המחיצה הדקה בין הציבור הדתי-לאומי לחרדי-הרהורים בעקבות הפיגוע

הפיגוע הרצחני שהתרחש בבית הכנסת בשבוע שעבר תבע באופן מעשי קורבנות מתוך הציבור החרדי, אך הצביע על המחיצה הדקה והמלאכותית הקיימת בפועל בין החרדים לדתיים הלאומיים

חדשות כיפה ד"ר יעל לוין 23/11/14 18:21 א בכסלו התשעה

המחיצה הדקה בין הציבור הדתי-לאומי לחרדי-הרהורים בעקבות הפיגוע
פלאש 90, צילום: פלאש 90

הפיגוע הרצחני שהתרחש בבית הכנסת של קהילת "בני תורה" בהר נוף ביום שלישי שעבר, כ"ה במרחשוון תשע"ה, אשר יש כבר מי שהחלו לכנות את מאורעות הימים הללו "פרעות תשע"ה", תבע לכאורה באופן מעשי קורבנות מתוך הציבור החרדי. אולם למרות שעל פניו נראה שהפגיעה הייתה באנשים מקרב ציבור זה, אפשר לומר שהיא באה והצביעה על המחיצה הדקה והמלאכותית משהו הקיימת למעשה בין הציבורים הללו. זאת לעומת הפירוד שנחווה לעתים כממשי יותר בימים כתיקונם.

כל ארבעת הנרצחים בבית הכנסת: ר' אברהם שמואל גולדברג הי"ד; הרב משה טברסקי הי"ד; הרב קלמן זאב לוין הי"ד; ר' אריה קופינסקי הי"ד, נקבצו ועלו ארצה מתפוצות דוברות אנגלית. הרב משה טברסקי הי"ד, שהיה ראש כולל בישיבת "תורת משה", היה נכדו של הרב יוסף דב הלוי סולובייצ'יק, מראשי היהדות האורתודוקסית בארה"ב, חבר תנועת "המזרחי" ומי שעמד בראש "ישיבה אוניברסיטה". הרב משה טברסקי הי"ד, היה בנם בכורם של ד"ר עטרה, בתו של הרב סולובייצ'יק, ושל הרב פרופ' יצחק-איזידור טברסקי (1930-1997), רב ופרופ' בהארוורד, נצר לשושלת טשרנוביל. בת נוספת של הרב סולובייצ'יק היא הרבנית ד"ר טובה ליכטנשטיין, אשת הרב ד"ר אהרון ליכטנשטיין. לפיכך הרב משה טברסקי הי"ד היה אחיין של הרבנית טובה ושל הרב אהרון ליכטנשטיין.

לתפילת שחרית שהתקיימה בבית הכנסת של קהילת "בני תורה" למחרת הפיגוע, ביום רביעי בבוקר, הגיעו משתתפים משכונת הר-נוף, אך אף פקדו את המקום כאות הזדהות אנשים מבחוץ שאינם מורגלים להתפלל במקדש מעט זה; חרדים ודתיים-לאומיים כאחד, ובכלל זה השר נפתלי בנט ולצדו ח"כ דב ליפמן.

יום קודם הפיגוע, ביום שני כ"ד במרחשוון, התקיים בירושלים אירוע המוני לציון יום הסתלקותו של האדמו"ר רבי גדליה משה גולדמן מזוויעהל, שנפטר בשנת 1949 ונקבר בבית העלמין בשייח' באדר ליד הכנסת. ציונו של האדמו"ר הפך בשנים האחרונות מוקד לעלייה לרגל, בעקבות התגלותו בחלום לאחד מחסידיו שחלה, ובו האיץ בעדו לפקוד את קברו כדי להיוושע. סיפורי סגולה וישועה בעקבות תפילה בקבר זה נחשפים בשנים האחרונות במספרים הולכים וגדלים. והנה, אחד מנכדיו של האדמו"ר מזוויעהל, בן בתו, הינו הרב דוד סתיו.

כמדומה שהפיגוע הרצחני הצביע ולימד על האחיזה ההדוקה, הסמויה לעתים, המצויה בין הציבור החרדי לבין הציבור הדתי-לאומי בארץ וגם על המשותף, ועל שיתוף הגורל, הקיים בינינו לבין יהדות התפוצות. כל ישראל ערבים ומחוברים זה לזה.

לעיתים הגבולות בין הציבור החרדי לדתי-לאומי נראים עבים יותר, נוקשים ובלתי חדירים. אולם פעמים שהגבולות מיטשטשים והחומות נראות כנזילות וכשקופות יותר, ולעיתים הן גם נופלות וחוט השני המשותף נגלה לעין.

--

מאמר זה נכתב למחרת הרצח והתעדכן קמעא

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן