הגרלת הכבש החי: ארגוני זכויות בעלי החיים זועמים

ההגרלה על הכבש שתוכננה במסגרת אירועי הפורים בצפת מעוררת סערה רבה בקרב ארגוני זכויות בעלי החיים. המארגנים: מודים על החשיפה הרבה

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 04/03/15 10:28 יג באדר התשעה

הגרלת הכבש החי: ארגוני זכויות בעלי החיים זועמים
Shutterstock, צילום: Shutterstock

עשרות פעילי זכויות בעלי חיים, צמחונים, טבעונים וכן פעילי עמותת 'תנו לחיות לחיות', פנו השבוע במחאה נמרצת לגמ"ח 'בני ציון' בצפת, בדרישה לבטל את הגרלת הכבש שנערכה אתמול במסגרת אירועי חג הפורים.

אתמול פורסם ב'כיפה' כי ברחבי צפת הופצו במהלך השבועיים האחרונים מודעות וכרוזים הקוראים לציבור הרחב ליטול חלק בהגרלה שעורך גמ"ח בני ציון בפורים. הזוכה המאושר בהגרלה, כך על פי המודעות, יקבל כבש חי או שחוט למהדרין, או את שוויו של הכבש בשקלים שנאמד בכ-2,000 שקל, לקראת חג פסח הקרב.

בעקבות הפרסום הראשוני בידיעות קרית שמונה, הופץ במהלך סוף השבוע שעבר והשבוע דבר ההגרלה ברשתות החברתיות ועשרות פעילי זכויות בעלי החיים קראו למארגני ההגרלה לחזור בהם מכוונתם להשתמש בכבש כפרס בשל טענתם לצער בעלי חיים מיותר.

יוזמת ההגרלה הגיעה גם לעמותת 'תנו לחיות לחיות' וזו מיהרה להגיב. במכתב ששיגרה דוברת ומייסדת העמותה, אתי אלטמן לבני ציון והגיע לידי 'כיפה' נכתב, בין היתר: "מאז פרסום הכתבה המדוברת אנו מוצפים בפניות שנתערב ונפעל למניעת ההגרלה הזו, שעושה שם רע לכם ולמפעלי הגמ"ח בכלל. אכן, התורה התירה אכילת בשר, אך מכאן ארוכה הדרך עד הפיכת שילוחו של הכבש אל מותו למרכזה של חגיגה שעניינה המבורך צדקה לנזקקים.

בארגון טרחו וציטטו מקורות בתלמוד העוסקים בצער בעלי חיים. בסיכום מכתבה מדגישה אלטמן: "לאור כל זאת, אני מבקשת אותך מכל לבי: שנו את תנאי ההגרלה והמירו את הפרס בשווה כסף, אשר הזוכה יעשה בו כרצונו".

בידיעות דווח כי מארגני ההגרלה לא ממש התרגשו לשמע המחאות והתחינות שבהן הוצפו במהלך הימים שקדמו להגרלה. דניאל לוי, ממארגני ההגרלה אמר השבוע עוד בטרם קיומה: "האמת היא שלקחתי את המכתב של 'תנו לחיות לחיות' ותליתי אותו על לוח המודעות שלנו ואני חייב לומר שאנשים פשוט מתו מצחוק, המכתב הרי מגוחך. אין לי מושג מהיכן נלקחו כל הציטוטים ההזויים שמובאים בו".

"אולי כדאי שתלך כותבת המכתב לעשות סיור בשווקים כדי לראות כמה כבשים, פרות ותרנגולות נשחטות מידי יום ביומו, זה אולי יכניס אותה לפרופורציות. התורה מתירה לשחוט בעלי חיים למאכל ואנחנו לא המצאנו את הגלגל. יש מקומות בעולם שבהם אוכלים גם בני אדם - את זה למשל אנחנו לא נעשה לעולם".

מארגני ההגרלה הודו לאנשי צער בעלי חיים על החשיפה שנתנו להגרלה וטענו שמכירת הכרטיסים שהייתה מנומנמת טרם הסערה עלתה פלאים. "אין לנו אלא לומר תודה לכל מי שהעלה את דבר ההגרלה לסדר היום, בשמי ובשמן של כל המשפחות הנזקקות בצפת, שבזכות הגרלה זו יעלו אוכל על שולחנן בחג הפסח הקרוב", אמרו המארגנים.