כשר בהשגחת המצלמה

וועד הכשרות של רבני "צהר" בוחן בימים האחרונים השגחת כשרות מרוחקת למסעדה בתאילנד, זאת באמצעות שימוש במצלמות אינטרנט

חדשות כיפה אורי פולק 25/06/10 00:00 יג בתמוז התשע

כשר בהשגחת המצלמה
CBS_Fan-cc-by-sa, צילום: CBS_Fan-cc-by-sa

וועד הכשרות של רבני "צהר" בוחן בימים האחרונים בקשה מיוחדת: מסעדה בתאילנד פנתה לארגון הרבנים כדי שזה יעניק לה תעודת כשרות קבועה. היות ובתאילנד אין רבנות מסודרת, כשאפשרות של משגיח כשרות צמוד איננה מתקבלת על הדעת, בוחנים ב"צהר" פיקוח על הכשרות "מרחוק", זאת באמצעות מצלמות אינטרנט.

"אנו בודקים האם ניתן יהיה להשתמש במצלמות כתחליף למשגיח, וכל זה מבלי לפגוע ברמת ההשגחה והכשרות", אומר הרב משה ביגל, רבה של מיתר ומרבני "צהר". "במידה ונצליח למצוא דרך לפתור את כל הבעיות הכרוכות בהליך שכזה, ובמקביל לוודא את כשרות המסעדה ולהעניק לה תעודת כשרות, תהיה זו פריצת דרך בתחום השגחת הכשרות".

זו לא הפעם הראשונה שמצלמות מהוות סיוע משמעותי לעבודתם של משגיחי הכשרות. היות ומשקים רבים שאינם שומרים שבת מבצעים חליבות על-ידי נוכרי במהלך השבת, משמשות מצלמות האינטרנט אמצעי לבדיקת זהותו של החולב. "התקנת מצלמות במשקים המצלמות את תהליך החליבה והמתקנים הקשורים בו, מאפשרים למשגיח לאחר השבת לוודא כי אכן התהליך נעשה בידי נוכרי", אומר הרב ביגל ומציין כי כבר כיום, בחוות מרוחקות, משתמשים במצלמות כתחליף למשגיח כשרות בכל ימות השבוע, כשהמשגיח מפקח על התהליך באמצעות מצלמות אינטרנט.

נראה כי מצלמות האינטרנט עשויות לסייע לא רק למשגיחי הכשרות, אלא גם לבעלי העסקים. לפני למעלה משנה, הציע רבה הראשי של באר שבע, הרב יהודה דרעי, להציב מצלמות במטבחי המסעדות המקומיות בעיר אשר ישדרו את התמונות למחשבי הממונים על המשגיחים. לטענתו של הרב דרעי, המהלך יחסוך הוצאות רבות עבור בעלי העסקים, כתוצאה מחיסכון בכוח אדם ובשעות עבודה נוספות. בפועל, המלצתו של הרב דרעי טרם יושמה - אך ייתכן ומדובר בעניין של הזמן, בטרם תאומץ הטכנולוגיה לטובת כל הנוגעים בדבר.