האם הרבנות הראשית תפקח על מפעלי בשר דרך מצלמות?

בפעם הראשונה הרבנות הראשית לישראל עשויה לפקח על שחיטת בשר במפעל מחוץ לגבולות ישראל, דרך שידור שיועבר ברשת האינטרנט.

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 06/01/16 14:52 כה בטבת התשעו

האם הרבנות הראשית תפקח על מפעלי בשר דרך מצלמות?
shutterstock, צילום: shutterstock

בפגישה שנערכה לאחרונה ברבנות הראשית לישראל הוחלט כי במפעל בשר ענק בפרגוואי יותקנו מצלמות שישדרו בשידור חי למשגיחי הכשרות את המתרחש בפס הייצור.

הסיבה כלל הנראה, להתקנת המצלמות היא שבשנה שעברה נתפסו עובדי המפעל כשהם אורזים, לכאורה, בשר לא כשר באריזות שסומנו ככשרות למהדרין, זאת, תוך ניצול היעדרותם של אנשי הרבנות הראשית. כך פורסם באתר וואלה.

פרשת הבשר הטרף במפעל החלה התרחשה כאשר שני משגיחים במשחטת "קונספסיון" דיווחו לראש הצוות הממונה עליהם כי תפסו את עובדי האריזה במפעל מטביעים חותמת כשרות על בשר ממקור לא ידוע, בזמן היעדרותם של אנשי הרבנות. בתגובה, הרבנות הודיעה על הסרת אישור הכשרות לבית המטבחיים, שמשמעותו עצירת משלוחי הבשר לארץ והפסד כספי בהיקף של עשרות מיליוני שקלים ליבואן.

לפי גורם בכיר שהשתתף בפגישה, המצלמות יותקנו בחדרי פריקה ואריזה, בכניסה למקררים, בסמוך למכונות האריזה ובמקומות נוספים. הן יתעדו את הפעילות בכל שעות היממה, והסרטים יישמרו על גבי זיכרון חיצוני למשך חודשיים לפחות.

אם תכנית הצבת המצלמות תצא לפועל, זו תהיה הפעם הראשונה שהרבנות הראשית לישראל תפקח דרך מצלמות על מפעלי בשר בחו"ל. עם זאת, לא מדובר בפעם הראשונה שהרבנות מעוניינת לפקח על כשרות מוצרים מעבר לגבולות ישראל. בשנת 2010 ביקש וועד הכשרות של רבני "צהר" לבדוק אפשרות להעניק תעודת כשרות קבועה למסעדה בתאילנד, היות ובתאילנד אין רבנות מסודרת ומשגיח כשרות, באמצעות מצלמות אינטרנט.

לפני כשנה וחצי סגן השר לשירותי דת הרב אלי בן דהן טען כי בשביל להוריד את יוקר המחיה על מוצרי חלב שמייבאים לישראל, ישולבו טכנולוגיות אשר יאפשרו השגחה מרחוק על טיב הכשרות במחלבות בחו"ל. באופן זה, הסביר, ניתן יהיה לראשונה לסמוך על כשרות של מוצרי חלב מיובאים מחו"ל, ללא הצבת משגיחים במקום. בינתיים החוק האירופאי אינו מתיר הצבת מצלמות מסוג זה, אלא רק לצרכי אבטחה בלבד.

ברבנות הראשית לא מכחישים את הדברים ומסרו לכיפה כי "ברבנות הראשית בוחנים ימים אלה את הנהלים במפעל הבשר בפרגוואי יחד עם היבואן לשם החזרת תעודת הכשרות".