דוד צור: החמאס מוביל את התסיסה בהר הבית

יו"ר ועדת המשנה המיוחדת לענייני הר הבית מבהיר כי המהומות האלימות שאירעו לאחרונה בהר אינן ספונטניות ומובלות על ידי תנועות אסלאמיות קיצוניות. בתוך כך ממשיך יהודה גליק בשביתת רעב במחאה על מניעת כניסתו להר

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 30/04/14 09:02 ל בניסן התשעד

דוד צור: החמאס מוביל את התסיסה בהר הבית
Shutterstock, צילום: Shutterstock

חבר הכנסת דוד צור, ניצב בדימוס ויו"ר ועדת המשנה המיוחדת של ועדת הפנים של הכנסת לענייני הר הבית האשים הבוקר (ד') בגלי צה"ל את החמאס ותנועות אסלאמיות קיצוניות בהובלת המהומות הללו. "זה לא ספונטני - זה בפירוש מאורגן", אמר צור. "גם מודיעינית וגם עובדתית אנחנו רואים כניסה של תנועות דתיות קיצוניות שבוחשות על ההר" והעריך כי לא מדובר במחאות ספונטניות אלא בתכנית פעולה מתוזמנת.

90 בני אדם נעצרו ב-14 הימים האחרונים על הר הבית בגין השתתפות בהפרות סדר אלימות במקום אך המשטרה עדיין לא מצליחה לעשות במקום סדר. במהלך חג הפסח התבצרו פורעים בתוך כיפת הסלע תוך שהם מיידים סלעים וחפצים שונים לעבר כוחות משטרה רבים בתקווה כי האחרונים יאלצו לפרוץ למקום וכך יגרמו לזעזוע עמוק במזרח התיכון כולו וייתכן שאף לגינויים ברחבי העולם ממדינות הנחשבות ידידותיות. רבנים רבים מצדם טענו כי יש לפרוץ למקום כדי לחזק את הריבונות שלנו על ההר.

הועדה בראשותו של צור, איש התנועה, הוקמה לאחרונה על מנת לבחון את סוגיית עליית היהודית להר הבית. צור, אשר שירת כמפקד מג"ב ומפקד מחוז תל אביב לא חסך ביקורת על התנהלות המשטרה בהר. "הסטאטוס-קוו שבשמו המשטרה מונעת מיהודים להתפלל על ההר מופר ממילא לרעת היהודים", אמר צור, "היעדר היכולת לבקר על ההר והפרות הסדר שראינו השבוע הן מסוג הדברים בהן משטרת ירושלים יכולה וצריכה להשקיע יותר כוח אדם".

בתוך כך, הבוקר (ד') ממשיך יו"ר תנועת הליב"ה יהודה גליק את שביתת הרעב שלו, הנמשכת כבר למעלה מחודש כיוון שהורחק מהר הבית. בשבועות האחרונים מפצירים בו חברי כנסת ואישי ציבור של הבית היהודי וכן יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, להפסיק את שביתת הרעב מכיוון שהדבר פוגע בבריאותו. גליק מצדו סירב לבקשות. אמש (ג') קיימו ארגון הליב"ה כנס מחאה על האלימות בהר במרכז מורשת בגין.

שר הבינוי והשיכון אורי אריאל השתתף אמש (ג') ב'סיבוב השערים' המתקיים מידי חודש סביב שערי הכניסה להר הבית, והתייחס להתפרעויות.

"לצערנו יש אזרחים ערבים שמנצלים את קדושתו של הר הבית לצרכים פוליטיים ומייצרים מהומות בהר, מפרים את הסדר במקום פעם אחר פעם ואפילו נותנים מחסה לפורעים", אמר אריאל. "מדינה ריבונית לא יכולה לסבול פגיעה בריבונותה במקום הכי קדוש ואני קורא לשר לביטחון פנים לא לתת להפרת ריבונות כזו להימשך. לא ייתכן שדווקא בהר הבית יהודים יופלו לרעה ביחס לבני שאר הדתות".

ממשטרת מחוז ירושלים נמסר בתגובה לגל"צ כי "המשטרה פועלת בכוחות מתוגברים בשטח הר הבית. בשבועיים האחרונים המשטרה עצרה לחקירה קרוב ל-90 צעירים ערבים בחשד שהפרו את הסדר בהר. כנגד חלקם הוגשו כתבי אישום. החקירה נמשכת וצפויים כתבי אישום נוספים".