הורים בעתירה לבג"צ: התקשרות משרד החינוך עם הקרן לידידות לא חוקית

הורים עתרו נגד שר החינוך הרב שי פירון: "התקשרות משרדך עם הקרן לידידות מנוגדת לדין ולחוק חינוך ממלכתי". משרד החינוך בתגובה: "עתירת סרק שנועדה לצרכים פרסומיים בלבד"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 22/06/14 11:28 כד בסיון התשעד

הורים בעתירה לבג"צ: התקשרות משרד החינוך עם הקרן לידידות לא חוקית
DMY, ויקיפדיה העברית , -cc-by, צילום: DMY, ויקיפדיה העברית , -cc-by

מחריפים את ההתנגדות לקרן לידידות. הורים לילדים במערכת החינוך, יחד עם עמותת "מרימים את הדגל", הגישו בשבוע האחרון עתירה לבג"צ נגד משרד החינוך, נגד שר החינוך ונגד הקרן לידידות נוצרים ויהודים. בסיס העתירה הינה נגד תכנית משרד החינוך "בתי הספר של החופש הגדול - קיץ של ידידות", האמורה להיות מיושמת בפריסה ארצית במוסדות החינוך הרשמיים. העותרים מבקשים לעצור את התכנית, ולא לאפשר לאף אחד חוץ ממשרד החינוך לקבוע תכנים בחינוך הציבורי.

בעתירה מדגישים ההורים כי הקרן לידידות תרמה 40 מיליון שקלים לשם הפעלת התכנית, שעל שמה אף קרויה- "קיץ של ידידות". "שמה של הקרן לידידות מתנוסס כנותן חסות המסמכים הרשמיים בקשר לתכנית מטעם משרד החינוך, כאשר בתמורה למימון התכנית קיבלה הקרן לידידות שירותי פרסום, ולא מדובר ב"מתן בסתר", אלא תשלום שתמורתו בצידו" נכתב בעתירה.

מכתב העתירה עולה כי ל'קרן לידידות' ניתנה גם יכולת ממשית להשפיע על התכנים שיועברו בקייטנות, בניגוד לחוק חינוך ממלכתי הקובע כי רק שר החינוך הוא שיהא אמון על קביעת התכנים החינוכיים שיועברו במסגרות משרד החינוך. "תכנית זו ממומנת, בין היתר, על ידי גוף פרטי שאיננו משתייך לממשלה או לרשות ממלכתית כלשהי, ולמרות זאת שמה מתנוסס על כל פרסומי ומסמכי משרד החינוך הקשורים בתכנית ואף קרויה "קיץ של ידידות"", נכתב בעתירה. העותרים מדגישים כי התקשרות משרד החינוך עם הקרן שלא במסגרת תחרות פתוחה, הנה מנוגדת לדין ולכללי המינהל התקין.

העותרים טוענים עוד כי "גדול החשש כי מעבר להיותה גוף מממן, לקרן יכולת אמיתית להשפיע על התכנים החינוכיים שיועברו בקייטנות. בתכנית החינוכית אליה מחוייבים מפעילי התכנית, עליהם לקיים מידי יום ביומו 'שעת ידידות'. בנוסף, בדבריה של מנכ"לית משרד החינוך ("דה-מרקר" מיום 28.11.13), שהצהירה במסיבת עיתונאים מיוחדת כי תכני משרד החינוך שישולבו בתכנית יהיו בהשראת הקרן מבהירים את הנתונים. דברים אלה כמובן אינם יכולים להתקבל, שכן אין ולא יכול להיות חולק כי במסגרותיו הרשמיות של משרד החינוך, הוא ורק הוא אמור לקבוע תכנים חינוכיים שיועברו לילדים ונערים בפעילות מטעמו, ואין מקום למעורבות ו/או השפעה של שום גורם פרטי-חיצוני כזה או אחר, בפרט לא כזה בעל אידיאולוגיה כמו הקרן לידידות, בעל אג'נדה של שיתוף בין-דתי, שאיננו מקובל על חוגים רחבים בציבור, החוששים בצדק מאינדוקטרינציה שאיננה מתאימה לילדים ונערים", נכתב בעתירה.

עוד טוענים העותרים כי מן הדין שכבר בקיץ הקרוב תופעלנה הקייטנות במימון מלא של משרד החינוך וללא כל מעורבות במימון ו/או בתכנים של כל גוף פרטי-חיצוני אחר תמורת פרסום. או לחילופין, באם משרד החינוך מעוניין במממן חיצוני, שייתן לגורמים נוספים הזדמנות הוגנת ושווה להשתתף במימון זה בתמורה לשירותי פרסום, כפי שנעשה במקרה זה עם הקרן לידידות, ומבלי שלגורם שייבחר תהא יכולת להשפיע על תכני התכנית.

גורם במשרד החינוך: עתירת סרק כחלק מקמפיין ענק של שנאה

גורם במשרד החינוך אומר בתגובה לעתירה שהוגשה לבג"ץ כי "קשה להבין את התעקשותם של מנהלי הקמפיין נגד קייטנות הקיץ להמשיך ולטעון שהקרן לידידות מתערבת בתכני הקייטנות כאשר משרד החינוך הבהיר כבר עשרות פעמים שאין לקרן כל מערובות בתכנים וכי היא לא בקשה זאת מלכתחילה. התעקשות זאת נמשכת גם לאחר שמשרד החינוך פרסם כבר את התכנים וניתן לראות בהם באופן ברור שלקרן אכן אין כל מעורבות בהם".

"ההתעקשות הזאת מעלה גם סימני שאלה באשר למניעים של מנהלי הקמפיין, שהוצג מתחילה כמחאה ספונטנית של הורים מודאגים והתגלה לבסוף כקמפיין פרסומי עתיר תקציבים. על כן מדובר, כמובן, בעתירת סרק שנועדה לצרכים פרסומיים בלבד".

עוד מוסיף הגורם כי "החלק המקומם בכל העניין הזה הוא שהתרומה של הקרן לידידות נועדה לאפשר למשפחות מהשכבות המוחלשות להשתתף בקייטנות הקיץ. מה שמנהלי הקמפיין ניסו לעשות בשבועות האחרונים הוא ניצול ציני של השכבות החלשות ביותר בחברה הישראלית לצרכים פרסומיים ואחרים, מעשה חמור ביותר שמשקף את הרמה המוסרית של הגורמים העומדים מאחורי קמפיין השנאה הזה".