החוק שמבקש לפגוע בנפגעים

על המדינה לעשות הכול להגנת תושביה, הן מבחינה ביטחונית והן מבחינה כלכלית, ולדאוג לאלו שנפגעים מהמצב הביטחוני לפיצוי הולם. אבי וורצמן מוטרד מחקיקה חדשה המאיימת לפגוע בתושבי הדרום

חדשות כיפה אבי וורצמן 04/12/12 19:17 כ בכסלו התשעג

החוק שמבקש לפגוע בנפגעים
יחצ, צילום: יחצ

מבצע ”עמוד ענן“ מאחורינו, התקשורת העבירה דף לפרשיות הבאות, אך כאן בדרום אנו עדיין מלקקים את פצעי הפגיעות. במהלך ארבע השנים האחרונות אנו נמצאים במציאות בלתי נתפסת של ירי טילים על ישובים וערים גדולות בישראל. מציאות שהחלה שנים קודם בירי לכיוון שדרות והישובים הסמוכים לרצועת עזה.

בכל פעם שנורים טילים נדרשת המנהיגות להחליט האם להפעיל את מערכת החינוך או להשאיר את הילדים בבית. השבתת מערכת החינוך אינה רק הפסד של לימודים ובטלה של הילדים אלא למעשה שיתוק של חלקים גדולים מאוד בכל מערך החיים העירוני. הורים רבים נאלצים לבטל ימי עבודה ולהישאר יחד עם הילדים בבית כדי לשמור עליהם ולסייע להם בהתמודדות עם המצב ותוצאותיו.

עד היום בעקבות ערפול וחוסר חקיקה ברורה קיבלו ראשי הרשויות את ההחלטה מתי להשבית את מערכת החינוך בעירם. ראשי הרשויות נוקטים בזהירות רבה בקבלת החלטות מסוג זה. השיקול המרכזי שעומד לפניהם הוא שמירה על חיי הילדים. עם זאת, בכל קבלת החלטה על השבתת מערכת החינוך יש לפעמים גם אמירה כלפי הממשלה שאנו לא מוכנים לחיות במציאות כזו. כל עוד המדינה לא דואגת שהמצב יפסק, אומרים ראשי הרשויות, גם החיים לא יוכלו להימשך כמסלולם.

באחת הפעמים בהן נורו טילים על באר שבע החליט ראש העיר רוביק דנילוביץ, בניגוד להמלצת פיקוד העורף, להשבית את הלימודים בעיר. למחרת נפל טיל בלב בית ספר תיכון בעיר והתברר למפרע שהחלטת ראש העיר הצילה חיי ילדים.

להחלטה על השבתת הלימודים יש גם משמעות חברתית וכלכלית. עד היום כאשר ההנהגה העירונית קיבלה החלטה להשבית את הלימודים כיבד משרד האוצר את הקביעה, למרות שהרשות לא קיבלה סמכות פורמאלית בעניין זה, והעניק פיצוי להורה שנעדר מעבודתו בעקבות המצב הביטחוני.

כעת מבקש המחוקק לקבוע כי הצבא יהיה הסמכות הבלעדית לקבוע האם יושבתו הלימודים ולא ראשי הרשויות. לא קשה להעריך שמערכת הביטחון תשתמש בסמכותה במשורה, ותמעיט ככל שניתן בהשבתת הלימודים. סביר להניח שבמקרים רבים בהם לא תושבת מערכת החינוך, הורים רבים לא ייקחו סיכון ויישארו עם הילדים בבית למרות ההחלטה על קיום הלימודים. על פי חוק ההתגוננות האזרחית המוצע לאחרונה - במקרה כזה, ההורים לא יהיו זכאים לפיצוי על יום העבודה ממנו נעדרו.

החוק החדש מבקש לקבוע שפיצויים יינתנו רק במקרה שההחלטה על השבתת מערכת החינוך התקבלה על ידי סמכות צבאית. לא די המצב הקשה בערי הדרום, לא די בהשבתת כל מסלול החיים הנורמאלי, לא די בכל החרדות ובמציאות המטורפת, החוק החדש מאיים לפגוע בכיסם של ההורים ובזכות הכי בסיסית שלהם לשמור על ילדיהם.

מצער מאוד שיש כאלה המבקשים לפגוע פגיעה נוספת בכיסם של אלו שכבר נפגעים. מצער מאוד שגם בעת חירום יש שעסוקים רק בחשיבה איך מונעים עוד גרוש מכיסם של אלו שנמצאים בחזית בעל כורחם. על המדינה לעשות הכול להגנת תושביה, הן מבחינה ביטחונית והן מבחינה כלכלית, ולדאוג לאלו שנפגעים מהמצב הביטחוני לפיצוי הולם. לא יתכן שבימים בהם אנו עסוקים במאבק על שגרת יומנו, נאלץ להיאבק גם בהצעות חוק שמבקשות לפגוע בנו.

הכותב הוא סגן ראש עיריית באר שבע וחבר רשימת ”הבית היהודי“ לכנסת.