הגבאי הותקף בידי המסתננים בדרום תל אביב

בדרום תל אביב זו שגרה: מסתננים מכים את מתפללי בית הכנסת, שנמנעים מלהגיע לתפילות הציבור. מי שיכול - בורח. נתנאל אריאל, דובר ההנהגה הצעירה: "היינו בהלם"

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/07/13 16:33 כב באב התשעג

הגבאי הותקף בידי המסתננים בדרום תל אביב
ההנהגה הצעירה, צילום: ההנהגה הצעירה

חברי ההנהגה הצעירה של הבית היהודי ממשיכים לפעול בדרום ת"א והגיעו גם השבת לחזק את התושבים ולהשלים מניינים ברחבי העיר. בשיחה עם גבאי בית הכנסת "עץ חיים" התברר לצעירים כי המסתננים נוהגים להכות את מתפללי בית הכנסת, וכתוצאה מכך רבים מהמתפללים מפחדים להגיע לבית הכנסת להתפלל וחלקם אף עזבו את האזור.

לראשונה מזה שלוש שנים התקיימו כל תפילות השבת במניין והגבאי הסביר בהתרגשות כי זו פעם ראשונה מאז הגעת המסתננים לפני שלוש שנים שיש מניין בכל התפילות. לדבריו, בדרך כלל מתקיים מניין פעם בשבוע, בשחרית של שבת בלבד. מלבד הצעירים הגיעו לתפילה רק ארבעה מתפללים.

חברי ההנהגה הצעירה ראו על קירות אחד מבתי הכנסת את השם "יקותיאל אדם" ולשאלתם ענו המתפללים כי אכן האלוף יקותיאל אדם, שנפל בלבנון במלחמת שלום הגליל היה בין מתפללי בית הכנסת, בשבתות ולעיתים אף באמצע שבוע. במהלך השבת הצעירים הסתובבו בשכונות העיר וראו הזנחה רבה, לכלוך לאורך כל הרחובות ושקיות זבל שאיש כפי הנראה לא טורח לקחת.

"באחד מחצרות הבתים ראינו עיתונים מלפני כחצי שנה שלא נזרקו לפח", אומר נתנאל אריאל, דובר ההנהגה הצעירה, "רמת ההזנחה וחוסר ההיגיינה ברחובות מזעזעים".

"באמצע ההליכה פתאום ראינו בית כנסת 'חדש' שנעזב ונדמה כי איש לא התפלל כאן זמן רב", מספר אורי צפניה, חבר ההנהגה הצעירה, "פשוט הלכנו ופתאום ראינו מגן דוד על קיר מתקלף. התקרבנו ונוכחנו שאנו מסתכלים לתוך בית כנסת גדול שהיה בשימוש שנים רבות" שם בית הכנסת הוא "קהל חסידים". חסידים כבר לא ניתן למצוא שם.

חברי ההנהגה הצעירה רצו להתחלק לקבוצות ולהסתובב בכמה מקומות בקבוצות קטנות אך התושבים הזהירו אותם: "אם תלכו פחות מחמישה אנשים בקבוצה כנראה שתחטפו מכות מהמסתננים. רק מכיוון שאתם קבוצה גדולה לא נוגעים בכם", אמרו התושבים.

אריאל מסכם כי "בכל פעם שאנחנו מגיעים לכאן לדרום ת"א, אנחנו נחשפים לבעיות ומקרים קשים חדשים. היינו בהלם לשמוע שיהודים מפחדים להסתובב ברחובות העיר העברית הראשונה, אך מתברר שזה המצב. מי שיכול בורח מהאזור ואלה שלא פשוט מפחדים. המציאות הזו חייבת להיפסק. אנחנו ממשיכים לפעול לשינוי המצב יחד עם חברי הכנסת של הבית היהודי ואנו מקווים להתחיל לראות תוצאות בהקדם".