דו"ח שלום עכשיו: גידול של פי 4 בבניה ביו"ש השנה

הבית היהודי: "הדוחות של שלום עכשיו הם כמו השיחות של אראלה ממפעל הפיס- תמיד כיף לקבל אותם. צריך לבנות עוד יותר". בתוך כך, נתניהו ביטל תוכניות לבניה ביהודה ושומרון

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 29/04/14 09:12 כט בניסן התשעד

דו"ח שלום עכשיו: גידול של פי 4 בבניה ביו"ש השנה
laser2k-cc-by-sa, צילום: laser2k-cc-by-sa

בתשעת החודשים האחרונים, שהוגדרו כ"תשעת חודשי המשא ומתן", חלה עליה גדולה בבניה ביו"ש ובירושלים - כך עולה מדו"ח "שלום עכשיו" שפורסם הבוקר (ג'). הדו"ח קובע כי בתשעת החודשים האחרונים הממשלה קידמה 13,851 יח"ד מעבר לקו הירוק באמצעות שיווק תכניות ופרסום מכרזים. מדובר על 50 יח"ד ביום ו- 1,540 בחודש. 4,793 יחידות דיור מתוכננות להיבנות מחוץ לגושים.

גם בחישוב שנתי, חלה עליה גדולה בקידום מכרזים. יש לציין כי מדובר בשנה הראשונה בה הבית היהודי במתכונתה הנוכחית נמצאת בממשלה. על פי נתוני שלום עכשיו,מדובר בגידול של פי ארבעה בהשוואה לשנים קודמות. בין השנים 2009-2013 (הממשלה הקודמת) יצאו מכרזים ל-1,385 יחידות דיור ואילו בתשעת החודשים האחרונים יצאו מכרזים ל-6,113 יחידות דיור.

לדברי "שלום עכשיו", על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, במחצית האחרונה של שנת 2013 החלו להיבנות 828 יחידות דיור חדשות בהתנחלויות, לעומת 484 יחידות בתקופה המקבילה ב-2012. בארגון ציינו עוד שהוקמו שני מאחזים חדשים, נוסד הישוב החדש "לשם", שאוכלס ב- 60 משפחות וניתן היתר להתגורר בבית השלום בחברון, לאחר האישור המשפטי שנתן בית המשפט העליון.

הדוח קובע כי גם בירושלים נעשתה בניה מאסיבית: הממשלה קידמה שני מרכזי תיירות גדולים. במהלך המשא ומתן, משרד השיכון פרסם מכרזי תכנון עבור 24,000 יחידות דיור מעבר לקו הירוק, ביניהם תכנון לשכונה בשטח E1 .

מהבית היהודי נמסר בתגובה לדו"ח: "הדוחות של שלום עכשיו הם כמו השיחות של אראלה ממפעל הפיס- תמיד כיף לקבל אותם. הממשלה צריכה לבנות עוד יותר בכל מקום בארץ, זאת הדרך היחידה גם לעשות ציונות וגם להוריד את מחירי הדירות".

סמנכ"ל מועצת יש"ע, יגאל דלמוני, טען כי העובדות אינן נכונות, וחבל שכך. "נתונים אלו אינם נכונים, והיינו שמחים לו מדינת ישראל הייתה בונה יותר באיזור יהודה ושומרון . בדוח מוצגים ישיבות תכנון ראשוניות וקידומי תוכניות לישובים ובתים שכבר קיימים עשרות שנים כבניה חסרת תקדים. לצערנו, קצב הבניה ביו״ש וירושלים אינו מספק מענה לביקוש הגדול לדירות , דבר הגורם לעליית מחירי הדיור. השימוש הציני שנעשה בביטוי ״בנייה חסרת תקדים״ לישיבות תכנון וקידום תוכניות בתים שקיימים הוא חמור, ומהווה נסיון להאשים את ישראל בכשלון המשא ומתן וחיבוק של ארגוני השמאל לאבו מאזן והחמאס״.

וועד מתיישבי שומרון מסר בתגובה לדו"ח "בימים אלו, בהם גם ציפי לבני מבינה שהמשא ומתן עם הפלסטינאים (קרי: עם החמאס) פוגע בביטחון מדינת ישראל, ממשיך יריב אופניימר וחבריו ההזויים להכפיש את מדינת ישראל בנתוני שקר. אם אופניימר בוחר לפגוע במדינת ישראל בכל מחיר ולהאשים אותנו גם באיחוד בין אבו מאזן לאנשי החמאס הקוראים בגלוי לחיסולה של מדינת ישראל ראוי שיבהיר לחברה הישראלית כי תנועת שלום עכשיו תומכת בחמאס ובמאבקו האלים נגד ישראל"

"דו"ח "שלום עכשיו" הוא שקרי ומעוות כרגיל", אמר ראש מועצת הר חברון יוחאי דמרי. "זה מעשה נואל של השמאל הקיצוני שמנסה להתמודד עם פיצוץ המשא ומתן ע"י אבו מאזן והחמאס. האמירה לפיה נבנים למעלה מאלף יחידות דיור בחודש רחוקה מלהיות אמיתית מטרתה אחת- לזהות את ציבור המתיישבים כציבור רודף בצע וכציבור האחראי על מציאות הבניה בישראל. זהו שקר גס ומגעיל אפילו במישור הפוליטי. בשטח הישובים מלאים עד אפס מקום, יש ביקוש אדיר ואין היצע- דבר שגורם לעלייה במחירי הדיור ביו"ש ובכל הארץ. כעת, לאחר שאבו מאזן וחבריו הורידו את מסיכת השלום מעל פניהם וחברו לחמאס- ביתם האמיתי, על ממשלת ישראל והעומד בראשה להגיב בבניה ולהפוך את הדו"ח הזה מחלום למציאות. אמרתי את הדברים הללו ליועץ ראש הממשלה לענייני התיישבות מר גבי קדוש שהגיע לסיור בהר חברון, ואני מקווה ומאמין שהדברים לא נפלו על אזניים ערלות".

בתוך כך, הבוקר (ג') דיווחו בגלי צה"ל כי בהוראת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ביטל שר הביטחון יעלון דיון שנועד להתקיים מחר במטרה לקדם תכניות לבנייה בהתיישבות ביהודה ושומרון. גורמים מדיניים טענו כי ראש הממשלה סבור כי זהו לא הזמן המתאים לקדם בנייה בהתיישבות. "אנו עושים מאמצים רבים לשכנע את העולם שאבו מאזן הוא סרבן שלום שמתחבק עם החמאס, זה קלף חזק ולא נכון לאבד אותו", הסבירו הגורמים וטענו כי הודעה על בנייה יכולה להטות ברגע את דעת הקהל נגדנו. "התעקשנו בעבר שלא תהיה הקפאה, ואכן, לא הייתה, אבל זו לא העת הנכונה".