בעקבות טענות על שיווק לדתיים בלבד: נדחה מכרז בניה בכרמי גת

משרד המשפטים הודיעו כי הם דוחים את המכרז בחודש בעקבות הטענות על שיווק מפלה. בחברת "באמונה" טוענים כי מדובר בהתעמרות. ישראל זעירא: התנהלות תמוהה

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 01/06/15 14:41 יד בסיון התשעה

בעקבות טענות על שיווק לדתיים בלבד: נדחה מכרז בניה בכרמי גת
Hadas Parush, פלאש 90, צילום: Hadas Parush, פלאש 90

משרד המשפטים ורשות מקרקעי ישראל החליטו לדחות בחודש מכרז לשיווק 1471 יחידות דיור בכרמי גת, זאת בעקבות פניה של האגודה לזכויות האזרח לפני כשלושה חודשים שהתפרסמה לראשונה ב'כיפה', לפיה חברת 'באמונה' מעוניינת למכור את הדירות לדתיים בלבד.

במרץ האחרון פנתה האגודה לזכויות האזרח לרשות מקרקעי ישראל בדרישה לעצור מכרז בו משתתפת חברת 'באמונה', בקרית גת, זאת מכיוון שלטענתם מדובר בשיווק המפלה חילונים.

מדובר בקבוצת רכישה לציבור הדתי שגובשה על ידי חברת 'באמונה' במטרה שתתמודד במכרז רשות מקרקעי ישראל לבניית מאות דירות בשכונת כרמי גת שבקרית גת. בכותרת מודעת הפרסום בה נכתב: "לסרוגים יש בית חדש", הוצעו דירות המותאמות לציבור הדתי.

בעקבות הפרסום על ארגון קבוצת הרכישה טענה האגודה לזכויות האזרח כי החברה נוקטת בשיווק מפלה. במכתב שהעבירה לרשות מקרקעי ישראל; היועץ המשפטי של הרשות, עו"ד יעקב קוינט ומשרד המשפטים, ביקשה האגודה להורות לחברת באמונה לחדול לאלתר מקמפיין השיווק, אותו היא מגדירה "מפלה ומטעה".

לדברי מנכ"ל חברת באמונה ישראל זעירא, "המכרז לבניית 1471 דירות בכרמי גת היה אמור להיסגר היום בשעה 12:00. התנהלות רשות מקרקעי ישראל תמוהה, שהרי כל נושא התארגנות קבוצת הרכישה הדתית וההתכתבויות בין הצדדים היו מונחים על שולחנה של הרשות לפני כחודשיים, שהרי כבר אז יכלו לקבל החלטה.

"מעבר לכך, האפשרות להקצות משאבי קרקע לבנייה בעבור קבוצת אוכלוסייה מסוימת שעל-פי צרכיה יש הצדקה לאפשר לה בנייה נפרדת, הוכרה בבתי המשפט הן לגבי האוכלוסייה החרדית והן לגבי האוכלוסייה הבדואית. למרות עתירות ותביעות משפטיות שנידונו בשנים האחרונות בערכאות, לעניין סוגיית המגורים הנבדלת לציבור הדתי לאומי, הנושא טרם הוכרע".

"זו התגוללות של האגודה כי מדובר בציבור דתי לאומי. שהרי אם היינו אומרים ערבים הם היו מגנים עליהם בחירוף נפש. יש כאן דפוס קבוע. אנחנו טוענים שיש לציבור הדתי לאומי צרכים, כמו לציבור החרדי. בעוד אלו רוצים להתבדל ומבקשים ערים משלהם, אנחנו מבקשים להתערות, אך דורשים מוסדות ציבור שיותאמו לציבור שלנו. זכות ההתאגדות היא זכות בסיסית המותרת גם לבני הציבור הדתי. לאף אחד אין "דתומטר" כדי לאבחן מתי התאגדות דתית היא כשרה ומתי פסולה. במקום שהאגודה לזכויות האזרח תדאג לזכויות בן המיעוט הדתי, היא מהלכת עליו באיומיים אין סופיים".

אין זו הפעם הראשונה שהאגודה לזכויות האזרח תוקפת את חברת 'באמונה' על כך שהיא בונה ומשווקת דירות לבני הציונות הדתית. ב-2010 הוגשה עתירה מצד האגודה אודות בניה של מבנים בשכונת 'עג'מי' ביפו לטובת הגרעין התורני ביפו. בתום עתירות לערכאות שונות נדחתה דרישתם, כי לא היה ניתן להוכיח שמדובר באפליה. בפברואר 2012 העמותה לזכויות האזרח וחברת באמונה התנגשו פעם נוספת, כאשר דרשו אנשי האגודה לבטל זכייתן של עמותות במכרז בעכו בשל שיווק מפלה לדתיים בלבד. עתירתם נדחתה.

בהודעה הרשמית של משרד המשפטים ורשות מקרקעי ישראל נאמר כי הדחייה נעשתה על מנת לבדוק היבטים שונים במכרז, הנוגעים לחיוב בדבר הקצאה שוויונית של קרקעות המדינה.