המפלגות החרדיות הגישו הצעת חוק לבלימת הכשרות הקהילתית

המפלגות החרדיות הגישו הצעת חוק לתיקון חוק ההונאה בכשרות על מנת למנוע הצגת תעודת כשרות קהילתית שאינה מאושרת על ידי הרבנות הראשית. נאמני תורה ועבודה: "מתעלמים מהצורך בהסדרת יחסי דת ומדינה"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 16/06/15 10:12 כט בסיון התשעה

המפלגות החרדיות הגישו הצעת חוק לבלימת הכשרות הקהילתית
Shutterstock, צילום: Shutterstock

בש"ס ויהדות התורה הגישו אתמול (ב') הצעות חוק לתיקון חוק ההונאה בכשרות כשהמטרה לשמה הוגשו היא חסימת יוזמת הכשרות הקהילתית שהחלה לפעול בשנתיים האחרונות בירושלים ובתל אביב ונמצאת בימים אלו בדיון בבג"צ.

מטרת התיקון לדברי ההצעה הינה להבהיר את המצב המשפטי שנהג עד כה, לפיו לא ניתן לטעון לכשרות או לכל מילה דומה כגון "מושגח", "מפוקח" וכדומה ולשלול את האפשרות מבעלי בתי אוכל או יצרנים להציג מצג כשרותי מכל סוג שהוא, שעה שלא ניתנה להם תעודת הכשר מהרבנות הראשית, וזאת לטענתם, על מנת להגן על הצרכן שומר הכשרות.

בהצעת החוק של ש"ס הודגש, כי אין חובה שבית אוכל או מוצרי מזון יהיו כשרים, עם זאת, החוק נועד כאמור להסדיר את אופן הצגתם ככשרים, ככל שבעל בית אוכל או יצרן מעוניינים בכך.

"יעלה על הדעת האפשרות שרופא יציג עצמו כזה בלי אישור מתאים כחוק, כך לא ניתן לאפשר לכל אזרח להכריע בשאלת כשרות המוצר ובהצגתו ככזה אלא רק על ידי הגורם המוסמך בחוק בסטנדרט אחיד ובאמצעות גורם ציבורי נטול אינטרס כלכלי", נכתב בהצעה.

בארגון 'נאמני תורה ועבודה' הגיבו ואמרו, כי הצעות החוק של ש"ס ויהדות התורה לתיקון חוק "איסור הונאה בכשרות" הן התעלמות מוחלטת מהצורך הדחוף בהסדרת יחסי דת ומדינה. "התעלמות איננה פתרון; הבעיות ביחס לכשרות, גיור, בתי הדין הרבניים וקבורה לא יעלמו ועלינו כחברה לפתור אותן", נאמר בהודעת הארגון.

"במקומות רבים במדינה מערכת הכשרות נגועה בסיאוב רב ובחוסר אמון, תנועת 'נאמני תורה ועבודה' סבורה כי כמו בשאר הנושאים המערכת זקוקה להסדרה כוללת ומוסכמת. הניסיונות הקוסמטיים של סיעות ש"ס ויהדות התורה באמצעות הגשת הצעות חוק מעין אלו, יובילו לקריסה מוחלטת של מערך הכשרות ולפגיעה באופיה היהודי של מדינת ישראל", טוענים נאמני תורה ועבודה.

הרב אהרון ליבוביץ, חבר מועצת העיר ירושלים מטעם סיעת ירושלמים, ומייסד הכשרות הקהילתית השגחה פרטית, מסר בתגובה "במקום להיות עסוקים בכשרות, החרדים והרבנות עסוקים בשימור כח. חוק הנותן מונופול על שירותי ההשגחה בידי הרגולטור מזמין שחיתות. תחרות, שקיפות, וצרכנות נבונה דווקא יחזקו את הכשרות במדינת ישראל."

כזכור, היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין, מנע מהרבנות הראשית להציג את עמדתה בבג"צ בנושא הכשרות הקהילתית אליה היא מתנגדת בחריפות ובית המשפט ביקר אותו בחריפות על כך ואישר לרבנות באופן חריג לייצג את עצמה בצורה חיצונית. הדיון על הנושא יערך בעוד כחודש ובכנסת מקווים שהנושא ייפתר דרך התיקון לחוק ההונאה עליו התחייב הליכוד כבר בעת המשא ומתן הקואליציוני.