בלעדי: בעיריית ירושלים לא יממנו אירוע לנשים בלבד כי הוא 'מדיר גברים'

שלטון היועצים המשפטיים: במגזין 'פנימה' רצו לארגן את ערב הנשים המסורתי שלהם. בפניה לעיריית ירושלים הם גילו כי ערב לנשים הוא בעצם "הדרת גברים" והם אינם יכולים לקבל תקצוב על כך

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 06/06/16 17:50 כט באייר התשעו

בלעדי: בעיריית ירושלים לא יממנו אירוע לנשים בלבד כי הוא 'מדיר גברים'
אילוסטרציה שרה סקומן, פלאש 90, צילום: אילוסטרציה שרה סקומן, פלאש 90

מגזין הנשים 'פנימה' ביקשו לארגן כבכל שנה אירוע לנשים לפני ראש השנה בבנייני האומה ירושלים. מדובר באירוע מסורתי שמתקיים כבר כמה שנים ומשתתפות בו מידי שנה כ-3000 נשים כשחלק גדול מהן ירושלמיות.

איש ההפקה של המגזין שפנה לעיריית ירושלים כדי לנסות ולקבל את חסות העירייה לאירוע או סיוע במימון, הופתע לשמוע כי לא יוכל לקבל חסות מהעירייה כיוון שמדובר באירוע לנשים בלבד ש"מדיר גברים". על פי הנהלים הלא כתובים החדשים של עיריית ירושלים שמוכתבים על ידי היועצים המשפטיים של העירייה, לא ניתנים תקציבים לאירועים שאינם משלבים גברים ונשים יחד.

שלטון היועצים המשפטיים הוא נושא שמעורר ביקורת רבה על התנהלותם של משרדי ממשלה ושלטון מקומי. החלטת היועצים המשפטיים של עיריית ירושלים בנושא זה מלמדת עד כמה גדול כוחם של היועצים המשפטיים ושל ארגונים פלורליסטיים למיניהם שמשפיעים עליהם.

כזכור, החלטה דומה אירעה בהקשר של יום הסטודנט הדתי שנערך אתמול (א') והתקיים בהפרדה בין גברים ונשים. במכתב מטעם סגן היועץ המשפטי של עיריית ירושלים, נכתב כי אירוע שאינו נחשב כטקס או פולחן דתי, לא יכול להתקיים כאשר הוא מבצע הפרדה בין המינים: "איסור ההפרדה הוא גם אם מדובר באירוע לציבור שמעוניין בכך כמו לכאורה במקרה שלפינו. החריג היחידי הוא במקרים בהם מדובר בטקס דתי או סוג של פולחן דתי שלגביו מתקיים החריג. אשר על כן, אסורה הפרדה מגדרית באירוע ע"י חציצות או שלטים".

לאחר מחאה תקשורתית ניאותו בעיריית ירושלים להחזיר את המימון ליום הסטודנט הדתי בתנאי שבאירוע יהיה מתחם מיוחד למשפחות בו יוכלו להיות גברים ונשים יחד.

נקל לתאר את המשמעות של החלטה כזו של העירייה על ערבי הנשים לציבור הדתי. מידי שנה נערכים עשרות כנסים כאלו בירושלים והפסקת התקצוב העירוני יכול להיות משמעותי מאד עבור הציבור הדתי והחרדי בעיר.

מו"ל המגזין 'פנימה אמר ל'כיפה' כי "אין מילים שיכולות לתאר את גודל האבסורד ואת הפחד מהעריצות המחשבתית. מישהו תפס מונופול על השכל ועל התרבות והמישהו הזה יחליט מה טוב לנו ומה נכון עבורנו?! הקופה הציבורית שייכת לכל אזרח ולכל מגזר וכיוון שכך לכל מגזר ולכל אזרח יש הזכות להנות מהקופה הציבורית בדרכו שלו. הפטרונות התרבותית-משפטית הזו היא אם כל חטאת אף אחד ובטח שאף יועמ"ש, לא יחליט לאלפי נשות פנימה המתכנסות כל שנה בבנייני האומה איך להתכונן לתקופת החגים".

מעיריית ירושלים נמסר ל'כיפה' בתגובה: "עיריית ירושלים תומכת במגוון אירועים, שחלקם אף מכילים תוכן המיועד למגזר ספציפי אך מאפשרים לכל אדם להשתתף באירוע במידה וירצה. אולם, כפי שמורה החוק, העירייה מנועה מלתקצב אירועים המבצעים הבחנה מגדרית בין קהלים בכניסה לאירוע ואינם מאפשרים לכל אדם להשתתף באירוע".