"הבית היהודי" נגד "חוק שטרן"

יו"ר הסיעה, ח"כ איילת שקד, הודיעה רשמית כי המפלגה מתנגדת ל"חוק שטרן". רק לפני מספר שבועות החליטה המפלגה לתמוך בחוק וכעת בחרה "להתקפל" מההחלטה

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 28/05/13 17:51 יט בסיון התשעג

"הבית היהודי" נגד "חוק שטרן"
פייסבוק עליזה לביא, צילום: פייסבוק עליזה לביא

אחרי שתשעה ח“כים ברחו מהמליאה ולא הצביעו על ”חוק שטרן“ המבקש להרחיב את האסיפה הבוחרת את הרבנים הראשיים לישראל, החליטה היום (ג‘) המפלגה להתנגד באופן רשמי לחוק. רק החודש, בישיבת סיעה שקיימה ”הבית היהודי“ בגבעת התחמושת, החליטו במפלגה לתמוך בהצעת החוק של ח“כ אלעזר שטרן.

יו“ר הסיעה, ח“כ איילת שקד, שיגרה מכתב ליו“ר הקואליציה ח“כ יריב לוין, לפיו הסיעה מתנגדת לחוק ומבקשת לעצור את החקיקה בנושא. שקד הזכירה כי לפי ההסכם הקואליציוני בין ”הבית היהודי“ לליכוד-ביתנו, כל חקיקה בענייני דת ומדינה מחוייבת בתיאום עם ”הבית היהודי“ - ולכן יש למפלגה זכות לעכב את החקיקה.

בעקבות המכתב, נמנע היום מעבר החוק מוועדת הכספים לוועדת החוקה. ”חוק שטרן“ מתוכנן לעלות לקריאה ראשונה בקרוב, לאחר שעבר בקריאה טרומית בשבוע שעבר.

ח“כ עליזה לביא אמרה הערב בעקבות החלטת ”הבית היהודי“: "נדהמתי שדווקא בבית היהודי בחרו להטיל וטו על החוק. לפני הבחירות הבטיחו בבית היהודי לפעול להנגשת שירותי הדת לכלל החברה הישראלית. בפועל, לא רק שהם לא תורמים לכך, הם פועלים על מנת לסכל כל מהלך שכזה. בשבוע שעבר כאשר 9 חברי הסיעה נעדרו מן ההצבעה על החוק, טענו בבית היהודי שזה מכיוון שבכל מקרה היה לחוק רוב. היום הם כבר הגישו וטו. מסתבר שמשהו ישן ממשיך".

ברחו מההצבעה על "חוק שטרן"

כזכור, בשבוע שעבר החליטו תשעה מתוך 12 חברי הכנסת של ”הבית היהודי“ להיעדר מההצבעה על ”חוק שטרן“. היחידים שהיו היום במליאה והצביעו בעד החוק הם השרים נפתלי בנט ואורי אורבך וח“כ איילת שקד. כל יתר חברי הכנסת החליטו להעדר מהמליאה, בראשם השר אורי אריאל וחברי הכנסת זבולון כלפה, אורית סטרוק, הרב אלי בן דהן, מוטי יוגב, שולי מועלם, יוני שטבון, ניסן סלומיאנסקי ואבי וורצמן.

ההעדרות מההצבעה לא הייתה אקראית: השר אורי אריאל יחד עם יתר חברי ”תקומה“ החליטו שלא לתמוך בהצעת החוק, מפני שרבני ”תקומה“ מתנגדים לה. הרבנים עצמם הזהירו את בנט מתמיכה בהצעת החוק ו“הורו“ לו להתנגד בהצבעה, אלא שהוא החליט אחרת. במכתב ששיגרו לו בזמנו, כתבו רבני ”תקומה“ ובראשם הרב דב ליאור כי ”הרצי“ה ורוב מניין ובניין של רבני ישראל עמדו בתוקף בעבר שלא לשנות את החוק ושלא לאפשר לחשבונות ולשיקולים זרים לפגוע פגיעה כלשהיא ברבנות הראשית. כל התערבות שכזו ומגמות נסתרות יביאו חלילה לכרסום במעמדה ובתוקפה של הרבנות הראשית ולאי שיתוף פעולה של רבנים עמה“.