האם ניתן להחליף את משגיחי הכשרות ב"נאמני כשרות"?

יוזמה ירושלמית שהולכת ותופסת תאוצה, מאמינה כי ניתן להוציא את מונופול השגחת הכשרות מידיה של הרבנות הראשית לישראל, ולהחליפו במערך מתנדבים אשר ידאגו בעצמם לכשרות המטבחים במסעדות אשר בשכונות מגוריהם

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 14/01/13 12:27 ג בשבט התשעג

האם ניתן להחליף את משגיחי הכשרות ב"נאמני כשרות"?
SpecialKRB-cc-by-nd, צילום: SpecialKRB-cc-by-nd

האם אפשר להחליף את משגיחי הכשרות של הרבנות הראשית ב“נאמני כשרות“ קהילתיים אשר יתנדבו, כל אחד בשכונתו וקהילתו, כדי לוודא את כשרות המסעדות ובתי העסק הפועלים בסביבתו? הרב אהרן ליבוביץ, רב אורתודוקסי מירושלים שעומד מאחורי יוזמה שכזו, מאמין שכן.

בעקבות המאבק שהתעצם בחודשים האחרונים, במסגרתו יותר ויותר מסעדות ובתי קפה בירושלים מציגים עצמם כ“כשרים ללא תעודה“ ודואגים בעצמם לכשרות המטבחים ללא מעורבות הרבנות הראשית לישראל, מצטרפים יותר ויותר ירושלמים ליוזמה שמנסה הרב ליבוביץ לקדם, יחד עם ”התנועה הירושלמית“ וגופים נוספים, המבקשים להוציא את מונופול הכשרות מידיה של הרבנות הראשית לישראל.

הרב ליבוביץ מאמין כי ניתן לשנות את מערך הכשרות ולבנות מערכת קהילתית, בהתנדבות, המאפשרת לבתי קפה בקהילה ליצור עבור עצמם נאמנות הלכתית המאפשרת ללקוחות שומרי כשרות לאכול במקום. התכנית אמורה להתמודד עם שלשת הקשיים ההלכתיים העומדות בפני בית העסק. "הראשון הוא האינטרס הכלכלי של הבעלים המעוניינים למשוך לקוחות. השני הוא הפער באכפתיות של צוות המטבח באם אינו מאמין בעצמו בכללי הכשרות. השלישי הוא הצורך בידיעות ובהנחיה מקצועית על מנת לשמור על הכשרות בבית הקפה“, מסביר הרב לייבוביץ.

הרב ליבוביץ מאמין שהדבר אפשרי עם ההדרכה הנכונה וליווי צמוד - זאת על ידי למידה משותפת עם צוות המטבח והמלצרים של עקרונות הכשרות, חתימה על ברית אמון הדדי בין המסעדה והקהילה, ביקורים שבועיים של נאמני כשרות קהילתיים על מנת להדריך ולוודא שנהלים נשמרים, תיעוד התהליך באינטרנט ופרסום רשמים אישיים של נאמני הכשרות בביקורים, הפצת שמותם על נאמני הכשרות בקהילה כמי שמכירים את המקום ואוכלים שם ויצירת מעגל נאמנות קהילתית עם בית העסק.

”ניתן להכשיר מסעדות רבות בחינם“, מאמין הרב ליבוביץ, ”ובכך ליצור מערכת יחסי אמון וחיזוק קהילתי“.