הותר לפרסום: הרב עזרא שיינברג הוא "הרב מהצפון"

בית המשפש העליון התיר לפרסום כי הרב עזרא שיינברג הוא הרב החשוד במגע אסור עם נשים. נחשב כאחד הרבנים הבכירים בתחום החסידות והקבלה בציונות הדתית

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 17/07/15 01:35 א באב התשעה

הותר לפרסום: הרב עזרא שיינברג הוא "הרב מהצפון"
Basel Awidat, פלאש 90, צילום: Basel Awidat, פלאש 90

שבועיים וחצי לאחר חשיפת פרשת 'הרב מהצפון' שזעזעה את המגזר, התיר שופט בית המשפט העליון אורי שוהם לפרסם כי הרב עזרא שיינברג, ראש ישיבת ההסדר אורות האר"י, הוא הרב החשוד כי בא במגע אסור עם נשים.

הרב שיינברג עמד בראש מוסדות ישיבת אורות האר"י. העביר סדנאות ושיעורים ברחבי הארץ, ונחשב כאחד הרבנים הבכירים בתחום החסידות בציונות הדתית. התפרסם ברחבי הארץ כצדיק בעל כוחות על טבעיים. בעקבות פרסום החשדות נגדו השליכו תלמידיו את ספריו לפח גדול מחוץ לבית המדרש.

למד בישיבת ההסדר בקרית שמונה 10 שנים, הקים ועמד בראש מכון סת"ם בקרית שמונה. הקים את המכינה בראש-פינה ועמד בראשה בשנים הראשונות להקמתה. בשנת תש"ס, הקים הרב את ישיבת 'אורות האר"י' בברכתו והסכמתו של הרב מרדכי אליהו זצ"ל. בעל הסמכה לרבנות מהרב שמואל אליהו רב העיר צפת.

הרב שיינברג, אב לשמונה וסב לנכדים, נחשב כקבליסט, ומורה דרך לרבים. ברחבי הארץ התקבלה הידיעה על מעצרו ועל האישומים נגדו בתדהמה, ועד עתה התקבלו במשטרה עשר תלונות על מעשים נגד נשים שנעשו לכאורה על ידו.

לפני כשבועיים נחשף כי הרב עזרא שיינברג התבקש להשעות עצמו מתפקידיו לאחר שהתקבלו תלונות על יחסים שקיים לכאורה עם נשים שהגיעו אליו לייעוץ. יומיים לאחר מכן, ניסה הרב שיינברג להימלט ככל הנראה לחו"ל, אך נבלם בנתב"ג. בעקבות ניסיון זה הוא נעצר, ומעצרו הוארך עד עתה. מביתו הוחרמו מחשבים, טלפונים סלולרים וציוד נוסף.

על פי הטענות שהתקבלו, הרב שיינברג היה מקיים יחסים עם נשים - חלקן נשואות - במהלך פגישות ייעוץ בעלות "רקע רוחני". חלק מהפגישות הוגדרו כ"הרפיה". בעקבות המידע שהגיע לידי הרבנים, הרב שיינברג עזב את עירו והושעה.

עד עתה התקבלו כאמור עשר תלונות, וביום שלישי השבוע נערך עימות ראשון בינו לבין חלק מהמתלוננות נגדו. בעוד הרב שיינברג המשיך וטען כי לא עשה דבר בניגוד לרצונן, תקפו אותו המתלוננות וכינו אותו טמא. "אתה טמא, אני מסתכלת לך בעיניים. אתה זה שצריך להשפיל את המבט".

במכתב לקראת העימות תקפו אותו המתלוננות. "ברוך ה' השתחררנו ממך. אתה נמצא בבית הסוהר וכנראה שתישאר שם שנים ארוכות ארוכות. בזכות המאסר שלך אנחנו יכולות להרים ראש. בזכות הדין שנעשה בך אנחנו יודעות שאתה הרשע ואנחנו בסדר, שאתה העקום ואנחנו ישרות, שאתה טמא ומתועב ואנחנו הקורבנות, הנפגעות".

"כדאי שתדע שאחרי כל השנים האלה שהפחדת אותנו אנחנו כבר לא מפחדות. ההפחדות שלך כבר לא עובדות עלינו. אחרי כל השנים הללו, שלקחת לנו את המשענות שהיו לנו, עכשיו סוף סוף יש לנו גב. הקהילה איתנו, הציבור כואב את כאבנו. ראשי הישיבות מסבירים לתלמידיהם כמה אתה תועבה וכמה אנחנו פגועות. גם האנשים שהצלחת להטעות בתחילה מבינים את גודל צביעותך. הספרים שלך נזרקו לגניזה, השיעורים שלך נמחקו, התמונות שלך נשרפו".

"אם הייתה לך טיפה של יושר, של צדק, של אמת, הייתה מבקש ממנו סליחה, אבל לבך היה תמיד לב של אבן. עליך נאמר "כל האומר אחטא ואשוב - אין מספקים בידיו לעשות תשובה". אתה כמו כל הרשעים הגדולים. אפילו על פתח הגהינום לא עושים תשובה".

"אתה לא תעשה תשובה כי כולך 'קודש קודשים', 'צדיק עליון' לא צריך לתקן את מעשיו", הן כותבות בציניות. "אנחנו יודעים כי אם היית יכול היית ממשיך במעשיך. כולנו זוכרות איך איימת על חיי ילדנו בשמות הקודש, בספרי קודש, בסיפורי קודש, בשמות הצדיקים, בתורה הקדושה, הכל בשביל להכשיר את המעשים המתועבים שלך. סיפרת שהכל אצלך הוא בלי יצרים, רק לעשות טוב לנו וטוב לעולם".

בראיון ל'כיפה' הגיב הרב יובל שרלו על הדברים לפני כשבועיים ואמר כי "זה לא מפתיע שזה קורה שוב בציונות הדתית. אני מכיר עוד סיפורים שלא פורסמו במסגרת פורום תקנה. זה כואב נורא, כואב לי על הנפגעים והנפגעות. יש מעגלים רבים, ישירים וכאלו שהתייעצו בעבר עם הרב הזה ועכשיו הקרקע נפלה מתחת לרגליהם", הוא אומר. "הציבור כולו נפגע מכך שדבר השם מתגלה שוב כדבר שאינו בטוח בידי הרבנים. גם רב יכול להתגלות כנבל שלא ברשות התורה".

בישיבת הר המור הביאו דברים בשם הרב צבי ישראל טאו "יש היום נבואות שקר. זו תרבות שלמה של נהירה אחרי מאגיות וכישופים וטלפתיה. את כל זה מכניסים בתוך הקודש ובתוך בתי המדרש. איפה שמענו דבר כזה? מה זה ישיבה שלומדים כוונות האר"י בשיעור א'? אנשים אומרים שכל ההחלטות הטובות שלהם הם קיבלו מבן אדם. איפה נשמע דבר כזה? אין דבר כזה ביהדות. זה דורש ניקיון וטהרה. צריך לטהר את הארץ מהדברים האלה. מיליונים הולכים ברחבי העולם אחרי ההבל והריק הזה".