לא הייתה שונה מן המדיניות שהייתה נהוגה בשנה שעברה. החלטת הממשלה בשנתיים האחרונות הייתה להקל על כניסת פלסטינים תושבי השטחים לירושלים בכלל, ולהר הבית בפרט. לכן, הוא הסביר, כמות המתפללים עלתה באופן משמעותי והגיעה עד לעשרות אלפים בימי חול, ולמאות אלפים בימי שישי.

בעקבות הערכות יומיומיות של המשטרה, היה ברור כי שגרת הביקורים לא יכולה להימשך כסדרה, ולכן מנעו עלייה של יהודים ותיירים להר הבית בשתי הזדמנויות - בתשעה באב ובעשרת הימים האחרונים של הרמדאן, שנחשבים לימים רגישים במיוחד. לגבי היערכות המשטרה לעליית יהודים בתקופת החגים אמר, כי המשטרה נערכת בהתאם, ומשקיעה מאמצים רבים על מנת שכניסה של יהודים תתאפשר ללא הגבלה.

בסיכום הדיון הביעה יו"ר הועדה, ח"כ מירי רגב, מחאה על כך שנציגי משרד ראש הממשלה לא נכחו בדיון, וביקשה שישתתפו בדיון הבא, ויציגו את מדיניות הממשלה בנושא כניסת יהודים להר הבית. לדבריה, סוגיית הכניסה להר הבית היא מדינית ולא הלכתית, וזכויות היהודים לעלות להר הבית אינן פחותות מאלו של הפלסטינים. עוד ביקשה ממשטרת ישראל, להיערך לתקופת החגים בהתאם, כך שתתאפשר כניסה של יהודים להר הבית.