בעקבות הפריימריז: אשר כהן יאלץ לסיים את תפקידו כיו"ר ועדת המקצוע אזרחות

חוות דעת משפטית של משרד החינוך קבעה כי מועמד הבית היהודי ב פריימריז פרופ' אשר כהן יאלץ לסיים את תפקידו כיו"ר ועדת המקצוע אזרחות בשל התמודדותו בפריימריז

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 10/02/15 18:48 כא בשבט התשעה

בעקבות הפריימריז: אשר כהן יאלץ לסיים את תפקידו כיו"ר ועדת המקצוע אזרחות
דוברות, צילום: דוברות

חוות דעת משפטית של משרד החינוך מהשבוע שעבר, שהתפרסמה הבוקר ב'הארץ' קובעת באופן חד משמעי כי יו"ר ועדת המקצוע אזרחות, פרופ' אשר כהן, שהתמודד בפריימריז במפלגת הבית היהודי, צריך לפרוש מיד מתפקידו בשל התמודדותו. בעת ההתמודדות השעה עצמו כהן מהתפקיד עד למועד הבחירות הפנימיות, אך לא התפטר. הוא נבחר למקום ה-22 הלא ריאלי ברשימת הבית היהודי.

בחוות הדעת של לשכת הייעוץ המשפטי במשרד החינוך נקבע, כי כהן לא יוכל להמשיך עוד ולכהן בתפקידו ולא יוכל לשמש יועץ למשרד בתחום הלימוד הזה לאחר התפטרותו. "יו"ר ועדת המקצוע משמש יו"ר עמית של ועדת התוכנית הדנה בתוכנית לימודים חדשה", עוד הודגש בחוות הדעת כי "המדובר במילוי תפקיד בעל חשיבות ניכרת במשרד החינוך, כאשר על הממלא תפקיד יו"ר ועדת מקצוע להיות אובייקטיבי ונטול סממנים מפלגתיים־ פוליטיים".

המסמך קובע כי "יש לראות בהתמודדות פרופ' כהן כמועמד אשר ביקש להיכנס לרשימה המתמודדת לכנסת כפגיעה באופיו הממלכתי והא־פוליטי של שירות הציבור, ובפרט בעת מילוי התפקיד האמור במשרד החינוך. ברי, אין אדם יכול, בעת ובעונה אחת, לקיים את אמון הציבור באופי הממלכתי של תפקידו ובמקביל לבקש את אמון הבוחר באופי המפלגתי של מועמדותו. עובדה זו מהווה פגיעה בנייטרליות של השירות הציבורי, כאשר יו"ר ועדה ממשיך בביצוע תפקידו ובעת ובעונה אחת מציג את מועמדותו לכנסת ומנהל תעמולת בחירות בהקשר זה. ויודגש כי אמון הציבור בנושאי התפקידים הציבוריים, ובהם במי שמשמש בתפקיד בכיר ורגיש בתור יו"ר ועדת מקצוע, הכולל אפשרות להשפעה של ממש על קביעת תכנים לימודיים - יכול שייפגע בצורה משמעותית בשל גילוי מעורבות פוליטית עמוקה וגלויה על ידי מי שהנו מועמד לבחירות לכנסת".

בחוות הדעת מודגש כי "חשוב לציין באשר להמשך העסקתו כיועץ לאחר תום הפריימריז ו/או הבחירות, כי אף בהקשר זה פרופ' כהן לא יוכל להמשיך ולשמש בתפקיד יו"ר ועדת המקצוע בתחום האזרחות, לאור הפרסום המובהק של דעותיו הפוליטיות של פרופ' כהן ונוכח רצונו לקחת חלק פעיל בחיים הפוליטיים, באופן שיכול לפגום באמון הציבור בהתנהלות המערכת השלטונית".

הפרופ' כהן השיב לדברים בדף הפייסבוק שלו ואמר כי היה על סף סיום תפקידו ממילא, "מיד עם ההחלטה על ההתמודדות בפריימריז, הודעתי שאני משהה את עצמי מהתפקיד עד לסיום הפריימריז. העניין כלל לא הוזכר במכתבו של היועמ"ש שהותיר את הרושם כאילו אני ממשיך וממלא את תפקידי ממש במקביל להתמודדות הפוליטית".

כהן האשים את 'הארץ' וטען כי "מכתבו של היועמ"ש הגיע במלואו לידי הכתבת של עיתון 'הארץ' שלמעשה מוטרד מכך שאני בתפקיד זה מרגע המינוי שלי ביוני 2011. העיתון קפץ על המציאה עם החלטתי להתמודד בפריימריז והיה העיתון היחיד שהתעניין שוב ושוב מדוע אינני מתפטר מיד ומסתפק בהשהיה זמנית".

כהן טען כי "בוועדת המקצוע הזאת כיהנו במשך השנים חברים בעלי זיהוי פוליטי ברור דוגמת הנהלת 'בצלם', הנהלת מר"ץ וכיוצא באלה. זה כמובן לא הפריע לאף אחד, ובצדק, כל עוד נשמר האיזון בוועדה".

הוא סיפר כי לאחר מינוי השר פירון הציע לו את התפטרותו במידה וירצה להחליף אותו במישהו אחר, ואמר כי באותה מידה היה מציע זאת לשר החינוך החדש מיד לאחר מינויו אי שם באפריל.

כהן תמה על הדחיפות בהוראת היועץ המשפטי, "אני על סף סיום ארבע שנים בתפקיד. אבל יש כאלה שזה היה ממש דחוף להם לעשות זאת מידית, עכשיו".

"כדאי לזכור שהייעוץ המשפטי הזה, ששלטון החוק ואמון הציבור הם נר לרגליו, שתק כמו דג בפברואר 2009, ממש בימי הבחירות לכנסת. באותו זמן כיהנה יולי תמיר כשרת החינוך שידעה בוודאות שהיא עומדת להתחלף בבחירות שעמדו להתקיים בתוך ימים. במשך שנתיים בתקופת כהונתה התנהל המקצוע ללא וועדת מקצוע. עשרה ימים לפני הבחירות מונתה ועדה שלמה על כל חבריה כולל היו"ר על ידי שרת חינוך ובכירי המשרד שידעו בוודאות שהם עומדים להיות מוחלפים לאחר הבחירות. לא זוכר שלעיתון 'הארץ' הייתה בעיה עם זה", תקף פרופ' כהן.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן