הונאת הגר ברבנות?

עתירה כנגד הרבנות הראשית בגין הסירוב לרשום לנשואים גרים. האלוף במיל. שטרן: "אני לא מבין איך אין מיליון אנשים שעותרים בעתירה הזאת"

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 28/03/10 00:00 יג בניסן התשע

הונאת הגר ברבנות?
דובר צהל, צילום: דובר צהל

מספר ארגונים דתיים החליטו לשים סוף ליחס המפלה כלפי גרים, והגישו היום (א) עתירה כנגד הרבנות הראשית וארבעת רבני הערים- אשקלון,ראשון לציון, אשדוד ורחובות המסרבים לרשום לנישואים גרים שעברו גיור כהלכתו.


העתירה הוגשה על ידי מכון עתים, אלעזר שטרן, עליזה לביא, והזוג אלינה ומקסים שחוו בעצמם את האפליה ברבנות אשקלון. העתירה באה כנגד התופעה בה גרים אינם מתקבלים כיהודים לכל דבר, והיא הוגשה רק לאחר שנשלחו לרבנים האלו מכתבים וזימונים לועדות בכנסת ומשלא נותרה ברירה הוחלט לעתור נגדם וכנגד הרבנות על מנת שתמנה רבנים אחרים לתפקיד.בעתירה צוין בין היתר כי "בידה האחת נותנת המדינה בידי המתגיירים תעודה המעידה על הצטרפותם לעם היהודי, ובידה השנייה - באמצעות רשמי הנישואין - היא דוחה אותם, מערימה עליהם קשיים, תוך שהיא מבזה ומשפילה אותם, ופוגעת בעקרונות יסוד של שוויון ואיסור הפליה, ופגיעה בזכותם הבסיסית להינשא"


"אנחנו מגישים את העתירה עם הרבה כאב" אמר לכיפה הרב שאול פרבר מנהל מכון עתים. "אבל הגענו להחלטה המוסרית שאנחנו לא יכולים לתת למיליטאנטיים ברבנות לשלוט על מדינת ישראל. אנחנו אומרים "כי גרים הייתם בארץ מצרים" ובינתיים אוכלוסיית הגרים היא אוכלוסייה פגיעה מאוד. במקום לחבק אותם אפשרנו במהלך שנים לחלק מהרבנויות לזלזל בגרים ואנחנו לא יכולים לתת לזה להמשיך".


הרב פרבר מציין כי לקו החם אותו הם מפעילים הגיעו מעל ל-25 פניות מגרים שסירבו לתת להם לפתוח תיק נישואים ברבנויות האלו, והם נאלצו למצוא רבנות חלופית שתסכים וזאת בניגוד לחוק האומר כי על כל אדם להירשם לנישואים במקום מגוריו. "הרבנות הראשית הסכימה למנות רשמי נישואים מיוחדים לגרים אבל זה גם פתרון עוקף. כל מי שעבר גיור הלכתי הוא יהודי לכל דבר וזה מצב אבסורדי לחלוטין. זה כמו שתוציא רישיון בתל אביב ושתגיע לירושלים לא יכירו ברישיון שלך ויגידו שפה הוא לא תקף".


"הצטרפתי לעתירה מתוך ייאוש מהיכולת של הרבנות להשליט את מרותה על חלק מרשמי הנישואים שלה" אמר לכיפה האלוף במיל. אלעזר שטרן יוזם פרויקט "נתיב" לגיור בצבא. "מה שמביא להתעללות ולביזוי אנשים שבעיני זה הדבר הכי לא יהודי שיכול להיות. אלו אנשים שהתגיירו על פי דרישות הרבנות והם חיים בסימן שאלה מי יסכים לרשום אותם לנישואים -זה מה שנקרא הונאת הגר. אלו רבנים שמקבלים את המשכורת מהמדינה ופועלים נגדה, הבחור שנהרג בשבת אילן סביאטקובסקי הוא בחור שהתגייר. האם יעלה על הדעת שיש רב ברחובות שלא יסכים לחתן אותו או לקבור אותו? הוא מת בשביל לשמור עליו!. אני לא מבין איך אין מיליון אנשים שעותרים בעתירה הזאת, זה אתגר שצריך להיות של הציונות הדתית כולה".


"יש לי הרבה הבנה לכך שהרבנות מונעת מפוליטיקה פנימית ויהיה קשה מאוד לרבנות להכריח רבני ערים לעשות משהו שהם לא רוצים" מוסיף הרב פרבר. "אבל מישהו צריך לקום ולהגיד עד כאן. אנחנו עושים את זה עם הרבה כאב, אנחנו אורתודוקסיים וחלק מהרבנות ולא רצינו להגיע לזה. אבל בהעדר מדיניות ברורה האומרת שגרים זכאים להירשם לנישואים צריך לערב את בית המשפט".