האמנים הדתיים מוחים: יסרבו לספק שירותים בשיטת 'שוטף פלוס'

בנוסף פרסמו האמנים הדתיים רשימה שחורה בצורה אנונימית של גופים המעכבים תשלומים לכאורה, בהם בני עקיבא ואריאל. הגופים בתגובה: "התשלומים ניתנו ללא דופי"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 26/03/14 17:32 כד באדר ב'

האמנים הדתיים מוחים: יסרבו לספק שירותים בשיטת 'שוטף פלוס'
Shutterstock, צילום: Shutterstock

מחאת הפרילנסרים הדתיים. יוצרים ואמנים בכירים בציונות הדתית מתכוונים לפתוח החל מהשני באפריל בשביתה בת חודש בה יסרבו לקבל תשלום בשיטה המכונה 'שוטף פלוס' בה מקבל היוצר העצמאי תשלום רק כחודשיים - 4 חודשים מסיום העבודה.

היוצרים, בהם הסטנדפיסט יאיר אורבך, פרסמו 'רשימה שחורה', בה מופיעים כעת כעשרה גופים, חלקם מהציונות הדתית, אשר לטענת המפרסמים, אשר לא הזדהו בשמם, משהים את התשלומים לפרילנסרים. בין היתר מופיעים ברשימה בני עקיבא, אשר על פי הטענה לא שילמה לאמן אנונימי סכום כסף במשך עשרה חודשים, תנועת הנוער אריאל אשר על פי הטענה התעכבה בתשלום במשך 4 חודשים, ואולפנת צפירה, אשר עדיין לא שילמה עבור הרצאה אשר העביר מרצה לפני שנתיים, בתואנה כי ההנהלה התחלפה.

"בשביל הגופים הגדולים זו בירוקרטיה. עבורנו זו המשכורת ממנה אנו מקיימים את המשפחה שלנו", כותבים היוזמים באירוע בפייסבוק שנפתח לצורך העניין וצבר עד עתה כ-200 משתתפים, בהם הסטנדאפיסט יאיר אורבך, העיתונאים אלישיב רייכנר ויאיר קראוס, המעצב אור רייכרט, חברי קבוצת אנדרדוס נדב נווה ומתן צור, הקריקטוריסט שי צ'רקה ורבים נוספים. "האמת היא שאנחנו טמבלים. לנו יש את הכח, אנחנו פשוט מפחדים לאבד את הפרנסה. אין סיבה לשלם למישהו שלושה חודשים לאחר שביצע את העבודה שלו. אתם רוצים אותנו? שלמו לנו במועד האירוע או אפילו בצ'ק דחוי במקום, העיקר שלא נצטרך לרדוף אחריכם".

"נכון, יכול להיות שנפסיד קצת כסף. אבל כולנו כבר ספגנו את הלקוח הזה שלא שילם. אז אולי בחודש אחד, אם כולם, או רוב העסקים הקטנים יגידו לא, אולי נצליח לעשות שינוי קטן אחד שיהיה שווה הרבה יותר", מוסיפים יוזמי האירוע.

לרשימה השחורה

"נמאס לי", כתב מנכ"ל תאטרון אספקלריא חגי לובר. "כל כך הרבה לקוחות שלנו(כן, כן. דתיים) מתחמקים מלשלם", הוא טען. "לאחרונה לקחת הלוואה של 200 אלף ש"ח מהבנק כדי שאוכל לשלם לשחקנים ולעובדים בזמן. למעשה הלקוחות שלנו במקום לקחת הלוואה מהבנק לוקחים הלוואה מאיתנו. זה יותר זול. רק מצריך אותם לשקר לנו מדי פעם (החשבונית לא הגיעה, זה בדואר וכו')

בראיון ל'כיפה' אומר יוזם המחאה הסטנדאפיסט יאיר אורבך "פשוט אבסורד שבן אדם עובד ומקבל משכורת חצי שנה אחרי זה. יש אנשים שלא שילמו להם גם שנים אחרי. הכוונה היא ליצור מנגנון לכל הפרילנסרים כדי שידעו מי משלם ומי לא משלם. תהיה גם רשימה לבנה כדי לדעת עם מי אפשר לעבוד ואנחנו מתכננים גם אתר אינטרנט שיפתח בעתיד. מאז שפרסמתי את היוזמה פנו אלי עשרות אנשים ובסוף כל תהליך גדול מתחיל בשינוי קטן. אם ארגונים לא יסכימו להתפשר הם ישארו בלי הופעות ואירועים.

תגובות:

תנועת הנוער אריאל: מבדיקה שנעשתה התברר שאין שום גורם שלא קיבל את התשלום במועדו בתאריך המדובר. לאור הפרסום לא נותר לנו אלא להצטער על המעשה המכוער של גורם אנונימי שאינו מוכן להזדהות, בניסיון להכפיש את תנועת אריאל על לא דבר. יצויין כי התנועה זכתה אשתקד בתו תקן על ניהול תקין, שבין היתר בדקה תשלומים לספקים. בתנועה ימשיכו להקפיד על החוק ולעמוד בסיכומים מול ספקים חיצוניים כפי שנעשה עד כה.

תנועת הנוער בני עקיבא: בני עקיבא פועלת ככל יכולתה להיות גוף המשלם שכר הוגן, הגון ובזמן לכל מי שהיא שוכרת את שירותיו. התנועה שמעסיקה אלפי פרילנסרים בשנה לעבודות שונות, פועלת על מנת לשלם לכולם בצורה הוגנת ומסודרת מתוך מחויבות שלא להלין שכר. צר לנו כי בשם מטרה נעלה של קידום זכויות עובדים בוחר אדם אנונימי להשמיץ את התנועה מבלי לתת פרטים על המקרה המדובר. במידה ואותו איש או חלילה במידה ויש מקרים נוספים דומים, אנו מבטיחים לטפל בצורה מיידית ונאותה.

אולפנת בני עקיבא צפירה: לא ברור איך מקרה אחד, אנונימי, כבר מכניס את האולפנה ל"רשימה השחורה". האולפנה מקפידה לשלם בזמן את כל תשלומיה ויכול להיות שמדובר במקרה שנפל בין הכיסאות עקב החלפת הנהלה. עם פנייתכם אלינו פנינו למארגני המחאה, יצרנו קשר עם המתלונן והעניין כבר בטיפול ולא נרפה ממנו עד להסדרתו.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן