גזירה חדשה? צה"ל יצמצם פעילות של משגיחי כשרות בשירות קבע

במערכת הביטחון גיבשו רשימה של כ–30 בסיסים בהם תופרט השגחת הכשרות. בנוסף יפסיקו להפעיל משגיחי כשרות בשירות חובה ובשירות קבע בעשרות בסיסים

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 07/03/16 11:54 כז באדר א'

גזירה חדשה? צה"ל יצמצם פעילות של משגיחי כשרות בשירות קבע
Basal Awidat, פלאש 90, צילום: Basal Awidat, פלאש 90

אחרי סערת פקודת הורדת ה"זקנים" והעברת ענף תודעה יהודית מהרבנות, בצה"ל מתכוונים לצמצם את הפעילות של משגיחי הכשרות במתכונתם הנוכחית. כך פורסם באתר 'הארץ'.

במסגרת תוכנית "גדעון", מתכוונים בצבא להפסיק להפעיל משגיחי כשרות בשירות חובה ובשירות קבע בעשרות בסיסים. במקום זאת, מעוניינים להפריט את פעילות ההשגחה ולהעבירה לידי גוף חיצוני. האחריות לנושא והסמכות להעניק תעודות כשרות למטבחי צה"ל תישאר בידי הרבנות הצבאית.

בצה"ל גיבשו רשימה של כ-30 בסיסים בהם תופרט השגחת הכשרות. עד היום הוצבו ביחידות אלו נגדים או חיילים בתפקיד של משגיח כשרות מטעם הרבנות הצבאית. כעת התקנים האלה יקוצצו.

באחרונה פנו במשרד הביטחון לגופים אזרחיים הפועלים בתחום השגחת הכשרות כדי לבדוק את עלויות ההפרטה. במשרד נערכים גם לאפשרות של הרחבת התוכנית ושל קיצוץ נוסף בתקנים וביקשו מהגופים הפרטיים להעריך את העלויות במקרה שהתוכנית תיושם ב-30 בסיסים נוספים (60 בסיסים בסך הכל).

המשגיחים הפרטיים יהיו אחראים ל"עבודות כשרות" (ניקוי עלים מחרקים ובדיקתם, ניפוי קמח, הפרשת חלה ועוד), להדרכת עובדי המטבח, הכשרת המטבח לפסח ופיקוח על הכשרות בו. משגיחי הכשרות יידרשו להיות במטבחים הצבאיים בשבתות ובחגים וכן באירועים מיוחדים ביחידות הצבאיות בהם מוגש מזון.

הרבנות הצבאית תפקח מרחוק על עבודת המשגיחים באמצעות מערכת בקרה המכונה "בודק כשרות" שתופעל מסמרטפונים. בשל העובדה כי בחלק מהמקרים יוצבו המשגיחים ביחידות מבצעיות ויידרשו לכוננות בשעת חירום, יהיה על החברה הפרטית לגייס משגיחים ברמת סיווג גבוהה ("סודי" או "סודי ביותר"). את העסקתם יאשר ראש ענף הכשרות ברבנות הצבאית.