בליכוד יוזמים: איסור פתיחת בתי עסק בשבת

וועדת השרים לחקיקה תדון היום בהצעת חוק "יום המנוחה השבועי" שתאסור הפעלת כל בתי עסק בשבת.

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 06/12/15 11:14 כד בכסלו התשעו

ועדת השרים לחקיקה תדון היום (א') בהצעת חוק "יום המנוחה השבועי" המבקשת לאסור על הפעלת בתי עסק בשבת. יוזמי החוק הם חברי הכנסת מהליכוד מיקי זוהר ודוד אמסלם, שטוענים כי אין להסתפק עוד בחוק שעות עבודה ומנוחה שלפיו נאסר להעסיק עובד שבעה ימים בשבוע.

לדבריהם, הפעילות המסחרית בשבת פוגעת בשכבות חלשות כך שבעלי עסקים קטנים אינם יכולים להתחרות בגופים מסחריים גדולים הפועלים בשבת ונאלצים להחליט אם לעבוד שבעה ימים בשבוע או לאבד את מטה לחמם. במצב הקיים היום, למרות עיגונו של יום השבת בחוק שעות עבודה ומנוחה וחוקים נוספים, מתקיימות הפרות חוק רבות, בעיקר בתחום המסחר, ואילו אכיפתן נשחקה וכמעט שנעלמה לחלוטין. על פי הצעת חוק "יום המנוחה השבועי" תיאסר פתיחת בתי עסק בשבת באופן גורף אלא בכפוף לאישורו של שר הכלכלה.

בנוסף, תיאסר התניית חוזה שכירות או חוזה עבודה, בעבודה בשבת ועוד על פי החוק, לא יהיה ניתן לכפות על בעל עסק לעבוד בשבת כתנאי להצטרפותו למתחם עסקים, ולא ניתן יהיה לקנוס אותו בגין סירובו לעבוד בשבת. הצעה זו באה על רקע קנס שקיבלה מסעדה במתחם שרונה בתל אביב לאחר שזו סירבה לפתוח את שעריה בשבת.

הצעת חוק היא חלק ממגמה אותה מובילים חברי כנסת בליכוד המבקשים לעגן את מסורת ישראל בחקיקה והיא גם מצטרפת להצעת תיקון לחוק הספורט שהגיש ח"כ זוהר שתאפשר למועדוני ספורט לשמור שבת ותמנע כפיה חילונית על ידי קיום תחרויות ספורט שבת בלבד.

"חוק יום המנוחה השבועי נועד לעגן ולחזק את מעמדו של יום השבת כיום המנוחה הלאומי של מדינת ישראל בחקיקה", הסביר ח"כ מיקי זוהר, "מטרת החוק היא להדגיש את הערך החברתי-סוציאלי שיש בשמירת שבת למען זכויות העובדים בישראל, לעודד עסקים שומרי שבת ולצמצם פתיחת עסקים בשבת, בכדי להבטיח זכויות של יום מנוחה שבועי לכל עובד". עוד הוסיף ח"כ זוהר ואמר: "השבת היא מרכיב עיקרי בזהות שלנו כמדינה יהודית ועלינו לחזק את מעמדה ולמנוע פגיעה בה ובאלו שמבקשים לשמר אותה על פי החוק ועל פי עקרונות הסטטוס קוו הקיים בישראל".