בנט משדר לדרעי: מוכן להתפשר על מינוי הדיינים

השר בנט שלח מסר לשר דרעי לפיו יהיה מוכן לדון במינוי דיינים לבית הדין הגדול ולא האזורי, שם יש רוב לגוש הציוני, ובתמורה יגיעו למינוי הדיינים בהסכמה. גורמים בסביבת איילת שקד בתגובה: "לא הביעה הסכמה לפשרה ולא לפסילת דיינים"

חדשות כיפה משה מאירסדורף 05/07/16 10:24 כט בסיון התשעו

בנט משדר לדרעי: מוכן להתפשר על מינוי הדיינים
Yaacov Cohen/FLASH90, צילום: Yaacov Cohen/FLASH90

הבית היהודי מאבדת את כל מנופי הלחץ שיש לה בוועדה למינוי דיינים: מפלגת 'הבית היהודי' בראשות השר נפתלי בנט העבירה מסר ליושב ראש ש"ס השר אריה דרעי לפיו הציונות הדתית מסכימה שהוועדה למינוי דיינים תתכנס ותדון רק בבחירות לבית הדין הגודל בלי לעסוק ולדון על בית הדין האזורי, כך פורסם ב"כיכר השבת".

חברי הוועדה למינוי דיינים משריינים את יום רביעי, מחר, כאפשרות לכך שהוועדה תתכנס לבחור שישה דיינים לבית הדין הגדול, זאת בעקבות משא ומתן מתקדם בין הציונות הדתית לתנועת ש"ס והראשון לציון הרב יצחק יוסף.

במרכז המשא ומתן, הסכימה הציונות הדתית להתפשר על כך שהוועדה תתכנס ותדון אך ורק בבית הדין הגדול ולא יעלו להצבעה את מינוי הדינים לבית הדין האזורי - כפי שדורש הרב יוסף. בתמורה מבקשים ב'בית היהודי' להגיע להבנות על הדיין הנוסף שהם צריכים למנות.

גורם בכיר בסביבת הוועדה שמעורה במשא ומתן אמר ל'כיפה': איילת שקד מוכיחה שהיא קשובה לציבור והיא אינה מתקפלת בפני ש"ס, אך כנראה היא מרגישה שהיא צריכה להתפשר, או על זהות הדיין, או על מינויים לאזורי, אין לה אפשרות אחרת. חשוב מאד שיתמנו הדיינים המובילים מהציונות הדתית לבית הדין הרבני הגדול אבל מצד שני אין סיבה רציונאלית שלא למנות את מלוא התקן לדיינים בבית הדין הרבני האזורי. הסיבה היחידה שיכולה להיות היא שהרב יצחק יוסף רוצה למלא את ארבעת התקנים באנשים שלו".

יש להזכיר, כי מינוי הדיינים לבית הדין האזורי אלו המינויים העיקריים שבהם יש לגוש הציוני רוב למנות את הדיינים שבהם יחפצו. כדי למנות דיין לבית הדין האזורי דרוש רוב רגיל של 5 חברים כשלגוש החרדי יש שלושה חברים בלבד: שני הרבנים הראשיים וח"כ אייכלר. עד היום התנו חברי הגוש הציוני את המינויים לבית הדין הגדול רק בהעלאה להצבעה של הדיינים לבית הדין האזורי כדי להבטיח את מינויים. במסר הזה ששולח בנט לדרעי מוותר הגוש הציוני בעצם על הרוב שיש לו בוועדה.

זו כבר הפעם השלישית שבה מדווח על כך שהבית היהודי מוותר מסיבה לא ברורה על מנופי הלחץ שיש לו: הפעם הראשונה הוא באישור מינויו של מנכ"ל בתי הדין הרבניים שמשמש כמזכיר הוועדה שבש"ס מאוד רצו למנות. עד שלב מסוים, התנו את אישור מינויו בוועדה בקידום המינוי לבתי הדין האזוריים עד שלפני חודשיים פורסם לראשונה ב'כיפה' כי איילת שקד הצביעה בעד המינוי בהצבעה טלפונית, שנעשתה כדי לא לכנס את הוועדה.

הפעם השנייה הייתה כששרת המשפטים, אילת שקד ויתרה על הצעת החרדים האשכנזים והרב הראשי, דוד לאו לפני כחודש, עוד לפני מינוי הרב אליעזר איגרא לדיין בבית הדין הגדול, הסכם שיתוף פעולה שבמסגרתו היא תמנה שלושה דיינים,הרב לאו שלושה דיינים, והרב הראשי הספרדי דיין אחד בלבד. השרה שקד דחתה את ההצעה כדי לא לפגוע בש"ס אך לא הכחישה את הידיעה ומלשכתה נמסר בתגובה: "הרבה דברים רצים באוויר, אולם יושב ראש הוועדה מבקש לעשות הצבעה בהסכמה".

מלשכת השר נפתלי בנט הפנו אותנו לקבלת תגובה מהשרה איילת שקד.

גורמים בסביבת השרה שקד אמרו:

"השרה שקד לא הביעה הסכמה לכל 'פשרה' שמצטיירת מהכתבה ולא תסכים לפסילת דיינים. השרה נלחמת על זהות הדיינים מתוך דאגה לייעול מערכת בתי הדין ומתן מענה טוב יותר לאזרחים. כחלק מכך היתה שותפה השרה למינוי 8 דיינים ציוניים - מספר חסר תקדים, ומינוי דיין ציוני בבית הדין הגדול, לאחר עשרות שנים שלא היה מינוי דומה. אבל כמובן שמותר גם לפרסם דברים מופרכים.

כל העולים על הבריקדות מוזמנים להזכיר את הישגיהם בשנים האחרונות במינוי דיינים ציוניים. ניתן ספוילר: אין כאלו".