"החלטת הקבינט להפסקת אש היא טעות אסטרטגית"

הרב אליעזר שנוולד מגיב להחלטת הקבינט לקבל הפסקת אש מול החמאס. "יישור קו, עם דוקטרינת הסבבים אינה משרתת את האינטרס של מדינת ישראל, ואינה מחזקת את ההרתעה"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 15/07/14 13:48 יז בתמוז התשעד

"החלטת הקבינט להפסקת אש היא טעות אסטרטגית"
יחצ, צילום: יחצ

הרב אליעזר שנוולד ראש ישיבת ההסדר מאיר הראל במודיעין ואופקים, ואלוף משנה במילואים, מתייחס להחלטת הקבינט המדיני ביטחוני לקבלת הפסקת אש מול החמאס. "הסכמה להפסקת אש, כאשר עדיין אנחנו רחוקים מהשגת יעדי המבצע "צוק איתן", היא החמצה וטעות חמורה. היא יישור קו, עם דוקטרינת ה"סבבים" שאינה משרתת את האינטרס של מדינת ישראל, ואינה מחזקת את ההרתעה. היא הסכמה לתת ליריב "פסק זמן", ולעצור את התנופה לפני שהוא נוחל תבוסה".

עוד מוסיף הרב שנוולד:"אם מנתחים נכון את גרף הלמידה, הפקת הלקחים, ההתעצמות וההצטיידות של החמאס, ניתן להצביע על התקדמות מ"גשמי קיץ" ל"עופרת יצוקה" ל"עמוד ענן" ו"לצוק איתן". החמאס הצליח מאז "עמוד ענן" בלא יותר משנה וחצי, להגדיל באופן משמעותי את כמות הרקטות ואת טווחי השיגור.

"אמנם ב"צוק איתן" היה יתרון ניכר למיגון בזכות "כיפת ברזל", שנטרל את היכולת שפותחה בחמאס, ועדיין העליונות האווירית אפשרה לתקוף מן האוויר כמעט באין מפריע. אולם אין ספק שלקראת סבב נוסף שכנראה יגיע במוקדם או במאוחר, הוא יפיק לקחים. צריך לזכור שבמרוץ המתקיים לאורך כל ההיסטוריה, בין הנשק לבין המיגון, בסופו של דבר הנשק משיג את המיגון, הוא מצליח להיות חזק יותר ולהתגבר על היתרונות של המיגון הקיים. ממש כשם שלתוקף תמיד יש יתרון על המגן".

"צריך להיזהר מלתת משקל יתר מבחינה אסטרטגית לאפקט של הרס הבתים של הבכירים בעזה. מי שבונה על כך הרתעה ארוכת טווח, אינו מכיר את התרבות ואת תפיסת העולם המוסלמית בכלל והסונית בפרט. גם בכך שהפגיעה של האויב בך נתפסת כסוג של היפגעות בקרב על האינטרס הכללי כסוג של גבורה המתקבלת בהערכה, ומצד שני היא מגבירה את רגשות הנקם, שמהווים דבר לגיטימי ואף חובה, ולעתים מניעים פעולות נקמה קשים, ללא חישוב של שיקולי עלות מול תועלת"

עוד הוסיף הרב שנוולד:"החברה הישראלית העניקה למערכת קרדיט גדול כדי שתביא להכרעה, ארוכת טווח, ולא תאלץ אותה לחזור כל שנתיים לאותו מצב. ללא ספק היא לא קיבלה את התמורה".