דו"ח של מועצת יש"ע חושף את היקפי הבנייה הפלסטינים בשטחי C

הדו"ח מצביע על כך שהנהגת הרשות פועלת להשתלטות על שטחים בשליטה ישראלית על ידי קביעת עובדות בשטח, באופן שעשוי להביא להכרה דה-פאקטו בקיומה של ישות פלסטינית בגבולות 67

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 09/06/13 13:24 א בתמוז התשעג

דו"ח של מועצת יש"ע חושף את היקפי הבנייה הפלסטינים בשטחי C
Hamed Saber -cc-by, צילום: Hamed Saber -cc-by

מועצת יש"ע מפרסמת היום (ראשון) מחקר חדש על היקפי הבניה של הרשות הפלסטינית ביהודה ושומרון, בעיקר בשטחי C הנתונים תחת שליטה אזרחית של מדינת ישראל. המחקר מציג לראשונה את תכניתו של סלאם פאייד ראש הממשלה הקודם של הרשות הפלסטינית "סיום הכיבוש והקמת מדינה" - בתרגום לעברית.

בדו“ח נטען כי ברחבי יהודה ושומרון פועלים גופים שונים יחד עם הרשות הפלסטינית בפרוייקטים תשתיתיים רחבי היקף תחת התוכנית הרחבה של סלאם פיאד. פעילות זו בולטת לכל המסייר בשטח, כך שלא ניתן יותר להתעלם מתופעה זו.

מחלקת המחקר של מועצת יש"ע אספה את הנתונים במשך כשנה על מנת לבחון את התופעה והמשמעות המדינית שלה. מניתוח הממצאים עולה כי הנהגת הרשות פועלת להשתלטות על שטחים בשליטה ישראלית (שטחי C) על ידי קביעת עובדות בשטח, באופן שעשוי להביא להכרה דה-פאקטו בקיומה של ישות פלסטינית בגבולות 67'. ניתוח המשמעויות האסטרטגיות של הפעילות בשטח מעלה כי הרשות פועלת על בסיס מספר יעדים אסטרטגיים: רצף אורבאני פלסטיני, בידוד ההתיישבות היהודית, תפיסת צירים אסטרטגיים, שליטה על משאבי טבע ותשתיות.

אבי רואה, יו"ר מועצת יש"ע, אומר כי ”חלק מהפעולות מתבצעות באופן לא חוקי לעיתים בניגוד לכללי תכנון בינלאומיים, תוך התעלמות מהחוק הישראלי וההסכמים עם מדינת ישראל. מול מעשים חמורים אלו מפגינה ממשלת ישראל התעלמות או הסכמה שבשתיקה ולעומת זאת להתיישבות הישראלית הממשלה עצרה את כל מכרזי הבניה, בעיקר בגושי ההתיישבות, גם כאלו שהובטחו כבר כמה פעמים על ידי ראש הממשלה. אני פונה לממשלה להורות על בחינה מחדש של כל הפרויקטים של הרשות הפלסטינית שהורה לקדם שר הביטחון הקודם, ולאשר את מכרזי הבניה בהתיישבות ללא דיחוי“.