בעקבות המצב: מומחים מלמדים את הציבור להתגונן מפני מחבל עם סכין

המצב הביטחוני הרעוע הביא מומחים להגנה עצמית לפעול ולהעביר קורסים מהירים בהגנה עצמית לציבור הרחב

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 11/10/15 17:12 כח בתשרי התשעו

בעקבות המצב: מומחים מלמדים את הציבור להתגונן מפני מחבל עם סכין
אלישיב קמחי - אקט. יחצ, צילום: אלישיב קמחי - אקט. יחצ

המצב הביטחוני הרעוע ואירועי הדקירה הרבים בשבועות האחרונים מעלים שוב למודעות את נושא ההגנה העצמית והיכולת להתמודד ולהגן במקרה של תקיפת טרור על ידי מחבל חמוש בנשק קר וארגונים ויחידים החלו לפעול ולהעביר קורסים מהירים בהגנה עצמית. אחד מהם הוא אלישיב קמחי, לוחם קרב מגע ואגרוף תאילנדי כבר שנים רבות, המשמש כמאמן יחידות משטרה ויחידות מיוחדות בארץ ובחו"ל בנושא לחימה ירי וטרור, שהרים את הכפפה והחליט לפעול למען העלאת המודעות בציבור לנושא והדרכתו בצורה מהירה ויעילה.

קמחי שמנהל את חברת 'אקט הדרכות כושר ולחימה', חברה שמתמחה בהדרכות קרב מגע וקורסי הכנה לצבא החליט לצאת בימים אלו לציבור הרחב ולנסות להכשיר כמה שיותר אנשים כדי להתמודד עם הטרור. "הדבר העיקרי שעומד כרגע מולי זה להגיע למצב בו נלמד כל בן אדם להגן על עצמו. כמו שבמד"א מלמדים כל אחד לעשות החייאה, לא פחות חשוב ללמוד להגן על עצמו, כמובן שחבל שנזכרים רק כאשר המצב גרוע ולא מתכוננים לפני אך זו הזדמנות עבורי להחדיר את החשיבות של הנושא", אומר קמחי ל'כיפה'.

גם צבר ארם שהתמחה שנים רבות באומניות הלחימה של המזרח הרחוק ונחשב לאחד המאסטרים הבולטים בתחום אומניות הלחימה בישראל מעביר בימים אלו סדנאות בעיקר פרטיות להתמודדות עם תקיפת סכין. צבר מסביר כי התרגול המקדים קריטי, "יש סכנה שנחשוב בעת האירוע עצמו כי ההלם מקפיא, אנחנו צריכים להגיע למצב שהגוף יגיב מאליו באופן אוטומטי ולכך צריך אימון מקדים שירגיל את הגוף לתנועות".

ארם מספר כי שחקנית הטניס מרטינה נברטילובה שהייתה בזמנו אחת השחקניות הטובות בעולם חוייבה על ידי המאמן שלה אחרי כל תחרות לשבת ולשחזר בדמיונה את כל התחרות ולהגיע לנקודה בה היריבה הצליחה לזכות בנקודה נגדה וכך כשהיא חושבת ומדמיינת את הסיטואציה מחדש היא מתקנת את עצמה ומתרגלת כיצד עליה לפעול במקרים דומים בהמשך. "העניין הוא להגיע לקורסים ולהמשיך את הפעילות באימון עצמי ובאימון הדמיה עצמי שנעשה אפילו בישיבה על כורסא אך משמש כתרגיל מוחי למצב תקיפה", מסביר ארם.

צפו בהדגמה קצרה של צבר ארם על התחמקות מסכין באחיזת פטיש:

[embed]https://www.facebook.com/100003324727453/videos/vb.100003324727453/685372048250280/?type=2&theater[/embed]

הסדנאות כאמור בנויות מכורח המציאות שמצמצמת אותן לכשעתיים בצורה הבסיסית ביותר אך עדיין מותירה בידי הלומדים ידע מספק כדי להתגונן במקרה של אירוע טרור, "זוהי סדנא מאד בסיסית, אך נותנת תחושה שיש מה לעשות", אומר קמחי. "אנחנו מדברים קודם כל על דברים בסיסים באבטחה מונעת, כלומר, כיצד למנוע שיקרה לי משהו, כמו איך לזהות סימנית מחשידים, איך לתכנן את המסלול בצורה שתמיד אהיה כמה שפחות חשוף ופגיעה ולאחר מכן אנו מסבירים על גורם ההפתעה", מוסיף קמחי.

גורם ההפתעה לדעתו של קמחי הוא אחד המשמעותיים בכל הנושא של הגנה עצמית, "בשלושת אלפים שנה האחרונות. בממוצע כל יום נהרגו בסביבות חמש יהודים. אז זה קרה. זה קורה ולצערי זה כנראה עוד יקרה.. צריך להבין את זה ולהפסיק להיות מופתעים כל פעם מחדש. אחרי שהבנו את זה, צריך להתמודד עם ההבנה הזאת. בואו נהרוס להם את ההפתעה הזאת ונגיע מוכנים ל"הפתעה" בצורה שתפתיע את התוקפים", אומר קמחי.

וכמובן שאי אפשר לוותר על הטכניקות עצמן, בעיקר כנגד תקיפת סכין, "אלו טכניקות פשוטות שקל ללמוד אותן, כמו כן, אנו מלמדים כיצד לאלתר כלי נשק מחפצים שנמצאים בסביבתנו וכיצד להשתמש נכון בתרסיס פלפל", מסביר קמחי.

הוא מספר כי הערב הוא מעביר סדנא כזו לכ-200 משתתפים, "את החלק ההרצאתי אנחנו מעבירים בישיבה ואז הרבה מדריכים ביחד אנו מלמדים את החלק המעשי". לדבריו, הוא מוכן להגיע או לשלוח קולגות שלו לכל מקום בארץ כשהמחיר פחות מעניין אותו, "זו שליחות שלי להעביר את המידע לכמה שיותר בני אדם נושא התשלום הוא משני. אני מזמין את כולם לדבר איתי וכבר נסתדר על המחיר", מצהיר קמחי לדבריו הוא מוכן להגיע לכל מקום בו יש מינימום 12 בני אדם.

קמחי ממליץ למי שמעוניין להעמיק יותר להירשם לסדנא יסודית יותר של 2-5 מפגשים שבהם עושים יותר טכניקות ויותר לעומק וכמובן הכי טוב להירשם לקורס שנתי מסודר.

מאסטר ארם פועל בצורה שונה, בימים אלו נפתחת קבוצה ברמת השרון ללימוד מרוכז של הגנה עצמית או סדנא פרטית אותה הוא מעביר אחד על אחד באזור רמת גן, "אני מלמד דרכים רבות של התגוננות מפני סכין בעיקר על פי שיטות לוחמה של דרום מזרח אסיה בשלושה מפגשים בני שעה וחצי כשאני ממליץ להגיע עם מחברת ועט ופשוט לכתוב את החומר כדי לחזור עליו אפילו רק בהדמיה חשיבתית", אומר צבר. כמובן שגם הוא ממליץ להתאמן באופן שוטף באחת משיטות ההגנה העצמית ולא להסתמך על סדנא בודדת.

"כל בן אדם צריך לדעת להגן על עצמו כדי שנוכל באמת להגן אחד על השני וחשוב שאנשים ירימו את הכפפה", אומר לנו קמחי בדרכו לעוד הדרכה גדולה.

(צילום: אקט)

צפו בסדנת הגנה עצמית לקהילת נתיבות ישראל

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=FJLEKRTQEuk[/embed]