בנט נפרד מאורי אליצור: נישקתי אותך במצח. יהודי יקר, אני אוהב אותך

חברי כנסת ואישי ציבור אבלים על פטירתו של עורך מקור ראשון לשעבר אורי אליצור ממחלה קשה. הבית היהודי: הציבור הדתי לאומי וציבור אוהבי א"י איבד היום את בכיר בניו". כתבה מתעדכנת

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 22/05/14 12:37 כב באייר התשעד

בנט נפרד מאורי אליצור: נישקתי אותך במצח. יהודי יקר, אני אוהב אותך

חברי כנסת ואישי ציבור אבלים את פטירתו של בכיר העיתונאים הדתיים לאומיים אורי אליצור שהלך היום (ה') לעולמו לאחר מחלה קשה.

"אורי היה פורץ דרך בציונות הדתית בעל דעות מקוריות ומיוחדות", הספיד השר אורי אריאל את ידידו. "תמיד היה לו מה לחדש בדיונים והוא היה מסתכל על כל נושא מזווית שאף אחד אחר לא זיהה לפניו. הוא הוביל קו ציוני-לאומי בשיח הציבורי ולא פחד להתבטא גם כאשר הדברים לא היו בקונצנזוס. זכיתי להיות שותפו לדרך לאורך עשרות שנים, החל מהקמת הישוב עפרה, דרך מועצת יש"ע ועד היום. עם ישראל איבד היום אדם דגול. יהי זכרו ברוך"

הבית היהודי: "הציבור הדתי לאומי וציבור אוהבי ארץ ישראל איבד היום את בכיר בניו. אורי אליצור היה קול יהודי וציוני גאה וחד, שכל כולו אהבת ארץ ישראל, עם ישראל ותורת ישראל עד יומו האחרון. נמשיך ללכת לאור קולו הצלול והברור, שהשאיר באלפי טוריו וכתביו, שיהיו עתה לצוואתו. תהא נשמתו צרורה בצרור החיים".

יו"ר מועצת יש"ע לשעבר דני דיין הספיד גם הוא את אליצור "אורי אליצור, עורך מקור ראשון, פובליציסט מבריק, חתן פרס סוקולוב, ממקימי ההתישבות ביש"ע, מנהל לשכת רה"מ לשעבר ובראש וראשונה בן אדם, נפטר היום. יהי זכרו ברוך".

"עבורי אורי היה המצפן", אמר יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט. "קראתי את אורי וידעתי מהי השקפתי. מעולם אורי לא נסחף בזרם פופוליסטי. תמיד ישר, תמיד חד, תמיד אמיתי. אורי ידע במאמר אחד מפתיע ומדויק לשנות תודעה של רבבות רבות של אנשים. אני זוכר בעת ההקפאה הגדולה ביש"ע, היתה מבוכה גדולה. מה עושים? דנו ודנו והתלבטו. אורי אמר בשקט עם ה"ש" השורקת שלו: כשלא יודעים מה לעשות--פשוט עושים. וכך הניע את כולנו לפעולה. בפעם האחרונה, השבוע, אתה חלש, תשוש, בקושי מצליח ללחוש. נישקתי אותך במצח. ואז תפסת לי את היד בעוצמה בלתי מוסברת. הבנתי. נוח על משכבך בשלום, יהודי יקר. אני אוהב אותך".

ד"ר הרב דני טרופר, יו"ר קרן קהילות: "כאשר שימשתי רב בית הכנסת אוהל נחמה הספדתי את אביו של אורי, פרופ' יהודה אליצור. בגלל חג החנוכה לא יכולתי להספידו כראוי ואמרתי כי ההיסטוריה תעיד על תרומתו בחקר התנ"ך. ניתן לומר באופן דומה על אורי ז"ל כי ההיסטוריה תעיד על התרומה שלו לעם ישראל ולארץ ישראל. יהי זכרו ברוך".

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ספד גם הוא לאליצור: "אורי אליצור היה זן נדיר של מלח הארץ אוהב גדול של מדינת ישראל וארץ ישראל שהקדיש את חייו לבניינה וביסוסה. היה לו את היכולת המיוחדת לשלב סיף וספר, רוח ומעש, עט ואת. אורי תרם את חלקו במאבק על הדעות,בכתיבה עיונית ופובליציסטית, בשירות הציבורי ובמאבק לביסוסה של ההתיישבות היהודית ברחבי יהודה ושומרון. קולו הייחודי של אורי הדהד כקול בטוח ושקול, דמוקרטי והגון, קול שהתייחס בכבוד ובתקיפות לברי הפלוגתא שלו מכל המחנות. קולו של אורי נדם היום והוא יחסר לנו בימים אלו. יהיה זכרו ברוך ותהא נשמתו צרורה בצרור החיים".

בני קצובר יו"ר ועד מתיישבי שומרון: "מפעל ההתיישבות ביהודה ושומרון איבד את אחד מנפיליו, אורי היה פעיל במערכה על השומרון עוד מהעליות לסבסטיה. כיהן כחבר מזכירות בגרעין אלון מורה ובהמשך גוש אמונים. יצירתי, מקורי, עצמאי בדעותיו. כישרון נדיר ביכולותיו ובצניעותו. איבדתי היום חבר קרוב שעשינו ביחד כברת דרך הסטורית בפריצת הדרך לשומרון. תנחומי ליעל שעמדה לימינו ואפשרה לו לייצר מהלכים גדולים וחשובים, לילדיו ולנכדיו".

