בעקבות הביקורת: סגן השר אבי וורצמן השתתף בהפגנה נגד כי"ל בבאר שבע

סגן שר החינוך ותושב באר שבע אבי וורצמן השתתף בהפגנה נגד חברת כי"ל בבאר שבע. רוב חברי הכנסת עדיין שומרים על שתיקה

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 24/02/15 10:02 ה באדר התשעה

בעקבות הביקורת: סגן השר אבי וורצמן השתתף בהפגנה נגד כי"ל בבאר שבע
אלישיב רייכנר, צילום: אלישיב רייכנר

לאחר הביקורת באתר 'כיפה' אודות שתיקתם של רוב חברי הכנסת הדתיים באשר לסוגיית סגירת המפעלים בדרום והפגנות העובדים, השתתף הבוקר (ג') סגן שר החינוך אבי וורצמן בהפגנת מחאה נגד מכתבי פיטורין שהוגשו לעשרות עובדי חברת כי"ל שהתקיימה היום בדרום.

כזכור, אתמול פורסמה כתבה ב'כיפה' התוהה מדוע חברי הכנסת, המביעים את דעתם באשר לכל פיגוע, אירוע חבלני או כזה המתרחש ביהודה ושומרון, אינם מביעים את עמדתם באשר למצב התעסוקה בדרום. יש לציין כי לא מדובר בחבר כנסת מטעם מפלגה כלשהי, אלא בתופעה רחבה של רוב חברי הכנסת הדתיים לאומיים מכל המפלגות.

"אנחנו כמפלגה חייבים להתייחס לבעיות החברתיות שכוללות פיטורי עובדים, כחלק מהתפיסה שלנו ולא כגימיק בחירות", אומר אתמול ל'כיפה' הרב רחמים ניסימי, יו"ר ארגון שעלי תורה, שהתמודד בבחירות הקודמות בפריימריז הבית היהודי. “ישנה התחלה של התייחסות, והתפקיד שלנו לחזק את ההתייחסות הזו ולעסוק לא רק בנושאי תורה והתיישבות אלא בבעיות של עם ישראל. אי אפשר להנהיג בלי להתייחס לנושאים כאלו".

לאחר הביקורת, השתתף הבוקר סגן שר החינוך אבי וורצמן השתתף בהפגנה נגד חברת כי"ל, אך לא הוציא הודעה מטעמו על הנושא. חוץ משר הכלכלה נפתלי בנט שמסר את עמדתו באשר לנושא בסרטון שהוציא לאחרונה, רוב חברי הכנסת שומרים עדיין על שתיקה בנושא.

בראיון ל'כיפה' נשאלה סגנית השר ציפי חוטובלי אודות המחאה, ואמרה “כל בית הוא חשוב ומאוד קשה לראות שאנשים מאבדים את מקום העבודה שלהם. מדינת ישראל צריכה לדאוג לאנשים הללו. מנגד, כל יפי הנפש מנצלים היום סגירות מפעל לטובתם. אלו אנשים שהובילו את מדינת ישראל לעשרה אחוזי אבטלה. הליכוד הגיעו ל-5.6 אחוזי אבטלה, בין הנמוכים באירופה, ומזה הם מתעלמים. יש בעיות כלכליות אמיתיות במדינה וצריך לטפל בהם, אבל לנגח את מדיניות הממשלה דרך מפעלים זה לא לגיטימי. מפספסים את התמונה הגדולה ויועצי אחיטופל מציעים הצעות לא הגיוניות שמטרתן אחת - להפיל את הליכוד".

הרב חיים נבון הגיב הבוקר לכתבה אתמול ב'כיפה'. בפוסט שכתב בפייסבוק הוא מסביר כי "כשדורשים מהממשלה "לעשות משהו", בדרך כלל הכוונה היא: להעניק הנשמה מלאכותית מכספי ציבור למפעלים כושלים. כך מתבזבזים מיליארדים על עבודות דחק, שאין להן בסיס כלכלי אמיתי. מה החלופה? לתת לשוק לעשות את שלו, ובמקביל לתמוך באופן נקודתי באלו שנופלים בצדי הדרך. מפעלים כושלים נסגרים, ובמקומם ייפתחו מפעלים מוצלחים על בסיס כלכלי איתן".

בהתייחסו לשאלת ההתייחסות החברתית ביהדות כתב הרב נבון "יש כאן בלבול בין שתי אמירות שונות לגמרי. ליהדות יש מערכת ציוויים מאוד מפורטת בתחום החברתי, אך כמעט כולה ממוקדת ביחסי היחידים. כשאתה מעסיק, תשלם לעובדים שלך (כולל לעוזרת הבית) את כל הזכויות הסוציאליות, ולעולם אל תלין את שכרם. אם לא תנהג כך, אתה רשע. כשאתה עובד, אל תרמה את המעסיק שלך. כשאתה רואה עני, תמוך בו. תן מהמשכורת שלך מעשר כספים. נהג בהגינות ובחמלה באנשים המקיפים אותך. אבל כמעט שאין בתורה הדרכות כלליות בדבר המערכת הכלכלית הריכוזית. התערבות ריכוזית של המדינה הרבה פחות יעילה ומוסרית מאשר שוק חופשי הנתמך בעזרה פרטית ובחמלה של יחידים".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן