בית המשפט הכריע: המרכולים בתל אביב יישארו פתוחים בשבת

השופט אביים ברקאי קבע כי הודעת גדעון סער באשר לסגירת המרכולים בתל אביב בשבת מבוטלת וחסרת ערך, ושהם יוכלו להיפתח בשבת על פי חוק העזר שהגישה מועצת העיר ת"א

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 12/11/14 09:49 יט בחשון התשעה

בית המשפט הכריע: המרכולים בתל אביב יישארו פתוחים בשבת
06photo / Shutterstock.com, צילום: 06photo / Shutterstock.com

המרכולים יישארו פתוחים בשבת, כך קבע השופט אביים ברקאי מבית המשפט לעניינים מקומיים בתל אביב. השופט ברקאי הכריע לטובת העירייה בקרב על השבת ונגד שר הפנים לשעבר גדעון סער, וקבע כי המרכולים שיפתחו בשבתות יפעלו על פי חוק.

"אין מקום ליתן צווים בהתאם לחוק עזר עירוני שמועצת העיר קיבלה החלטה על תיקונו ואשר שר הפנים נמנע מלבטלו", קבע ברקאי. "הודעת שר הפנים על עיכוב החוק חסרת ערך".

"אין לקבל אמירה ממנה עולה כי שר הפנים הבא יחליט כאשר יחליט בהתאם לתנאים שישקול כאשר ישקול. קשה לקבל תשובה כזו בכלל ואין לקבל תשובה זו כאשר היא חורגת מההוראות שנקבעו בפקודת העירייה", קבע עוד השופט.

לכתבות נוספות בנושא:

לפני מספר חודשים קבעה עיריית תל אביב תיקון לחוק העזר לפתיחת בתי עסק בשבת, לפיו 165 בתי עסק בעיר יהיו פתוחים בשבתות ובחגים על פי הקצאות לאזורים שונים ולפי קריטריונים דמוגרפיים. ההחלטה הועברה לעיונו של סער אך האחרון לא הביע הסתייגויות בתוך 60 הימים שניתנו לו. על פי בית המשפט, העובדה ששר הפנים לא הכריע לגבי תיקון חוק העזר משמעה היא כי החוק מאושר. על כן, קבע השופט ברקאי כי ההודעה על עיכוב החוק חסרת ערך.

באוגוסט האחרון החליט השופט ברקאי לדחות לנובמבר את הדיון בנושא סגירת המרכולים בתל אביב בשבת, בעקבות הבקשה שהוגשה על ידי עיריית תל אביב בנושא. אז, נקבע כי הדחייה תיעשה עד החלטת שר הפנים דאז גדעון סער בנושא, אך כאמור סער לא קיבל החלטה בתוך 60 הימים שהוקצבו לו.

מספר שבועות קודם להחלטת השופט באוגוסט, אישרה מועצת העיר את חוק העזר העירוני שנועד להסדיר את פתיחתם של מרכולים ופיצוציות בעיר בשבתות. על פי חוק העזר, שעבר ברוב של 18 חברי מועצה מול 4 מתנגדים, יפתחו באישור 165 עסקים ברחבי העיר, בחלוקה לרבעים שונים ועל פי צורך, זאת בניגוד לכ-300 הפתוחים כיום. עוד נקבע כי ההיתרים יינתנו לתקופה של שנתיים, הם יהיו אישיים ויקבעו בהגרלה. כרגע מההיתרים יינתנו לרשתות כגון AP:PM וטיב טעם.

בבקשת העירייה בית המשפט פורטו מועדים בהם חולקו קנסות למרכולים בשל פתיחה בשבת. העירייה הוסיפה וקראה לבית המשפט להוציא צו למניעת פתיחת החנויות בשבתות ובחגים ולקבל צו לסגירה מיידית של החנויות בשבת.

חוק העזר של עיריית תל אביב מגיע על רקע ביקורת קשה שהגיעה לפני כחודשיים מכיוונו של שר הפנים גדעון סער, שלא אישר חוק עזר קודם, שביקש לפתוח הפעלה גורפת של עסקים בשבת. "אותם בעלי עסקים עבריינים שפעלו במשך שנים בניגוד לחוק ופתחו את עסקיהם בשבת, חרף האיסור לעשות כן, יקבלו כעת 'פרס' בדמות היתר רשמי לפתיחת עסקיהם בשבת, היתר שמקורו נובע מהפרת החוק על ידם בתקופה שקדמה לתיקון חוק העזר... יש בכך משום עידוד עבריינות ופעולה בניגוד לחוק", מתח סער ביקורת נוקבת על המהלך.

ממטה העסקים הקטנים והמכולות נמסר: "פסיקת השופט עומדת בניגוד לחוק שעות עבודה ומנוחה. חילופי שרי פנים במדינת ישראל לא יכולים להצדיק התעלמות בוטה מהחוק ומפסיקת בית המשפט העליון. עוד השבוע תוגש עתירה לבג"ץ על מנת שגם העסקים הקטנים והמכולות יוכלו בסופו של דבר לזכות ביום מנוחה אחד בשבוע כמו כל שאר אזרחי ישראל".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן