היועמ"ש על הדלקת הנרות בכותל: "מניעת השתתפותן של נשים - הפלייה פסולה"

המשנה ליועמ"ש דינה זילבר, קובעת בחוות דעת, כי אי שילוב נשים בטקסים ממלכתיים היא אפליה אסורה ומתייחסת בדבריה לדרישת נשות הכותל לקיים הדלקת נרות חנוכה גם לנשים

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 01/12/15 13:40 יט בכסלו התשעו

היועמ"ש על הדלקת הנרות בכותל: "מניעת השתתפותן של נשים - הפלייה פסולה"
Shutterstock, צילום: Shutterstock

בשבוע שעבר פורסם כי רב הכותל, שמואל רבינוביץ, פנה לרב הראשי בבקשה לאשר קיום טקס הדלקה ממלכתי בעזרת הנשים. אולם עלה כי התשובה לבקשה הינה שלילית וכי טקס הדלקת נרות ממלכתי לא יוכל להתקיים גם בעזרת הנשים, חרף הבקשות הרבות.

במכתב שנשלח היום לרב הכותל על ידי עו"ד דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, היא מציינת כי האחריות לקיום הטקס וסמכותו נמצאים בידיו ולא בידי הרב הראשי לישראל ועליו לאשר את הבקשה של נשות הכותל. "מניעת השתתפותן של נשים בטקסים ממלכתיים אך מחמת היותן נשים הינה הפליה פסולה. נבקש לוודא כי טקסי הדלקת הנרות הממלכתיים המתוכננים לקראת חג החנוכה יכללו השתתפות פעילה של נשים בהדלקת הנרות עצמה". כתבה זילבר במכתבה.

בעבר אמר הרב רבינוביץ', כי הוא חושש שמדובר בפרובוקציה תקשורתית. בעניין זה הוסיפה זילבר כי העובדה שבטקס הדלקת הנרות הממלכתי בשנה שעברה השתתפו חברות הכנסת ציפי לבני ומירי רגב מלמדת שאין מניעה הלכתית מהשתתפותן של נשים בטקסים אלה וכי לא היה בכך כדי לפגוע במרקם המיוחד של האירועים הנערכים בכותל. "הטענה לכאורה לפיה הדרישה להשתתפותן השוויונית של נשים בטקסים אלה היא דרישה קיצונית אשר נועדה 'לדרדר את הדיון' ו'להצית את האש' אינה מתיישבת עם עקרונות היסוד המשפטיים, עם דוח הצוות המשרדי או עם החלטת הממשלה בעניין זה. זאת ועוד, יש יסוד להניח שדווקא מניעת השתתפותן של נשים בטקסים אלו עשויה להתסיס ולעורר ריב ומדון, ולא להפך", כתבה עו"ד זילבר.

לפני מספר שבועות פורסמה דרישתן של נשות הכותל אליהן הצטרפו ארגונים נוספים. חנה קהת, מייסדת תנועת 'קולך', אמרה בתגובה לבקשה כי היא מחזקת את דבריהן של נשות הכותל: "הדרת הנשים היא ביזיון, זו ממש פגיעה בזכויות שלהן ואני לגמרי מזדהה". בשבוע שעבר, מסרה לכיפה יו"ר תנועת הנשים "אמונה", ליאורה מינקה, כי טקס הדלקת נרות בעזרת הנשים הוא יוזמה מבורכת אך לא הכרחית. "זה לא נגד ההלכה וגם לא שנוי במחלוקת כמו התעטפות בטלית או קריאה בתורה ולכן אין בזה שום בעיה" אמרה.