הדתיות לא יקבלו מחיצה, אבל בגלל צום הרמאדן ינסו לבטל את המסיבה

לאחר שהוחלט בהצבעה דמוקרטית כי באונ' העברית לא יציבו מחיצה לטובת הסטודנטיות הדתיות בנשף הריקודים, מסתבר כי עבור הסטודנטים המוסלמים ורגשותיהם, האגודה הייתה מוכנה לבטל את הנשף בגלל צום הרמדאן

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 23/05/16 08:23 טו באייר התשעו

הדתיות לא יקבלו מחיצה, אבל בגלל צום הרמאדן ינסו לבטל את המסיבה
Hadas Parush, פלאש 90, צילום: Hadas Parush, פלאש 90

הפער בין הפחד מהשתלטות דתית של כמה בנות דתיות שביקשו לרקוד מאחורי מחיצה, לבין היציאה מגדרם כדי להתחשב בדת האיסלאם מדהים בעיקר כשהוא מגיע בפער של מספר ימים.

הבקשה חריגה של סטודנטיות דתיות באוניברסיטה העברית, עוררה סערה כזכור. הסטודנטיות היהודיות דתיות, שלומדות בפקולטה למשפטים, ביקשו כי האוניברסיטה תציב במהלך נשף הסיום המתוכנן מחיצה, כך שיתאפשר גם להן לרקוד במהלכו בצניעות, ובדרך שתכבד את אורח חייהן. לאחר הצבעה דמוקרטית בקרב חברי הפקולטה למשפטים הוחלט כי לא יוצבו מחיצות בנשף הסיום, שהיו אמורות להתחשב בסטודנטיות הדתיות, שרצו לרקוד באירוע.

באופן מפתיע, מסתבר כי האגודה הייתה מוכנה להתחשב בסטודנטים המוסלמים ואף לבטל בשבילם את הנשף בגלל שהוא נערך בלילה הראשון של צום הרמדאן. לאחר פרסום התגובה ושיתופה ברשת, החליטה האגודה להסיר את ההתנצלות, ולא ניתן לראות אותה עוד ברשת.

הנה הטקסט המלא של נוסח ההתנצלות שהוסר:

