ביתו של הרב לוין להריסה

צו הריסה לבנין ברחוב הרב לוין יגרום להריסת ביתו של "אבי האסירים", הרב אריה לוין.

חדשות כיפה אפרת רוט-הלוי 19/08/09 00:00 כט באב התשסט

ביתו של הרב לוין להריסה
צילום אילוסטרציה :Nrbelex-cc-by-sa, צילום: צילום אילוסטרציה :Nrbelex-cc-by-sa

בעקבות צו הריסה לבניין ברחוב הרב לוין -דירתו של הרב אריה לוין השוכנת בבניין ישן הקיים כ120 שנה, עומדת להיהרס. הריסה של חלק מהבניין המיועד להריסה תמוטט את הבניין הישן ותביא להריסת דירתו של הרב.

הפניות שנעשו לראש העיר ולסגן שר החינוך הרב מאיר פרוש, בבקשה לשקם את הבניין, לא הועילו. ראש העיר טען כי בית משפט כבר הוציא צו הריסה וההחלטה אינה נתונה בידיו.

ביתו של הרב אריה לוין משמש היום כישיבה וכולל, אותם מתחזקים משפחותיהם של עולי הגרדום שאותם נהג הרב לוין לבקר.


ההודעה על ההריסה נחתה על תלמידי הכולל כרעם ביום בהיר. הבניין היה אמור להיהרס היום (ד) אך לאחר שהתחייבו בישיבה כי ישלמו 9000 ₪ לכסות את הוצאת הזמנת הקבלן, התקבלה דחייה בהכרעה לגבי הריסתו של הבניין.


"איך כזה מקום שאמור להיות מטופח ומאותגר על ידי הרשויות הופך להיות מקום נרדף?" אמר לכיפה מנהל ישיבת "בית אריה" הפועלת במקום. "מי שהיו אמורים לטפל בעניין לא עשו מספיק. מדובר על אדם שכל היישוב היהודי היו כמו בנים שלו ועכשיו כל אחד אומר שזה לא קשור אליו ומעביר את הטיפול בעניין למישהו אחר".


בישיבה מקווים שבחודשים הקרובים יפעלו במועצת העיר כנגד ההחלטה. "אנחנו מקווים שיהיה מי שיבין מה המשמעות של להרוס בית כנסת בירושלים, כל יום עוברים עשרות ומאות אנשים בבניין מהארץ ומחו"ל לשמוע על הרב אריה. יש תפילות מדי יום ואנחנו מקווים שעכשיו יעשו משהו בנושא."

הרב לוין כונה בחייו "אבי האסירים" מכיוון שנהג ללכת לכלא אסירי המחתרות בירושלים לעודד את האסירים ולהביא להם מכתבים מהבית. בנוסף ידוע שהיה מבקר בבית החולים למצורעים לעודד את החולים.


לאחר מלחמת השחרור כאשר הוחזרו לישראל גופותיהם של אנשי שיירת הל"ה, לא הצליחו אנשי הרבנות הצבאית לזהות בוודאות 12 גופות. היה זה הרב לוין שהתמנה לערוך את "גורל הגר"א"-גורל שנעשה על ידי תנ"ך מיוחד- כדי לזהות את הגופות .


על קברו נכתב לבקשתו שהוא מבקש ממי שעולה לקברו שיאמר "אני מאמין באמונה שלמה בתחיית המתים".


הרב לוין התגורר ברחוב "הר גריזים" שנקרא אחרי מותו על שמו. דירתו המיועדת להריסה היום נמצאת ברחוב "אריה לוין" שבמרכז העיר.

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "הטענות אינן נכונות. לא ניתן צו הריסה לביתו של הרב אריה לוין ז"ל. מדובר בצו הריסה לתוספת בנייה בלתי חוקית שנבנתה בסמוך לביתו של הרב אריה לוין, ללא כל אישור, תוך התעלמות מהחוק ופגיעה בביתו ההיסטורי של הרב.

בשנת 2006 החלה העירייה בהליכים כנגד תוספת הבנייה בלתי חוקית והוצא צו הריסה שיפוטי לתוספת הבנייה. בהסכמה עם בעלי הנכס, ניתן צו הריסה שביצועו נדחה ב- 13 חודשים, אולם ההריסה לא בוצעה.

לאחר החלטת בית המשפט מאתמול, הוחלט בהסכמה עם נציג בעלים לדחיית ההריסה ב- 30 יום נוספים לאור בקשת נציג הבעלים".