הדיון על התיקון חוק "שעות העבודה והמנוחה" נדחה

הדיון לתיקון שאמור לאפשר לחילונים לוותר על עבודתם בשבת, יידחה בגלל חוסר הסכמה בקואליציה

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 21/02/16 10:51 יב באדר א'

הדיון על התיקון חוק "שעות העבודה והמנוחה" נדחה
פלאש 90, צילום: פלאש 90

היום (א') היה אמור לדון בוועדת שרים לחקיקה תיקון לחוק "שעות העבודה והמנוחה". התיקון אמור לאפשר לעובד לסרב לעבוד ביום המנוחה השבועי, ללא תלות במידת זיקתו לדת, ומבלי שסכנת הפיטורין תרחף מעל ראשו. דיונו נדחה בשל אי הסכמות עליו בקואליציה מצידם של שר האוצר, שר הכלכלה ושר התיירות.

ח"כ לביא סיפרה ל'כיפה' כי שר התיירות יריב לוין מתנגד לחוק, בגלל הנזק שהוא עלול להסב לשוק התיירות "חוות הדעת המקצועית של משרד הכלכלה ומשרד האוצר היו נגד כי הם אומרים שזה מסבך את המשק. שר התיירות אמר שהוא גם פוחד שזה יהרוס את התיירות, כי אנשים לא ירצו לעבוד בשבתות בבתי מלון".

לדבריה של לביא, מדובר בבעיה שיכולה להיפתר, שכן יש לא מעט אנשים שמעוניינים לעבוד בשבתות "גם ככה מי שעובד בשבת מקבל 200%, אבל מי שלא רוצה, מי ששומר שבת לא ילך לעבוד במקומות כאלה מלכתחילה". לביא הוסיפה היא יזמה את החוק בעקבות פניות של אנשים חילונים: " כיום צריך לשקר ולומר שאתה דתי כדי לא לעבוד בשבת, וחילונים שלא רוצים לעבוד בשבת מסתכנים בפיטורין. מדובר בתיקון היסטורי. השבת היא לא רק של הדתיים".

האם לביא חוששת שהחוק לא יעבור? חברת הכנסת מעריכה שהחוק כן יעבור, למרות הדחייה, שכן ח"כים רבים, דתיים וחרדים מעוניינים בו: "אם וועדת שרים לחקיקה לא הייתה רוצה את זה, הם היו מפילים לי את ההצעה. אז החוק חשוב וגם החרדים והבית היהודי תומך. זה חוק שהגיע אליי דווקא מאנשים חילונים. לדוגמא, עובדי רשות השידור שנאלצים לעבוד בשבתות".

כיום רשאי מעסיק לדרוש מעובד המבקש שלא לעבוד בשבת, להגיש תצהיר המבסס את הכרתו הדתית. מצב זה אינו עולה בקנה אחד עם עקרון חופש הדת והמצפון, וסותר את חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, הקובע כי אין להפלות עובד בשל תפיסתו הדתית.

על פי התיקון המוצע, יוכל כל אדם לסרב לעבוד ביום המנוחה השבועי שלו, יהיו טעמיו אשר יהיו, ומבלי לחשוש שיפוטר. ברשימת החתומים על הצעה זו, מופיעים חברי כנסת ממגוון הקשת הפוליטית - ח"כ מיקי זוהר (הליכוד), ח"כ יוסי יונה (המחנה הציוני), ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) וח"כ סופה לנדבר (ישראל ביתנו).

ח"כ מיקי זוהר, ששותף לתיקון החוק, אמר שהוא ישים סוף לעבדות המודרנית: "בכוונתי לפעול בכל כוחי על מנת למצוא דרך להגיע להסכמות מול משרדי הממשלה והשרים בוועדה. מדובר בתיקון היסטורי שיאפשר לכל אזרח במדינתנו היהודית והדמוקרטית לנוח ביום המנוחה השבועי של מדינת ישראל שהוא יום השבת. המצב הקיים לפיו עובדים שאינם מצהירים על עצמם כדתיים מחוייבים לעבוד בשבת הוא אבסורד שחובה עלינו לתקנו".