האיחוד הלאומי: לא שוללים את ברית הזוגיות

הרב שמואל אליהו, מרבני האיחוד הלאומי, לא שולל את ברית הזוגיות ללא יהודים

חדשות כיפה אדם צחי 26/02/09 00:00 ב באדר התשסט

האיחוד הלאומי: לא שוללים את ברית הזוגיות
אלנתן גוטוירט, צילום: אלנתן גוטוירט

משעות הבוקר נועדים במלון כפר המכבייה נציגי האיחוד הלאומי וצוות המשא ומתן של הליכוד. הקווים האדומים של התנועה ברורים, מן הסתם, בכל הנוגע לארץ ישראל, העברת תקציבים לישיבות ועידוד הילודה. אבל מה בעניין הנושא הלוהט שעל הפרק, ברית הזוגיות?

באיחוד האיחוד הלאומי מדגישים כי טרם גובשה עמדה ברורה בנושא, וכי ההחלטה הסופית נתונה בידי הרבנים, ביניהם הרב שמואל אליהו, הרב דב ליאור, הרב זלמן מלמד, הרב חיים שטיינר, הרב דוד חי הכהן והרב יהושע שפירא. הללו אמורים הללו להיפגש בשבוע הקרוב ולקבל החלטה בנושא.

בשיחה לכיפה אומר הרב שמואל אליהו, מרבני האיחוד הלאומי, כי כרגע אינו יכול להבטיח תמיכה בברית הזוגיות: "הבעיה העיקרית בברית הזוגיות היא החשש, שהיא תהפוך לפרצה שהבג"ץ ירחיב בהמשך. לצערנו, בית המשפט שקורא לעצמו עליון מפרש באופן שיטתי את החוק, במשמעות שפוגעת באופייה היהודי של המדינה. יש יותר מחשש מסביר שבית המשפט ייטול לעצמו חירות, יחשוב שהוא הרשות המחוקקת ולא השופטת, וירחיב את ההסכמה שיגיעו אליה נבחרי הציבור כדי להחיל במדינה נישואים אזרחיים. זה למעשה המחסום הגדול שניצב עד היום בפני פיתרון אמת לבני הזוג שאינם יהודים, וחבל שכך."

כלומר, אתה תומך בברית זוגיות לכאלה שאינם יהודים, ומתנגד להחלת החוק על יהודים.

אני מוכן לתת פיתרון לזוגות שאינם יהודיים, אבל אני לא נותן פיתרון ליהודים כנגד מה שהתורה אומרת. אם התורה אוסרת על זוגות מסוימים להתחתן, איך אני יכול להתיר? תפקידי כרב הוא לדאוג שהתורה תהיה חלק מהחיים במדינה.

כשתבוא הצעה מסודרת, שנהיה בטוחים שהיא לא תהווה פתח לבג"ץ לכפות על האזרחים משהו שלא בחרו בו, יכול להיות שנתמוך. אבל זה רק כשיהיה משהו מוגמר. כרגע אי אפשר להחליט.

הרב אליעזר מלמד, בנו של הרב זלמן מלמד, טרם גיבש דעה בנושא. אך עם זאת הדגיש כי "נדמה שאפשר למצוא פשרה בעניין, אבל עדיין איני יודע מהי".

הרב יהושע שפירא, גם הוא מרבני האיחוד הלאומי, סירב להתראיין בנושא.