האם פינוי בית הכנסת "איילת השחר" יעבור בשקט?

יום לפני הפינוי המתוכנן של בית הכנסת "איילת השחר" נראה כי מתווה-יוגב והתערבות ראש הממשלה לא הרגיעו את השטח וצפוי מאבק כנגד ההרס. מנגד, אנשי הבית היהודי במקום, דורשים לכבד את ההחלטה.

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 16/11/15 11:24 ד בכסלו התשעו

האם פינוי בית הכנסת "איילת השחר" יעבור בשקט?
צילום: אילנה הופמן-דרור, צילום: צילום: אילנה הופמן-דרור

למרות מתווה-יוגב שהוסכם על ראש הממשלה אתמול (א), לפתרון בעיית בית הכנסת בגבעת זאב, המאבק נגד הריסת בית הכנסת 'איילת השחר' לא גווע. כפי שפרסמנו אמש, רב בית הכנסת דחה את המתווה שהתגבש והצהיר כי ימשיכו במאבק ועל פי דיווחים שונים במקום עדיין מפוזר נוער הגבעות שממתין לכוחו צה"ל.

כעת נראה כי המאבק מתחולל גם פנימה, בין אנשי בית הכנסת. מדיווחים שעולים מהשטח, נוער הגבעות לא עזב את המקום והוא מתארגן למאבק קשה כנגד כוחות צה"ל שיגיעו במהלך היממה הקרובה לפנות את בית הכנסת. אל מול הנוער שמתאסף בסביבת בית הכנסת וכמה ממנהיגיו, הכוחות המתונים בעיר ואנשי הבית היהודי מבקשים לקבל את הצעת הפשרה של ראש הממשלה. אילנה דרור, חברת המועצה מטעם הבית היהודי ומי שהובילה את המאבק בחודשים האחרונים, אומרת הבוקר (ב') בשיחה ל'כיפה': "חשוב להדגיש כי אף אחד מהתושבים לא רוצה לראות את בית הכנסת נהרס ולכן צריכים לקבל את הפתרון שהוצע".

דרור מסבירה, כי כרגע מדובר בהקמת בית כנסת חלופי על מגרש הכדורסל שנמצא בקרבת מקום. "אין מקום ניטרלי, אין שטח פנוי ולכן אין ברירה אלא לשים את החלופי על המגרש הציבורי. היום בערב המועצה מתכנסת כדי לקבל החלטה סופית על ההקצאה", אומרת דרור ומוסיפה, "נעשו מאמצים כבירים כדי לפתור את הבעיה ואני חושבת שכולם צריכים לקבל את המתווה".

לטענתה, עדיין ייתכן ולא נראה מראות של אלימות בזמן הרס בית הכנסת. "אני יודעת משמועות מהשטח שנוער הגבעות לא עוזב את המקום עד שהמתווה יאושר על ידי בג"ץ. גבאי בית הכנסת, אנשי העמותה שקיבלו את המתווה וחתמו עליו מסבירים אותו לנוער הגבעות ואנו תקווה שנצליח לשמור שלא תהיה אלימות", אומרת דרור.

"אני חושבת שכולנו צריכים להודות לח"כ מוטי יוגב על גיבוש המתווה ולשרים בנט ודרעי וגם לראש הממשלה, שישב אתמול עד אחת בלילה עם האנשים וניסה לפתור את הבעיה. כולם מבינים את זה שצריך לכבד את החוק, כי אנו נמצאים במדינת חוק, ולכן כולנו צריכים לקבל את המתווה גם אם הוא לא מושלם." חותמת דרור.

כזכור, פסק בג"צ כי המדינה תפנה את בית הכנסת שהוקם על אדמה השנויה במחלוקת ונקבע כי הריסתו של בית הכנסת תתבצע לא יאוחר מיום 17.11.2015, כלומר מחר.