בית המקדש השלישי הוקם ב.. ברזיל?

בשבוע שעבר נחנך 'מקדש שלמה', מבנה עצום שמעוצב כמו בית המקדש, בעיר סאן פאולו בברזיל. תושב יהודי בעיר בשיחה לכיפה: "צוחקים על העם"

חדשות כיפה יוסף ארנפלד, כיפה 03/08/14 17:41 ז באב התשעד

בית המקדש השלישי הוקם ב.. ברזיל?
ישראל ברדוגו, צילום: ישראל ברדוגו

מחלוקת פוסקים ידועה היא לגבי בית המקדש השלישי, האם מצווה עלינו לבנותו או שהוא ירד בנוי מהשמיים יחד עם ביאת משיח צדקנו במהרה בימינו. על דבר אחד אין חולק: מקום המקדש הוא על הר הבית בירושלים.

לפיכך, גבות רבות הורמו עם חנוכת 'מקדש שלמה' בשבוע שעבר ב.. סאן פאולו בברזיל. מדובר בבניין עצום שהוקם על ידי כת ברזילאית בעיר, שמטרתו חינוך אלפי תלמידים. הבניין, שנבנה בעלות של מאות מיליוני דולרים, דומה חזיתית לצורת בית המקדש המקובל כיום. ציפוי הבניין החדש מקורו מאבנים ירושלמיות שנרכשו בישראל, ולצורך חנוכת הבניין הוזמנו כ-2000 מזוזות מישראל. בסמוך ל'מקדש' הוכשר גם מנחת מסוקים.

בניגוד למה שהיינו חושבים, את המקום לא בנו יהודים, אלא לא אחר מאשר כומר נוצרי מליונר בשם אדיר מקאדו, המחזיק גם בערוץ טלוויזיה פרטי משלו. מקאדו בנה את המתחם הענק מתרומות אלפי מאמיניו, בעיקר אנשים פשוטים. למקרה שעדיין תהיתם, המקום מתנהל הרבה יותר ככנסייה מאשר שטיבלך שכונתי.

(צילום: ישראל ברדוגו)

מיכה גמרמן, מורה וזמר חסידי המתגורר בסאן פאולו לא יודע אם לצחוק או לבכות. בשיחה טרנס-אנליטית עם 'כיפה' הוא אומר: "לדעתי מדובר בליצנות. מדינה כל כך ענייה שבונה עם הכסף של פשוטי העם את אחד הבניינים הכי מפוארים בעולם, זה פשוט לצחוק על העם".

אז למה אנשים תורמים כסף למקום?

"ברזיל היא מדינה מאוד דתית. הכל נובע מתמימות ומעצם העובדה שאנשים פה חיים בעניות, צריכים ישועות ומאמינים בכל מה שאומרים. בגלל בית המקדש הכומר הזה גידל זקן, וכשהוא מדבר הוא עוטה טלית. הטענה שלו היא שאם יתרמו כסך למיזם האסטרונומי, השטן יצא מהחיים של התורמים. לדעתי יש פה הרבה פראיירים”.

איך בית המקדש מתקשר לנוצרים? זה סממן יהודי מובהק..

"הכומר אומר לעם, שבדרך כלל נמצא בצרות, שאחד הישועות זה לתרום לבית של אלוקים. סך הכל הם מאמינים בתורת משה, בשלמה המלך וכו', רק הם מאמינים שיש"ו קיבל את האלוקות ועכשיו הוא מנהיג את העולם”.

איך הקהילה היהודית מתייחסת לנושא?

"זה לא ממוקם קרוב לשכונות היהודיות, כך שהרבה יהודים בכלל לא מודעים לזה”.

באופן אישי מסקרן אותך ללכת לראות?

"האמת שמאוד מסקרן אותי לראות, אומרים שזה משהו אדיר. אבל זה בהחלט בית עבודה זרה ולא מקום ליהודים, למרות שיש שם את המנורה ועוד כלי מקדש. רוב האנשים לא באים ל'מקדש' כדי להתפלל לקב"ה. הוא מפרסם שזה מיועד להיות בית ה' לכל הדתות, אבל בפועל זה רחוק מלהיות כזה”.

חשוב לציין כי זו לא הפעם הראשונה שבית המקדש השלישי נבנה בחוץ לארץ. לפני כשנתיים נתקלו מספר ישראלים שהיו בסיור קברי צדיקים במרוקו בבניין שכזה שהוקם לצורך צילום סרט בלב מדבר סהרה, סמוך לעיר הסרטים של מרוקו.

התמונות באדיבות חברת המסוקים 'ישראל באוויר'.

(צילום: ישראל ברדוגו)