"סטודנטים וסטודנטיות יקריםות,
בדומה לשנה שעברה, נשף הפקולטה למשפטים נקבע על ידנו, האגודה, לתאריך ה-07.06. קביעה זו נעשתה על בסיס כלל השנתונים הרשמיים הזמינים לאגודה, ובפרט שנתון האוניברסיטה ושנתון הפקולטה. בשנתונים אלו, לצערנו, לא הופיעו החגים המוסלמים בצורה אינדיקטיבית ומפה קביעתנו.
בראש ובראשונה חשוב לנו לציין - אנו מתנצלים מקרב לב על טעות זו אשר הובילה למחדל של קביעת ערב הנשף על יומו הראשון של הרמדאן. במידה והיינו יודעים שהחג מתקיים (ובזו אנו מתכוונים לכל יום מחודש הרמדאן ולא רק ליומו הראשון) מעולם לא היינו קובעים את תאריך הנשף כפי שנקבע. בנוסף ובאותה נימה - אנו אחראים לייצוג האוכלוסייה המוסלמית בפקולטה ככל סטודנט אחר בפקולטה, ואנו שותפים לתחושת האי-סבירות בקיום מבחנים ותאריכי הגשת עבודות על תאריכי החגים המוסלמים. אנו נעשה כל שביכולתנו שאף פגיעה מהפגיעות האמורות לא תחזור על עצמה, וכן שהאוניברסיטה והפקולטה יציינו בשנתונים ובלוחות האקדמיים את תאריכי החגים המוסלמים (ובנימה זו, גם את הנוצריים) וכך יובאו לידיעת כל סטודנטית וגוף המקושר לפקולטה.
השתלשלות הדברים:
בעת הפנייה הראשונית, כפי שהוצגה לנו כפנייה יחידנית של סטודנטים בודדת ולא כפנייה קבוצתית, ערכנו בדיקה מיידית עם מנהלת השיווק של אולם "קדמא" בנווה אילן (ספוילר שכבר ידוע לכולם), בו הנשף עתיד להתקיים. לצערנו, התשובה שקיבלנו הייתה שלילית, וזו מכיוון שחודש יוני הינו חודש עמוס אירועים. כתגובה לתשובתה, ביקשנו ממנהלת השיווק להישאר עימנו בקשר, ולהודיענו במידה ואחד ממזמיני האולם מבטל או מבקש להזיז את תאריך אירועו. לצערנו, לא קרה הדבר.
מרגע פרסום הפוסט בפייסבוק ושליחת המכתב הרשמי לדיקן הפקולטה, קרי הפנייה השנייה, ומהרגע שהבנו שמדובר בפגיעה קבוצתית ככלל, ובפגיעה בקבוצת המיעוט בפרט, אנו ניסינו בכל מאודנו למצוא פתרון, אך לצערנו האולם סירב בתוקף להפחית מסכום דמי הביטול. כמו"כ הצענו לדחות את קיום הנשף באולם זה לשנה הבאה מתוך תקווה שהאולם לא יראה בכך ביטול האירוע, אך לאור המחיר המיוחד שקיבלנו מלכתחילה ולאור הקושי לדבריהם למצוא חוגגים להחליפנו בתאריך, הצעה זו נדחתה גם כן (תשובתו הרשמית בכתב של מנכ"ל האולם אליו פנינו לאחר סירוב מנהלת השיווק).
משמעות הזזת הנשף הינה כבירה: החוזה עם האולם הינו חוזה מסחרי, וככזה כולל בתוכו קנסות יציאה מהחוזה. מכיוון שהדבר התגלה זמן קצר יחסית לפני קיום הנשף, ומכיוון שלא היה תאריך פנוי אחר, עלות היציאה הינה באזור ה65,000 ₪. לצד עלות זו, קיימות עלויות נוספות הכרוכות בביטול האירוע: דיג'יי, צלמים, הגברה (אותה צריך להזמין לפחות חודש לפני האירוע) ועוד, המסתכמות בכ5,000-7,000 ₪ נוספים. מיותר לציין שביטול הנשף לאור זאת יגרור את אי-קיומו השנה בכלל, ואת הסבירות הגבוהה של אי-קיומו גם בשנה הבאה, שכן מדובר בסכום המהווה כמעט את כל תקציב האגודה, לצד העובדה שלא יימכרו הכרטיסים המכסים את רובו.
המשכנו לנסות ולשכנע את אנשי האולם להתחשב, אך ניסיונותינו לדחייתו לשנה הבאה וניסיונותינו להחליף תאריכים עם חוגגים אחרים העלו חרס.
לאור העובדה שלא היינו מוכנים לוותר בקלות על השתתפות הסטודנטים והסטודנטיות המוסלמים גם במידה ולא נצליח לשנות את מועד האירוע, בפגישה שנערכה עם הדיקן בשבוע שעבר הועלו שני רעיונות :
1. דחיית כל אירוע הנשף בכשעה ועל ידי כך אפשור שבירת הצום בביתכם לפני תחילתו.
2. דחיית תחילת הנאומים והספקטאקל מאותו הרציונל.
• לשם כך, ולאור חשיבות השתתפותםן, הציעה הפקולטה אף לממן מוניות במיוחד לכל אחד ואחת מהם מביתוה.
לצערנו הרב - הצעות אלו התבררו כלא רלוונטיות, וזו מכיוון שאינן פותרות את הבעיה המרכזית שהיא ערכו ואופיו של חג הרמדאן, לעומת החסמים של שעת שבירת הצום.
מכיוון שלא ניתן להזיז הנשף, שאלנו לדעת כותבי המכתב האם ברצונם לפעול לבטלו. תשובתם הייתה חד-משמעית שלא, וזו לאור המחירים הכבדים לאגודה ולכלל הסטודנטים, ולמרות שהמחדל בקביעתו נוצר על ידנו. אנו רוצים להודות להם על כך שהיו מוכנים לשים את טובת הסטודנטים והסטודנטיות אל מולם למרות הפגיעה בהם. זוהי גדלות נפש של ממש, ואנחנו מתחייבים בריש גלי לעשות הכל כדי שלא לתת למחדל שכזה לחזור על עצמו. כן אנו רוצים להודות להם שבחרו בדרך של הידברות חברית, מתוך הבנה שדעתם - דעתנו, והם - אנחנו.
לאור כל האמור לעיל, הנשף יתקיים במתכונתו המתוכננת בתאריכו המתוכנן - ה07.06.2016.
עם זאת, הפגיעה נותרה בעינה ומצב דברים זה אינו מקובל עלינו ולכן, אנו מבטיחים אל מול כלל ציבור הסטודנטים והסטודנטיות את הדברים הבאים:
1. עשיית כל שביכולתנו להכניס אינדיקציות לחגים המוסלמים והנוצרים לכלל השנתונים הרשמיים באוניברסיטה ובפקולטה.
2. קביעת תאריכי בחינות והגשות של עבודות כך שיינתנו תוך התייחסות והתחשבות בכלל החגים, ככל שאלו נקבעים על ידי או בשיתוף האגודה.
3. קביעת אירועים רשמיים של האגודה תוך התייחסות והתחשבות בכלל החגים.
• נציין כי עקב פניית הסטודנטים המוסלמים ושיחתנו המשותפת עם הדיקן, הפקולטה כבר פועלת להכנסת אינדיקציות אלו לשנתון.
4. מתן סיוענו והשתתפותנו הפעילה בהקמת אירוע אלטרנטיבי המתוכנן להתקיים בפקולטה או מחוצה לה כביטוי למקום של החגים המוסלמים בחיי הפקולטה, בשילוב המרכז לרב-תרבותיות והנהלת הפקולטה.
אנחנו שוב מתנצלים בכל דרך אפשרית על העוול שנעשה ושוב מדגישים שאנו כאן לכל פנייה של כל סטודנטית וסטודנט באשר הם.
אנו עושים הכל כדי להכיל את כלל הדעות, הערכים והאמונות הקיימות זו לצד זו בפקולטה, והכל בכדי להגיע למצב בו אין האחד בא על חשבון השני.
שוב אנו מודים לכותבי המכתב על הדרך בה הם בחרו לנהל פגיעה זו שנגרמה להם באחריותנו הישירה. אין בליבנו ספק שההידברויות ההדדיות יעזרו לקדם את כולנו יחד בעתיד כפי שהן עוזרות כבר עכשיו.
שבוע טוב לכולם,
האגודה"

מאגודת הסטודנטים סירבו להגיב ומסרו כי "את האייטמים התקשורתיים ו/או הרווח הפוליטי שמישהו ינסה לעשות במקום אחר".