גיא זוארץ עוכב בכניסה לבית כנסת בטורקיה

השחקן גיא זוארץ ביקש להשתתף בתפילה בבית הכנסת עץ חיים בטורקיה אך נעצר על ידי איש ביטחון ונבדק במשך דקות ארוכות. "מתי בפעם האחרונה עצרו אתכם בכניסה לבית הכנסת?!"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 16/11/14 09:06 כג בחשון התשעה

גיא זוארץ עוכב בכניסה לבית כנסת בטורקיה
cc by BASWIM, צילום: cc by BASWIM

גיא זוארץ עוכב בכניסה לבית כנסת בטורקיה ונבדק באופן יסודי. בימים אלו מבקר השחקן ומנחה הטלוויזיה בטורקיה ובמסגרת ביקורו הוא ביקש לבקר בשבת בבוקר בבית הכנסת 'עץ חיים' באיסטנבול, אך עוכב בידי איש ביטחון טורקי במקום.

"מתי בפעם האחרונה עצרו אתכם לבידוק ביטחוני, בכניסה לקניון, בתחנת הרכבת, בשדה התעופה או במקומות כאלו, אבל בכניסה לבית הכנסת??? אני לא בטוח", כתב זוארץ בחשבון האינסטגרם שלו בעקבות הביקור בבית הכנסת.

זוארץ מספר שהגיע לבית הכנסת 'עץ חיים' באיסטנבול ונעצר בידי איש ביטחון טורקי ששאל מי הוא ומאיפה הגיע. “למזלי היה לי דרכון כי ידעתי שזה לא כל כך פשוט להיכנס בימים אלו לבית הכנסת בתורכיה ודרכון הוא תנאי הכרחי".

לאחר מכן, מספר זוארץ, "הוא הכניס אותי לחדר קטן וקר עם דלת פלדה שנטרקת מאחורינו ברעש גדול. הסצנה הטראומטית מהסרט ״אקספרס של חצות״ שגם התרחשה בתורכיה פתאום מלחיצה אותי, אבל אני מיד נרגע כי אין לי באמת שום דבר להסתיר. הוא רוקן את התיק עם הסידור והכיפה והטלית שקיבלתי מתנה מאבא שלי, שולף את גלאי הראדר שלו ועובר על כל תכולתו. מדפדף בסידור התפילה עובר דף דף והגלאי שמצפצף כל הזמן קולות מוזרים".

"״תוריד את המעיל״ ״תרוקן כיסים״, הוא אומר בתורכית ובשפת הסימנים. ועכשיו סצינת החשוד המיידי ״תפסק רגליים" "תרים ידיים״", הוא מוסיף ומספר. “לאחר שנמצאתי ״נקי״ איש הביטחון אישר לי להיכנס אך לא לפני שאמר לי שהדרכון שלי נשאר אצלו עד שאצא".

זוארץ נכנס לבית הכנסת, ומספר כי הוא נהנה למרות החוויה המטרידה של הבדיקה הביטחונית. "אני נכנס לחצר גדולה ויפה מלאה באור ואווירה, הולך בשביל שמוביל לבית הכנסת,בכל מקום ויטראז'ים מפוארים עם מגני דויד”, הוא מספר. "בכניסה מקבל אותי החזן שלאחר מכן הדהים וריגש אותי בשירתו. בעוד הוא מוביל אותי לאחד הכיסאות ושם סידור בידי אני מופתע מכמות המתפללים הרבה. מאות אנשים וגם עזרת הנשים מלאה".

"האווירה חמה ומלאת קדושה, תמיד מסקרן אותי לחוות את הטקס והתפילה היהודית במקום זר שהוא לא ישראל.

איזה פלא, אני מכיר את התפילה, את המנגינות ובשנייה אחת אני מרגיש שייך, מרגיש בבית, חושב על כל אותם יהודים כאן בתורכיה שצריכים להכנס לבית הכנסת תחת שמירה כדי להתפלל בבטחה וכדי לחיות כיהודים.

הם כבר רגילים, כנראה שאין להם באמת ברירה ואני איתם כאן בתחושה של יחד”.

"במהלך התפילה לחצתי יד לכולם למעלה מ200 איש שבירכו אותי בשבת שלום, אנשים שאני אולי זר להם כבנאדם אבל אח להם כיהודי ובתוכי גם כמשמר מסורת המשפחה ושל סבא יעקוב שנולד באיסטנבול כאן ממש לפני 80 שנה", סיכם זוארץ את החוויה המטלטלת.