"דמות מופת מהנפילים של דור ההתנחלויות"

קווים לדמותו של הרב יצחק גנירם, שהלך לעולמו בשבוע שעבר לאחר מחלה קשה: על המסירות לארץ ישראל, על המחתרת היהודית, ההתמדה בלימוד התורה וגם על ה-'חידוש' שחידש ב'מרכז הרב' לגבי גיל הנישואין

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 01/05/16 12:09 כג בניסן התשעו

הרב יצחק גנירם (אקל'ה), איש ההתיישבות ממחדשי הישוב היהודי בחברון, ממקימי בית ספר שדה כפר עציון ומראשוני ההתיישבות היהודית ברמת הגולן הלך לעולמו בליל חמישי לעולמו בגיל 71 לאחר מחלה קשה, הוא הובא למנוחות בהר המנוחות בירושלים בערב שביעי של פסח.

לצד ידיעותיו הרבות בתורה ופעילותו הענפה בנושא ההתיישבות, הרב גנירם היה ידוע במעשי החסד הרבים שלו והוא אף הוכתר כחתן פרס הרב אריה לוין לאהבת ישראל.

"הכרתי אותו בישיבת מרכז הרב שם הוא התחיל את דרכו בהתמדה גדולה בתורה, באהבת התורה ושמחת התורה, הוא שקד כל הזמן לדבר בדברי תורה למלא את יומו בתורה" , מספר ל'כיפה' הרב ישראל אריאל ראש מכון המקדש שהיה מיודד עם הרב גנירם שנים רבות.

"הוא חידש בישיבה חידוש חשוב, שאפשר להתחתן גם בגיל צעיר. עד אז גיל הנישואים הממוצע היה 25 ומעלה אך הרב גנירם התחתן בגיל 20 כמדומני ולכן זכה לראות עד כמה שידוע לי עשרה נינים", אומר הרב אריאל.

אחד הנושאים בהם בלט הרב גנירם הייתה פעילותו הרבה למען התיישבות וארץ ישראל, "כתוצאה מהשינויים הגדולים של מלחמת ששת הימים הוא נכנס לעשייה בתחום של התיישבות זאת מבלי להזניח את עולם התורה", מספר הרב אריאל.

"הוא מצא את דרכו לחברון והיה מהראשונים שהגיעו לייסד את ההתיישבות בעיר האבות. אך הוא לא נח ולא שקט וברגע שראה שמתפתחות התיישבויות חדשות שזקוקות לו הוא עבר הלאה. הוא היה בסבסטיה והשתתף בקבוצה שעלתה לשומרון, גם שם לא נח ולא שקט עד שעבר לרמת הגולן לרמת מגשימים שבאותם ימים הייתה התנחלות בתוך הריסות של בסיס צבאי של הסורים. המתיישבים סבלו מגשמים ושלגים ומניכור מסוים של הממסד, אבל בעקשנות ובהתמדה הם הצליחו ליצור שם את ראשית התיישבות בגולן דבר שאפשר לזקוף לזכותו של הרב גנירם", אומר הרב אריאל ומוסיף כי "אחרי מלחמת ששת הימים הגולן היה שממה כמעט גמורה והיום אנו יכולים לראות אותו פורח ומשמש כאסם הפירות של ארץ ישראל וזה הרבה בזכות אותם ראשונים שהרב גנירם היה אחד מהם".

הרב אריאל מתייחס גם לפרק המחתרת היהודית בחייו של הרב גנירם, "אי אפשר להשמיט מחייו את הפרק של ארץ ישראל והמקדש. ברגע שנפלה ההחלטה לעקור את ההתיישבות בסיני הוקמה המחתרת שרצתה גם לסכל את הנסיגה מסיני ולהציל את ארץ ישראל וגם להציל את מקום המקדש שכידוע שרוי בכיבוש. כידוע היה תכנון שהוא היה שותף בו והוא שילם על כך בשמונה שנים בכלא. כל נושא ששייך לתורה וארץ ישראל והמקדש והמצוות של הזמן הזה וראיית העתיד הגדול של העם היהודי בארץ ישראל היה יקר לו וקרוב לליבו מאד", מצהיר הרב אריאל.

מנחם לבני שהכיר את הרב גנירם במשך שנים רבות ואף למד איתו חברותא סיפר ל'כיפה' על דמותו "פגשתי אותו בפעם הראשונה לפני מלחמת יום כיפורים בקרית ארבע, הייתי סטודנט להנדסת מכונות בטכניון והתארחתי אצלו בבית ומאד נקשרתי להכנסת האורחים שלו ולגמילות החסד. לאחר מכן חזרתי לבקר כמה פעמים ושם גם הכרתי אשתי צפורה ז"ל שהייתה בת בית אצלם. היינו אצלם רבות כזוג צעיר וראינו בהם דוגמת מופת לבית של אהבת ישראל, אהבת ארץ ישראל, לימוד תורה וגמילות חסדים", מספר לבני.

"במלחמת שלום הגליל וגם במלחמת יום הכיפורים שהייתי בצפון, הדבר המדהים היה שהבית שלהם היה בית פתוח. חיילים באו, ישנו ואכלו שם, כל חייל ידע שיש לו לב פתוח לכל הבעיות ולכל מה שהוא רוצה והכל בצורה מיוחדת של גמילות חסד והארת פנים", מספר לבני, "נקשרנו בחברות אמת במשך הרבה מאד שנים וזכיתי ללמוד אתו גם גמרא ורמח"ל כשבד בבד היינו שותפים פה בחברון במאבקים השונים".

"בעשור האחרון הוא עבד הרבה מאד על לימוד גמרא עם חזרות ושינון להפנמת החומר והוא השקיע בזה מאמצים אדירים. אני חושב שהוא שלט בכל הש"ס ממש", מספר לבני ומוסיף בכאב, "אני חושב שהוא בעל שיעור קומה להיות אחד מלו' הצדיקים שבכל דור. זאת אבדה קשה מאד לעם ישראל".

גם הרב אריאל מספר ל'כיפה' על שקידתו הרבה בתורה של הרב יצחק גנירם, "הוא הקדיש שנים רבות לתורה. הוא חבר לאנשי זילברמן ויחד איתם שקד יומם ולילה על התורה בהתמדה עצומה עד שכשעבר דירה לצפון החברותא שלו הצהיר שהוא עובר גם כי רק יחד איתו הוא מצליח להגיע לעומק הסוגיה. דמות מופת מהנפילים של דור ההתנחלויות שהביאו לנו ארץ ישראל רחבה, חבל על דאבדין", מסיים הרב אריאל.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן