הוגש כתב אישום נגד הרב אברהם יוסף

כתב אישום הוגש הבוקר נגד רבה של חולון בגין שתי עבירות מרמה והפרת אמונים בכל הקשור להתנהלותו בנושא כשרות המהדרין וקידומו של העסק המשפחתי בד"צ בית יוסף

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 27/12/15 13:13 טו בטבת התשעו

הוגש כתב אישום נגד הרב אברהם יוסף
פלאש 90, צילום: פלאש 90

פרקליט המדינה החליט לקבל את המלצת פרקליטות מחוז תל אביב (פלילי) והורה היום (א') להגיש כתב אישום נגד הרב אברהם יוסף, רב העיר חולון, ששימש במשך כמה שנים גם כרב העיר אור יהודה, בגין שתי עבירות של מרמה והפרת אמונים. הרב אברהם יוסף הוא אחיו של הרב הראשי, הרב יצחק יוסף ובנו של הרב עובדיה יוסף. כתב האישום הוגש לפני זמן קצר לבימ"ש השלום בת"א.

הרב יוסף מואשם כי קידם את בד"צ בית יוסף הנמצא בבעלות משפחתו (אחיו הרב משה יוסף מחזיק בבעלות על ההכשר), תוך ניגוד עניינים וניצול מעמדו כרב עיר וכי מנע כמעט כליל את פעולתם של בד"צים אחרים אשר נתנו השגחה לעסקים לממכר בשר בעלי כשרות 'מהדרין', בתחומי חולון ואור יהודה. לרב יוסף התקיים שימוע בפני פרקליט המדינה, אך טענותיו נדחו.

בכתב האישום, שהוגש על ידי עו"ד שירי רום, נכתב כי הרב אברהם יוסף מכהן כרב העיר חולון מאז 1998 ועד עתה. בשנים 2008-2011 מונה גם כממלא מקום רב העיר אור יהודה וכאחראי הכשרות בה, בעקבות מותו של רב העיר המקומי. בד"צ בית יוסף הינו בד"צ פרטי, הרשום כחברה, ומצוי בבעלות משפחת הרב יוסף.

על פי כתב האישום החל מתחילת כהונת הנאשם כרב העיר חולון ועד סוף 2013, הוא הנחה את הכפופים לו, בכתב ובעל פה, כי בעלי עסקים לממכר בשר בחולון, המבקשים לקבל תעודת כשרות 'מהדרין' מהרבנות, חייבים לעבוד עם אחד משלושה בד"צים בלבד - בד"צ בית יוסף, בד"צ העדה החרדית או בד"צ הרב לנדאו. כאשר מונה הנאשם כממלא מקום רב העיר אור יהודה, הוא מסר הנחיה זהה לכפופים לו. משמעות הנחייתו של הנאשם הייתה חיובם של בעלי עסקים לקבל פיקוח ולשלם רק לאחד הבד"צים הנ"ל, כתנאי לקבלת תעודת מהדרין מהרבנות, בעוד שקודם לכן לא הייתה כל הנחיה מגבילה כאמור, ובפועל, עד תחילת כהונתו של הרב יוסף, פיקחו בערים אלו בד"צים נוספים על מכירת הבשר. בהתאם להנחיה, ניתנה הודעה לבעלי עסקים בחולון ובאור יהודה כי עסק לממכר בשר אשר לא ימלא אחר ההנחיה, לא יקבל תעודת כשרות מסוג 'מהדרין' מהרבנות המקומית.

יצוין כי ככלל, רב עיר יכול להתנות תעודת כשרות מסוג "מהדרין" בפיקוח של בד"צ פרטי כלשהו כתוספת לתעודה מטעם הרבנות. אך על פי כתב האישום, ניתב הרב יוסף למעשה את בעלי העסקים בעיר דווקא לבד"צ בית יוסף ולמעשה לא הותיר להם בחירה ממשית בין הבד"צים השונים. זאת מכיוון שבד"צ העדה החרדית ובד"צ הרב לנדאו מזוהים עם העדה האשכנזית, כאשר רוב ציבורי צרכני הכשרות בערים אלה הוא ספרדי, ובנוסף, מחירי הבשר בהכשרים אלה יקרים משמעותית ממחירי הבשר בהכשר בד"צ בית יוסף ובד"צים אחרים המזוהים עם העדה הספרדית. כך שלמעשה בד"צ בית יוסף הייתה האפשרות הסבירה שעמדה לבעלי העסקים.

כתוצאה מההנחיה, ועל מנת לשמור על תעודת הכשרות מסוג 'מהדרין' אשר ניתנה להם מטעם הרבנות המקומית, החלו בעלי העסקים, בלית ברירה, לשלם לבד"צ בית יוסף עבור שירותי הפיקוח שלו.

בכתב האישום נטען כי במעשיו הפר הרב יוסף אמונים ופגע פגיעה מהותית באמון הציבור, בטוהר המידות ובתקינות פעולותיהם של עובדי השירות הציבורי, עקב כך שפעל בניגוד עניינים, בתחום הכשרות, ומתוך אינטרס אישי - משפחתי וכלכלי מובהק, בהיות בד"ץ בית יוסף בבעלות משפחתו.

כן נכתב כי הנאשם קידם את בד"ץ בית יוסף, הנמצא בבעלות משפחתו, תוך ניצול מעמדו הרם כרב העיר חולון ואור יהודה, והפלה לרעה בד"צים אחרים, אשר נתנו השגחה לעסקים לממכר בשר בחולון ואור יהודה עד למתן ההנחיה, וכי הנאשם מנע תחרות חופשית בעסקי הבשר בחולון ובאור יהודה, ובכך פגע פגיעה כלכלית בבעלי העסקים.

בלשכתו של הרב יוסף בחרו שלא להגיב לידיעה

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן