"האם בניין שלם מדיר גם אימהות לילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז?"

הרבנית דנה תירוש עונה לשרית הראל-מימראן, שמתחה ביקורת על כך שאין התייחסות לגרושים בכנס בניין שלם. "ישנם שיעורים רבים שמטרתן הכנת אישה לנישואין טובים"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 28/05/14 17:49 כח באייר התשעד

"האם בניין שלם מדיר גם אימהות לילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז?"
usharf-cc-by-sa, צילום: usharf-cc-by-sa

"לכתוב שבנין שלם אינו מתייחס למצבים מורכבים אלו - זהו סילוף האמת והעובדות, כיוון שכל פעילות המכון באה כנגד אותם אחוזי גירושים גבוהים. יעידו על כך מאות ואלפי התגובות שנערמות בבניין שלם בנוסח: "הצלתם לי את הבית", "היינו על סף גירושין והסדנה הזו החזירה אותנו להיות חברים", "רגע לפני התהום נזכרנו שיש בנין שלם, פנינו ולא התבדינו".

כך עונה הרבנית דנה תירוש, יו"ר בניין שלם לביקורת הנוקבת של שרית הראל-מימראן אמש (ג') בכיפה. כזכור, הראל-מימראן תקפה בחריפות את עורכי כנס בניין שלם השנתי על כך שאינם מתייחסים לגרושים ולגרושות. "קהל היעד אליו פונה הכנס מורכב מרווקים ורווקות או נשואים ונשואות בלבד. המארגנים מתעלמים מפלח הולך וגדל במגזר הדתי - הגרושים והגרושות. שיעור הגירושים בארץ על פי נתוני ארגון "משפחה חדשה", עומד על כ- 26 אחוז. במחקרם של הסוציולוגים עוז אלמוג וסימה זלצברג נמצא, כי אחוז המתגרשים הדתיים נמוך בהרבה מאשר באוכלוסייה הכללית, ויחד עם זאת מדובר על אחוז הולך וגדל, ונתונים שונים מעידים על עלייה של כ- 16% במספר הזוגות הדתיים שהתגרשו בשנים האחרונות. מדובר בתופעה חברתית, לא פחות, ולמרות זאת ב'בניין שלם' בחרו להתעלם ממנה לחלוטין", כתבה הראל-מימראן.

הרבנית דנה תירוש הגיבה היום (ד') על המאמר וטענה כי אינו מדויק, וזאת בלשון המעטה. "מטרת הקמתו של מכון בנין שלם היא על מנת לחזק את ערך המשפחה ולתת כלים לבניין משפחה חזקה ויציבה. במהלך השנה ואף בכנס עצמו אנו מלמדים, מייעצים (עד השעות הקטנות של הלילה) ומלווים משפחות רבות על מנת למנוע את הצטרפותן לאחוזי הגירושין הגבוהים עליהם דובר בכתבה. לכתוב שבנין שלם אינו מתייחס למצבים מורכבים אלו - זהו סילוף האמת והעובדות".

"בכנס עצמו ישנם שיעורים רבים שאמנם אינם תחת הטייטל "לנשים גרושות" אך הם באים בדיוק כדילהכין כל אישה באשר היא לנישואין טובים, בין אם בפרק א' ובין אם לבניית פרק ב'", היא מבהירה. " אנו עוסקים בתכנים של תקשורת זוגית, גישור על פני פערים, התמודדות עם קשיים, שיחה משפחתית, חידוד ההבדל בין המינים, חינוך ילדים, העצמה אישית בתוך הזוגיות, שילוב משפחה וקריירה ועוד. שלא לדבר על נושאים דרמטיים בחינוך ילדים שיידונו בכנס, כגון: "התפרצויות זעם אצל ילדים" "הילדים לא משתפים פעולה" ועוד, הדרושים לאימהות גרושות כאוויר לנשימה. כל אישה יכולה למצוא את הנושאים שמדברים אל לבה בכנס, לכל שלב בחיים ולכל מצב".

"היעדרו של שיעור מיוחד לנשים גרושות בכנס השנה הוא עניין טכני ולא מהותי, כיוון שלא מצאנו סדנה שתענה על הדרישות הגבוהות שהצבנו לכנס זה. במהלך השנים האחרונות ניתנו שיעורים ואף סדנאות רבות למצבים מורכבים במשפחה, לנישואין בפרק ב', למשפחות מאוחדות ועוד, והשנה אף נכנסה סדנה מיוחדת לאלמנות", מוסיפה הרבנית.

"עם זאת, לאור ניסיוננו רב השנים אנו למדים, שכל אישה שונה מחברתה והמניעים לגירושיה שונים. אנו חשים כי בסדנה חד-יומית בכנס לא ניתן לענות על הבעיה לעומקה, ויתירה מזאת - נשים גרושות רבות ביקשו מאיתנו בשנים קודמות שלא לתייג אותן תחת ההגדרה של "גרושות" אלא לאפשר להן להיכנס לכל שיעור שיחפצו בו בכנס".

"בשנים קודמות פנו אלינו נשים גרושות וביקשו סדנה לטווח ארוך ונענינו בשמחה. אנו מזמינים נשים שמעוניינות להניע תהליך ארוך טווח לפנות אלינו ואל סוללת היועצים שמייעצים בחינם בכנס (שמעולם לא הדירו אישה בשל מצבה המשפחתי), ונשמח לתת מענה שורשי, לכל אישה ובכל מצב משפחתי", היא אומרת ומוסיפה בציניות: "אגב, מסיבות טכניות לא הכנסנו השנה גם שיעור לאימהות לילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז. האם בניין שלם מדיר גם אימהות לילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז?".

"מעניין שהמאמר באתר כיפה הגיע בדיוק יממה אחרי שאישרנו לפרסום מייל לרשימת התפוצה של המכון שמזמין לכנס גם את הנשים שמצבן המשפחתי מורכב יותר, ושבניינן עדיין אינו שלם. אנו מודים לכותבת על פרסום והצפת הנושא, אולם הנושא נמצא ממילא ברשימת העדיפויות של המכון. מי שמגיע לכנסים ומכיר את צוות בנין שלם כבר פגש את החום, האהבה והקבלה שמאפיינים את אווירת הכנסים והמכון בכלל. אנו מזמינים כל אישה באשר היא להיכנס לאתר המכון, להתרשם מן המערכת המגוונת, ולהתאים לעצמה את השיעורים שנוגעים ללבה", מסכמת הרבנית תירוש.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן