גבעת שמואל מתחזקת, והחילונים פוחדים

עשרות כרזות נתלו לאחרונה בגבעת שמואל על ידי "חילוני הגבעה" הטוענים כי התושבים הדתיים מנסים להדיר אותם מן היישוב. תושב השכונה: קשקוש. זה ניסיון לצבור הון פוליטי

חדשות כיפה דבורה גינזבורג 07/07/11 13:03 ה בתמוז התשעא

גבעת שמואל מתחזקת, והחילונים פוחדים
יחצ, צילום: יחצ

תושבים חילונים בגבעת שמואל מביעים לאחרונה תחושות של מירמור על רקע "חזרתה בתשובה" של הגבעה הצמודה לבני ברק. יותר ויותר משפחות דתיות מאכלסות בשנים האחרונות את רחובות העיר ולחילונים נדמה כי הם נדחקים לשוליים. במהלך השבועות האחרונים כוסו לוחות המודעות בגבעת שמואל במודעות בצבעים זוהרים שכותרתן: "לא אשתוק כי עירי שינתה את פניה". במודעות נקראים התושבים להתעורר לפני שגבעת שמואל תהפוך לסניף של בני ברק.

הקבוצה "חילוני הגבעה", המכונה גם "וועד שכונת רמת הדר", מבקשת "לגבש ולאחד את הציבור החילוני בגבעת שמואל ולקדם את האינטרסים שלו". לוועד טענות בעיקר בנושא חינוך ומחסור בפעילות חברתית עבור הציבור החילוני. אייל פלדמן, פעיל בהתארגנות, מתמרמר על כך שבמקום שבו היה אמור לקום תיכון עירוני החליטה העירייה להקים אולפנה. לטענתו החלטה זו תבריח מהעיר את החילונים שעוד נותרו בגבעת שמואל.

"בתקופה האחרונה יש הגירה של חילונים החוצה וכניסה של דתיים" הוא מספר, "יש הרבה פחות סיבות לחילונים להישאר. אנחנו לא קהילה כמו הדתיים ומה שמאחד אותנו הם בתי הספר של הילדים. כל שני וחמישי צומח עוד בית כנסת בשכונה ולמרות זאת אין עדיין מתנ"ס לתושבים. כשהתחלנו בהתארגנות גילינו שהמצב הזה קורה בעוד שכונות בגבעה והיא הופכת לישוב דתי. יש תחושה אומנם שהרבה דתיים שמחים לגור בשכונה שמתגוררים בה גם חילונים אבל מצד שני אף אחד לא עושה כלום כדי שהחילונים יישארו. כשמסתובבים בשבת ברחובות רואים משפחות שלימות צועדות באמצע הכביש, כאילו זה בני ברק".


נמרוד אסטל, יושב ראש הוועד, זומן השבוע לחקירה במשטרה על רקע מעורבות הוועד "בהשחתת רכוש ציבורי", זאת לאחר שקצין הביטחון של העירייה הגיש תלונה כנגד הוועד בגין ריסוס כתובות גרפיטי בכניסה לשכונה. אסטל בתגובה: "למרות שאין לנו בעיה עם התוכן, אין אנו מזדהים עם הדרך. הכתובות לא רוססו על ידי הוועד ולא על ידי מי מטעמו. אנו מגנים סוג פעילות שכזו".

טענות אחרת הנשמעות בקרב חברי הקבוצה היא דירות המושכרות לדתיים בלבד.אחת מחברות הקבוצה סיפרה כי כשביקשה לברר פרטים על דירה להשכרה נשאלה אם היא דתייה וכשענתה בשלילה סירבו להיפגש איתה. "מאוד הפריע לי. הרגשתי לא שייכת, מה שגרם לי לחשוב לעזוב את העיר הזו".

חברי הקבוצה מבקשים מראש העירייה למנוע השתלטות של מוסדות דתיים על שטחים ציבוריים, וכן למנוע השתלטות על לוחות מודעות על ידי "כרזות בצביון דתי ובחוסר פרופורציה". עוד הם דורשים ממנו: "לבקש מהציבור הדתי לקיים תפילותיו בבתי הכנסת ולא בשטח ציבורי פתוח: דוגמת הפארק, חצרות הבתים ומבואות של בנייני מגורים".

שמואל שטח, תושב השכונה ומנכ"ל תנועת נאמני תורה ועבודה, הדוגלת בקהילות מעורבות משוכנע כי פרנסי הקהילה הדתית וראש העיר פועלים בצורה אחראית. לדבריו תחושות התושבים החילונים אינן מוצדקות וכי אין כל כוונה להפוך את גבעת שמואל ליישוב דתי. "ישנם גורמים פוליטיים המנסים לצבור הון פוליטי, אני לא רואה אף יהודי שלא מוכן להשכיר דירות לחילונים" לדבריו מי שמניע את הקבוצה הם גורמים המאוכזבים מתוצאות מהבחירות האחרונות לעירייה.