השר אורי אורבך אמר על אורי אליצור "הייתה לו בהירות כתיבה וחתירה לאמת תוך חדות מחשבה. הוא הבין שיש קשר בין הקרב על הגבעות למלחמה על התודעה, ולכן אצלו 'נקודה' היה גם עיתון שערך במשך שנים וגם יישוב. הוא היה צנוע וחכם ובכלל איש טוב. הוא תמיד ידע מה הוא רוצה, וידע להסביר זאת לקוראיו. בעידן שבו הטפל השתלט על העיקר, הוא היה הבהיר והחד מכולם. יהי זכרו ברוך".

ח"כ שולי מועלם: "עם ישראל והציבור הדתי לאומי בפרט איבד היום את אחד מהמאורות הגדולים , את הפנס שהפיץ אור לפני המחנה, בכל מקום ובכל תפקיד. בחינוך, בהתיישבות ובתקשורת השאיר אורי אליצור את טביעות אצבעותיו מתוך עוונה גדולה ותחושת שליחות עצומה. את האור הזה נמשיך ונפיץ באמונה".

ח"כ אורית סטרוק: "עם ישראל איבד היום איש חזון ומעש. איש אמיץ, חכם ומורה דרך, שידע לתרגם את אהבתו העצומה לארץ ישראל למילים, לתודעה ולמעשים".

ח"כ ניסן סלומינסקי אמר בעקבות מותו של אורי אליצור כי "הציונות הדתית איבדה היום את אחד מטובי בניה הכרתי אותו שנים רבות עוד מימי הישיבה התיכונית ויחד עמו צעדתי בשבילי העשייה של הציונית דתית. תמיד שמר על אהבה עצומה לארץ ישראל, תורת ישראל,ועם ישראל. חותמו הוטבע הן בהתיישבות הן בעיתונות והן בקידום ערכי הציונות הדתית. חבל על דאבדין ולא משתכחין".

אילן גאל-דור, מנכ"ל מרכז גשר: "אורי היה איש אמת. איש של גשרים. מעולם לא פחד להגיד את דעתו באופן כן וגלוי אבל תמיד מתוך כבוד והערכה לצד השני. אני לא מאמין בהתרפסות או בכניעה לדעות אחרות אבל באותה מידה אני מאמין במתן לגיטימציה ולשמיעה של דעות אחרות. כזה היה אורי. איש תקשורת שלעולם לא פחד להביע דעה ותמיד פתוח לדעות אחרות. דמותו תחסר לנו בנוף הישראלי".

ח"כ מוטי יוגב: על אורי אליצור ניתן לומר ''גדול העצה ורב העליליה''. אורי היה בעל לב טוב, עין טובה ומחשבה וראייה אסטרטגית בהירה, חדה ורחבה. ''עצתו אמונה ופעלו אמת'' מראשוני גוש אמונים שהחזירו שכינה לציון, בבניין ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון. בהתרגשות ובדמעות ראינו את ברכתו של אורי בטקס הדלקת המשואות ביום העצמאות האחרון בעפרה, עת אמר ש"יפה שעה אחת של אמירת הלל בערב יום העצמאות בעפרה, מכל חיי העולם הבא". גם בעת האחרונה ביקשתי להיוועץ באורי ועצתו חסרה לי מאד".

סגן שר החינוך ח"כ אבי וורצמן על לכתו של אורי אליצור: עם ישראל איבד היום איש יקר, פורץ דרך וממובילי ההתיישבות היהודית בארץ ישראל. אורי אליצור עמד תמיד בחזית השינוי וידע להוביל בכל תחום בו עסק. הוא היה עיתונאי מבריק שהביא לציבור תקשורת איכותית ונקייה יותר. עם ישראל כולו והציונות הדתית בפרט מרכינים ראש על לכתו. יהי זכרו ברוך".

סגן השר לשירותי דת, הרב אלי בן דהן, ספד לאורי אליצור, שהלך הבוקר לעולמו: "אורי היה חלוץ בתחומים רבים. בעיתונות הצליח לבטא את תחושותיהם של אוהבי העם והארץ, שבמציאות של היום אנחנו זקוקים לה. היה מראשי ההתיישבות היהודית והיה ראשון המתנחלים שניהל את לשכת רוה"מ. אמירותיו החדות והברורות היו מצפן וזרקור לציבור הדתי לאומי כולו".

נחי אייל מנכ"ל הפורום המשפטי למען ארץ ישראל אמר כי "אורי אליצור היה קול ציוני חד וברור שיחסר מאוד לאוהבי העם והמדינה. בימים של אובדן דרך ושקיעת האידאולוגיה אורי היה נושא הדגל של אכפתיות כלפי העם היהודי ודאגה לשמירת דמותה הציונית של מדינת ישראל. הוא היה בראש הלוחמים למען ישראל, בעולם העיתונות ובשוק הדעות.

יו"ר מליאת מועצת יש"ע עדי מינץ ספד גם הוא לאליצור "יום של אבדה עצומה לאוהבי ארץ ישראל. יום שבו איבדנו את הדובר המקורי והרהוט ביותר של תנועת ההתיישבות. אורי, מורה דרכי בהנהגה הציבורית, בעל ראייה מפוכחת ובהירה. תמיד בעל עצה טובה עם דלת פתוחה וחיוך ביישני".