הבצורת נגמרה: 9 דיינים מונו לבית הדין הרבני הגדול

יו"ר הוועדה למינוי דיינים, יובל שטייניץ הכריז בטקס ההשבעה של הדיינים החדשים: "תשע שנים של בצורת חלפה להן, והצלחנו למנות דיינים חדשים ראויים"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 31/07/16 15:35 כה בתמוז התשעו

הבצורת נגמרה: 9 דיינים מונו לבית הדין הרבני הגדול
יעקב כהן, צילום: יעקב כהן

הבוקר נערך טקס מינוי הדיניים החדשים בבית הנשיא, בהשתתפות הרבנים הראשיים לישראל, שרת המשפטים איילת שקד, שר האנרגיה יובל שטייניץ, שר הפנים אריה דרעי ושר הדתות דוד אזולאי. סך הכל מונו היום תשעת הדיינים החדשים לבית הדין הרבני הגדול, מתוכם שלושה בני המגזר הציוני-דתי.

הדיינים שמונו לבית הדין הרבני הגדול הם הרב יצחק אלמליח, הרב רפאל אליהו הישריק, הרב יעקב זמיר, הרב אהרן כץ, הרב ציון לוז-אילוז, הרב מימון נהרי, הרב מיכאל עמוס והרב אברהם שינדלר, הרב שלמה זלמן שפירא, אליהם הצטרף הרב אליעזר איגרא שמונה לפני כחודש בטקס נפרד בבית הנשיא.

מנכ"ל בתי הדין הרבניים הרב שמעון יעקבי הנחה את הטקס ואמר כי "מינויים של תשעה דיינים מנוסים גדולים בתורה יאפשר לבית הדין הגדול למלא את תפקידו ביעילות".

הרב יעקובי הוסיף כי יש למנות לאלתר דיינים לבתי הדין האזוריים על מנת למלא את חסרונם של הדיינים שמונו היום "כדי שגם מערכת בתי הדין האזורי תפעל בצורה ראויה ותתן שירות מלא כפי שמגיע לציבור בעלי הדין בישראל".

נשיא בית הדין הרבני הראשון לציון, הרב הראשי לישראל יצחק יוסף אמר "יש לשמוע את זעקת העשוקים. בתקופתו של אבי מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל ישבו בבית הדין גדולי עולם כמו הרב אלישיב זצ"ל, ואנו מחזירים היום עטרה ליושנה". הרב יוסף אמר כי בחירת הדיינים צריכה להיות עניינית, לפי כישוריו של הדיין.

"אנחנו מרגישים שלמים מאד שכל אלו שנבחרו" אמר הרב הראשי לישראל דוד לאו, "כולם אכן הוכיחו לאורך כל שנותיהם את היותם תלמידי חכמים, את יראת השמיים שלהם, שקודמת לחכמה, אכפתיות ורצון לא משנה השעה, היום, המצב ונכונות מתמדת לקום לעזור".

"תשע שנים של בצורת חלפו להן" אמר השר יובל שטייניץ, שעמד בראש הוועדה למינוי דיינים "תשע שנים בהן לא מונו דיינים. המשימה שעמדה בפנינו הייתה מורכבת וקשה, והצלחנו למנות דיינים חדשים ראויים". שטייניץ הודה לחברי הוועדה על יכולתם להתפשר בעת המינויים ולארבעת הנשים שהיו חברות בוועדה למינוי דיינים "הצלחנו לאזן בין הלחצים והזרמים, וכולי תקווה, כי הקריטריון היחיד למינוי רבנים בעתיד יהיה האיכות בלבד. אני בטוח, כי תמצאו בחוכמתכם את הדרך להראות שוויוניות בין גברים לנשים ושלכולנו זכויות שוות".

נשיא המדינה ראובן ריבלין אמר כי "לאחר תקופה ארוכה של השתהות ועיכוב, בדומה לגשמי ברכה שפוקדים את הארץ לאחר תקופה ארוכה של בצורת, תפילה ותענית, כניסתכם אל בית הדין הגבוה היא סימן ברכה ליהדות ישראל".

ריבלין פנה לדיינים ואמר "עבור בעלי הדין, דיני אישות ודיני גיטין, דיני נפשות של ממש המה- איש איש ונפשו, אישה אישה וכל מאודה וחייה. אל נא תקלו ראש בשליחותכם, ואל נא תדונו בה בירושלים בדין תורה בלבד, אלא מזגו בה גם מן החסד ולפנים משורת הדין. אני מבקש כי בתפקידכם החדש כמשרתי ציבור בכירים במדינת ישראל, תזכו ובזכות מעשיכם יגדל קידוש השם בישראל. ואיזהו קידוש השם? כמאמר התלמוד במסכת יומא: 'שיהא שם שמים מתאהב על ידך' (יומא פ"ו, עמוד א)".

"אני יודע שבבתי הדין האזוריים עדיין חסרים תקנים רבים, ואני תקווה שלטובת הציבור כולו יעשה מאמץ אמיתי להשלים את התקנים החסרים בהקדם. הציבור המתדפק על שערי בתי הדין זכאי להליכים יעילים ומהירים שיענו למצוקותיו וצרכיו".

(צילום: יעקב כהן)